Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Märklin assen op gelijkstroom

Gestart door jean-luc, 16 juni 2013, 22:38:19 PM

jean-luc

Vrienden,

Bestaat er een manier om Märklin-assen te verbouwen naar gelijkstroom?
Ik dacht eraan om de assen middendoor te zagen en ze opnieuw aan elkaar te zetten op een plastic buisje.
Hebben jullie andere ervaringen of voorstellen?

Hier heb ik nog zo'n Märklin wagensetje voor turf-transport, tijdperk 1 dus met prachtige wielen.
Of zijn de assen gemakkelijk te bestellen bij Trix?

Groeten, Jean-Luc

OlivierV

Dat moeten dan toch gewoon assen met spaakwielen zijn? Diverse fabrikanten verpatsen deze wel. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Ik denk dat de assen verwisselen gewoon de simpelste oplossing is. Gewone DC wielen voor marklin moeten passen....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Citaat van: jean-luc op 16 juni 2013, 22:38:19 PM
Vrienden,

Ik dacht eraan om de assen middendoor te zagen en ze opnieuw aan elkaar te zetten op een plastic buisje.

Hier heb ik nog zo'n Märklin wagensetje voor turf-transport, tijdperk 1 dus met prachtige wielen.

Groeten, Jean-Luc

Als je echt die wielen wil houden is dat een goede oplossing. Plastic buisjes van de juiste doormeter moeten te vinden zijn in de hobbywinkel. Afsnijden op de juiste maat op het oorspronkelijke wiel. As doorslijpen of voorzichtig zagen. Buisje erover en plakken.

Klaas Zondervan

Je zult nog wat meer moeten aanpassen. De binnenmaat tussen de wielen is bij Märklin 14 mm, bij 2-rail moet dat minstens 14,4 mm zijn.
En de flenzen zijn te hoog. Bij Märklin 1,35 mm, bij 2-rail mag dat maximaal 1,2 mm zijn. Lijkt een verwaarloosbaar verschil, maar kan toch vervelende problemen veroorzaken.

i_m_johny

Zelf haal ik bij Conrad de Wisselstroom assen van Marklin, maar er zijn er ook van andere Merken (Piko bijv.).

Thommy

Citaat van: Huugooke op 16 juni 2013, 22:49:35 PM
Citaat van: jean-luc op 16 juni 2013, 22:38:19 PM
Vrienden,

Groeten, Jean-Luc

Als je echt die wielen wil houden is dat een goede oplossing. Plastic buisjes van de juiste doormeter moeten te vinden zijn in de hobbywinkel. Afsnijden op de juiste maat op het oorspronkelijke wiel. As doorslijpen of voorzichtig zagen. Buisje erover en plakken.

lukt idd perfect. Ook nog een recemt zo gedaan.
maar lukt niet bij alle marklin-modellen...
Greetz

Thommy

Jurgen

Je kan ook gewoon vragen of iemand hier op het forum je wielen wil ruilen, dat gaat misschien nog makkelijker.

Bij alle Märklin artikelen (sinds ergens eind jaren '90 of zelfs vroeger) wordt vermeld welke DC-assen je moet gebruiken. Je handelaar kan deze normaal gezien meteen leveren tenzij ze net uitverkocht zijn uiteraard.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

ruilen van assen gaat wel, maar zijn er wel spaakwielen te ruilen ?

Groeten Peter ;)

jean-luc

Het risico om door te zagen en fouten te maken wilde ik uiteindelijk niet lopen.
Daarom heb ik de juiste gelijkstroom assen besteld via de site van Märklin.
Een eenvoudig mailtje en ze geven je de juiste referentie voor Trix.
Daarna aanmelden op de marklin site en via de shop kun je alles mooi bestellen.
Hier gaat het over Marklin set 4897; als je eens googled zie je meteen dat de wielen speciale spaakjes hebben. Niet zo vanzelfsprekend in de handel denk ik.
Het kost me wel 8 Euro per as, maar we hebben het er voor over.

Frank_N

Citaat van: jean-luc op 20 juni 2013, 21:40:49 PM
Het risico om door te zagen en fouten te maken wilde ik uiteindelijk niet lopen.
Daarom heb ik de juiste gelijkstroom assen besteld via de site van Märklin.
Een eenvoudig mailtje en ze geven je de juiste referentie voor Trix.
Daarna aanmelden op de marklin site en via de shop kun je alles mooi bestellen.
Hier gaat het over Marklin set 4897; als je eens googled zie je meteen dat de wielen speciale spaakjes hebben. Niet zo vanzelfsprekend in de handel denk ik.
Het kost me wel 8 Euro per as, maar we hebben het er voor over.

Hoewel me de optie van doorslijpen en dan een kunststofbusje ertussen op deskundige manier mij ook aanspreekt, lijkt me deze oplossing het beste!
Op die manier hou je wel de originele wielstellen over!
Daarbij: het zaakje is omkeerbaar 8)
Groet van Frank

jean-luc

@ Frank_N : omkeerbaar? Hoe bedoel je?

conducteur

Ik denk dat hij bedoelt dat je bij eventuele verkoop er de marklin assen terug kunt in monteren, als je die spaart...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Citaat van: conducteur op 22 juni 2013, 23:41:52 PM
Ik denk dat hij bedoelt dat je bij eventuele verkoop er de marklin assen terug kunt in monteren, als je die spaart...

Inderdaad ;)
Groet van Frank

jean-luc

OK, Ik was efkes niet mee.  :-\
Ja, daar had ik ook al aan gedacht  :D