Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Digital decoder in stuurstandwagons

Gestart door Jurgen, 30 januari 2006, 16:19:59 PM

Jurgen

Is dit mogelijk zonder dat het interieur moet beschadigd worden?
Het is maar omdat de sluitseinen pas veranderen van geel naar rood (of omgekeerd) als de wagon al in beweging is. Ik kan mij voorstellen dat dit in het echt gebeurd als de trein nog stil staat.

Ik heb het over de M2's van M?rklin, maar dit zal ook wel voor andere modellen van pas kunnen komen.

Als het moest gaan (wat ik toch wel denk), welke decoders kunnen dan gebruikt worden? Ze moeten enkel maar dienen voor de verlichting en de sluitseinen.

Zo, voor het eerst sinds lang heb ik nog eens een intelligente vraag gesteld ^, euh... denk ik :o).
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Je kan er elke funktie decoder voor gebruiken. Bij Brelec hebben ze er al een voor 15 euro.
Het ideaal is natuurlijk dat je stroomdoorvoerende koppelingen hebt, zodat de verlichting door de lok-decoder gestuurd wordt, maar je kan beide decoders natuurlijk ook hetzelfde adres geven, zodat ze ook gelijk schakelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Dan heb je de volgende 72020 stroomgeleidende scheidbare kortkoppeling nodig.

H0 Adviesprijs voor M?rklin-artikel: 8,99 EUR per paar.
 
Voor de kortgekoppelde voertuigverbinding met eenpolige stroomoverdracht. Geschikt voor de inzet in de genormaliseerde kortkoppelingsschacht van alle moderne 26,4 cm en 27 cm lange M?rklin-H0-rijtuigen met schaargeleiding.

Jurgen

Hoe werkt dat dan bij de Belgische keertrein met M2's? Daar zitten standaard stroomdoorvoerende koppelingen op, maar de sluitseinen in de stuurstandwagen zijn niet te schakelen.
Die seinen branden dus constant, ook al is de verlichting in de trein uitgeschakeld.
Hoe moet dat geregeld worden?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

TrainTechnology

Bij de M?rklin-set van de M2-keertrein (met loc 2505) zitten er inderdaad stroomvoerende koppelingen, maar die dienen enkel voor de binnenverlichting en de sleperomschakeling.
De sluitverlichting schakelt om met een mechanisch schakelaartje en een klein printje die het trillen van dat contactje moet opvangen.

De beste oplossing om dit aan te passen lijkt me een functiedecoder in het stuurstandrijtuig, je kunt er eventueel ook de binnenverlichting op aansluiten (wel afkoppelen van de loc in dat geval!).

Let er trouwens op bij het openen van de stuurstandwagen dat je de trapjes van de bagagedeuren niet breekt, dat zijn heel fragiele dingetjes!

Mattias

Jurgen

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology


Let er trouwens op bij het openen van de stuurstandwagen dat je de trapjes van de bagagedeuren niet breekt, dat zijn heel fragiele dingetjes!

Mattias



Dat heb ik al gemerkt [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology


Let er trouwens op bij het openen van de stuurstandwagen dat je de trapjes van de bagagedeuren niet breekt, dat zijn heel fragiele dingetjes!

Mattias



Dat heb ik al gemerkt [;)]


Ik ook[V] en dat is Marklin zijn schuld[:(!]