Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

hoe maak je een spoorberm?

Gestart door ERVIN, 31 januari 2006, 19:38:00 PM

n/a

Is net echt antwoord op mijn vraag :P

Ik zei al (was volgens mij ook op dit forum) maar er zeggen mensen dat je beter voor H0 spoor N-ballast kunt gebruiken, is dit ook zo?

ysbeer

Ze zeggen zoveel.
Gebruik de onderdelen,dus ook het ballast,waar het voor gemaakt is.
dus N.
voor HO gebruik je HO ballast.

Maar belangrijk is doe wat je zelf wil,niet wat andere zeggen.


wim

n/a

Ja ok dat is waar, maar moet er ook wel mooi uit zien;)..

deRossa

ysbeer

als je je laat raden door echte deskundige,je koopt goed spul b.v asoa
dan ziet het er goed uit.
Tenminste als je het goed aanbrengt.
Geloof mij nou.
Prachtig ballast dat slecht wordt aangebracht ziet er niet uit.
en iemand die goedkope rommel gebruik en het perfect aanbrengt kan toch een bjzonder goed resultaat krijgen.

hoe je het doet is belangrijker dan waar mee.

En hier mee gooi ik de ballast van mij af

Wim

martintje

Ik gebruik Voor mijn H0 spoor uitsluitend N en Z spoor ballast.
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik een baan uit de jare 20 bouw en het ballast niet zo grof is als in het heden.
Ik zou wel de ronde bolletjes ballast vermijden zoals die van busch en ballast nemen wat onregelmatig gebroken is.
ff een voorbeeldje hoe N en Z ballast eruit ziet:



@Ervin, sorry, had je vraagje over het hoofd gezien.
Roofmate is isolatiemateriaal van een schuimmateriaal met een zeer dichte structuur
Ze zijn blauw van kleur, de roze is floormate, maar is in principe hetzelfde.
In Nederland is het niet in de gewone bouwhandel te verkrijgen, maar alleen via de bouwgroothandel zoals Imabo.
Door de fijne structuur kan je het makkelijk bewerken en kan je er veel inprikken zonder dat het materiaal terugveert.

gr
Marty
Mvg Marty

ysbeer

marty
dat ziet er heel mooi uit.

wim

svvander

Ziet er inderdaad heel realistisch uit.
Zoals Wim al zei; niet de kwaliteit van het materiaal, maar de kwaliteit van de uitvoering is meestal belangrijk.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

Ja Marty, heel mooi man en bedankt voor de tip.
Zeg,je bouwt naar een voorbeeld uit de jaren 20,is daar eigenlijk veel materiaal van te vinden,locs e.d.?
Ik bouw naar tydperk IV-V,daar bestaan veel foto's van en je kan zelf ook foto's nemen van iets dat je wil nabouwen,maar hoe documenteer je je eigenlijk als je zo ver terug in de tijd gaat?[:I]

martintje

Hallo Ervin.

Ik heb ongeveer 2 jaar gezocht naar tekeningen en foto's van de situatie zoals het daar was in Leerdam.
Het stationsgebouw staat er nog maar de rest is alles al gesloopt.
In Utrecht zit het archief van de Nederlandsche spoorwegen die vrij toegankelijk is.
Daar zijn alle tekeningen en foto's opgeslagen die ooit door de NS gemaakt zijn.
Alle gebouwen zijn exact op schaal nagebouwd van de originele tekeningen, hoe precies staat beschreven op mijn site, hoofdstuk aankleding en dan kopje gebouwen.
Er is dus nog heel veel archief materiaal voor handen, en ik spreek ook mensen die die tijd nog hebben meegemaakt en uit hun geheugen putten hoe het was vroeger.

Het materieel is allemaal kleinserie fabrikaat. er zijn 3 a 4 fabrikanten die hollands materieel uitbrengen, allemaal messing zelfbouw.
Goerderenmaterieel maak ik van messing bouwpakketten of omgebouwde en gespoten modellen van Fleischmann, roco en piko.
Het hoeft voor mij niet persee exact te zijn, als het de sfeer maar raakt uit die tijd.
Al is de sfeer raken bijna onmogelijk, omdat de oudetijd alleen maar uit zwart wit bestaat en je modelbaan in kleur, en alles in sepia spuiten vind ik nou ook weer te ver gaan, al ben ik wel aan het experimenteren met het licht om er een sepia gloed overheen te krijgen vanachter de frieslijsten.

wil je oude foto's zien kijk hier maar eens,
http://www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen.asp
Het is dan wel de beeldbank van de Nederlandsche spoorwegen maar voor de nostalgie zullen we maar zeggen. en er staan veel foto's bij van spoorbermen, zo blijf ik tenminste een beetje on topic [:)]

Gr
Marty,
Mvg Marty

Arnenys

ook in de meest recente MSM (nr 48) staat er een artikeltje over spoorbermen

Tom

MSM 48 moet nog uitkomen, we zitten nog maar aan nummer 46.
Foutje, kan gebeuren.
Tom

Arnenys

citaat:
Geplaatst door Tom

MSM 48 moet nog uitkomen, we zitten nog maar aan nummer 46.
Foutje, kan gebeuren.



lap, ik twijfelde nog zo[:(]wil ik eens goede info geven, is ze nog voor de helft fout ook
heb ergens anders op de site ook zo'n foutje gezet, ga het nu rechtzetten

n/a

Ziet er mooi uit!
En ja dit ziet er kleiner uit, maar dat komt dat je steeds de H0 ballast ziet..Ik moet nog maar even kijken wat ik ga doen...
Maar bedankt voor de foto's!

Wat is trouwens die site van , wat was het ook alweer.., Asao..?
deRossa

ysbeer

Kijk daar voor is nu GOOGLE als je gewoon ASOA had ingetikt had dat weer een vraag minder geweest

http://www.asoa.de/


Wim

n/a

Nou dat had ik ook gedaan! Maar hij kon niks vinden bij mij, ja kon van alles vinden maar niet die site...
Maar bedankt voor de site..!

deRossa