Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Verweren bakwagon deel1: onderstel

Gestart door GeM, 30 januari 2006, 23:27:18 PM

GeM

imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/0_origineel.JPG/img
De Roco 47299 die eraan zal moeten geloven ^


De wagen volledig demonteren, enkel op deze manier kunnen we de chassisbalken goed bewerken.
Start met het ontvetten van alle onderdelen door een wattenstaafje in wasbenzine te drenken en alles goed af te wrijven.
De wielen geven we een laagje donkerbruine of zwarte) enamel verf. Maak na het drogen de wielvlakken terug goed schoon met een glasvezel-potlood.
imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/1_demonteren.JPG/img


Het onderstel, buffers en bufferbalken worden vervolgens met een vrij harde borstel getamponeerd en gedrybrushed met donkere bruinachtige kleuren. Ik heb voor dit voorbeeld gebruik gemaakt van Thalens plakaatverf omber gebrand (nr. 409), donkerbruin (nr. 402) en sepia (nr. 416)

imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/5_papje.JPG/img
Daarop maak je verschillende papjes aan door enkele partijen krijt afzonderlijk te vermengen met een druppeltje water (en Agepon). Ik gebruik hiervoor de krijtjes van Cont?, nummers 63 (oker), 12 (oranje) en 17 (bruin-oranje). Links op de foto het ?oker-papje?

Met elk papje afzonderlijk worden het onderstel (en de aspotten in het bijzonder) ingepapt. Als laatste gebruiken we nogmaals oker omdat we deze kleur de boventoon willen geven.
Hoe steviger je inpapt, des te sterker het ?pokken-effect?.
imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/10_onderstel_stap1.JPG/img

Met Revell 85 (of gelijkwaardig) gaan we nog even over de veren en brengen we de gewenste roestplekken aan op het chassis, bufferbalken en buffers.
imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/15_onderstel_stap2.JPG/img

In detail:
imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/15_onderstel_stap3a.JPG/img
imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/15_onderstel_stap3b.JPG/img


De kleuren zijn nog steeds zeer fel, tijd om deze wat te temperen met verdunde (1/3) Thalens sepia plakkaatverf. Hier moet je beslissen tot hoever je de kleuren wil gaan afzwakken, immers als je het model vanop 1 meter afstand bekijkt, lijkt alles al lang niet meer zo felgekleurd als je eerst dacht. (ter info, de "Made in China" is van de batterij waarop de wagon rust, ik heb het ding heus niet geimporteerd :D)
imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/15_onderstel_stap4a.JPG/img
imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/15_onderstel_stap4b.JPG/img

Als laatste stap het geheel drybrushen met onverdunde lichtgrijze verf (Thalens plakkaatverf warmgrijs). Dit accentueert de klinknagels in de chassisbalken en andere details en geeft tevens een fijn stoflaagje. Als je hiermee overdrijft kan je steeds nog even terug temperen met sepia.

Et vwala!:p
imghttp://users.pandora.be/bazilleke/bakwagen/15_onderstel_stap4c.JPG/img

Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

janjozef

Heel mooi, maar het nadeel van verweren met krijt is dat je er een laagje krijt op legt en afhankelijk van de fijnheid van dat poeder kan je wel een redelijke dikte roest krijgen. Voor mij is deze manier zeer goed bruikbaar voor wagons die in een hoekje afgesteld staan, rijp voor het schroot aangezien deze meestal goed doorgeroest zijn maar niet bruikbaar voor wagons die nog in dienst zijn. Toch zeer schoon werk.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie


ERVIN

Amaai,ik heb nog ne lange weg te gaan!![^]
Heel mooi gedaan.

GeM

citaat:
Geplaatst door janjozef

Heel mooi, maar het nadeel van verweren met krijt is dat je er een laagje krijt op legt en afhankelijk van de fijnheid van dat poeder kan je wel een redelijke dikte roest krijgen. Voor mij is deze manier zeer goed bruikbaar voor wagons die in een hoekje afgesteld staan, rijp voor het schroot aangezien deze meestal goed doorgeroest zijn maar niet bruikbaar voor wagons die nog in dienst zijn. Toch zeer schoon werk.

Jan


Heb je volledig gelijk in. Je kan hiermee uiteraard doseren, mijn wagons zijn ook niet allemaal in die mate 'geroest'. Sommige werk ik maar een heel klein beetje bij rond de aspotten.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

GeM

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Amaai,ik heb nog ne lange weg te gaan!![^]
Heel mooi gedaan.


Ervin, gewoon aan durven beginnen. Ik heb er veel over gelezen en op een bepaalde moment moet je nu eenmaal je stoute schoenen aantrekken en een start maken. De reeksen in MSM hebben voor mij de doorslag gegeven ermee van start te gaan. Ik heb ook eerst op enkele stokoude niet gebruikte wagons geprobeerd. Als je bij plakaatverf blijft kan je nog steeds alles afwassen als het resultaat je niet bevalt. Dit is echt niet moeilijk, ik ben helemaal geen goede modelbouwer of schilder, dus als het mij al redelijk lukt, kan het voor niemand een probleem zijn zo lijkt me [:)]
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

ysbeer

Inderdaad gewoon aan beginnen.
Waterverf krijt het is er allemaal zo weer af ,en je hebt weer nieuwe wagens.
En net zolang smeren en krijten totdat je zegt ja dat lijkt wel
van uit een boekje is dit niet te leren.
Onthoud wel zo een beetje wat je doet,ik wel eens een (volgens mij perfect resultaat)gekregen maar toen wist ik niet meer hoe ik dat nou eigenlijk had bereikt.[:(!]
Op de fotos een hele rij vervuilde ,maar indien nodig vandaag nog weer helder.

[/img]
[/img]
[/img]

sorry,kwaliteit fotos niet optimaal[:(!]

wim

Havoc

Amaai, als je dat zo in close-up ziet lijkt het precies of die wagon heeft enkele jaren onder water gestaan. Maar vanop een afstand zal het een andere indruk geven.

Als ik het goed begrijp is je techniek er eentje waarbij je het krijt niet droog, maar als papje gebruikt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Ja ook dat maar ook wel eens droog.
Eigenlijk is het net zolang knoeien met verf water(vooral water)en krijt tot dat het bevalt.
Ook een beetje redeneren waar komt het vuil vandaan en waar gaat het naar toe.
Ik bedoel loopstrepen van regen water lopen uiteraard altijd van boven naar benden,en soms een beetje schuin.

WAt heel veel helpt zijn orginel fotos
Alle wagens hier zij zo een beetje naar voorbeeld fotos geouderd

wim

poco loco

Dit is een oudere draad, maar de vraag waar ik mee zit is dat ook.
Als het water/krijtpapje droogt, houd je krijtstof over.
Op gebouwen, rotsen,... lijkt me dat geen probleem. Op rollend materieel daarentegen ligt je mooie verwering binnen de kortste tijd toch verstrooid op je baan en hangt aan je vingers.
Bij het droog inborstelen met pastelpoeders lijkt me dit nog logischer.
Moet dat niet gefixeerd worden?
groeten, luc.

GeM

ja, sommige 'bakskes' heb ik met een spuitbus matte vernis een lagje gegeven, andere niet. Valt allemaal nogal goed mee hoor, dat blijft wel plakken, allee, toch nog geen problemen mee ondervonden....
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I