Ballasthulp, een echte hulp? Iemand ervaring?

Gestart door amest, 07 juni 2013, 13:33:29 PM

amest

op http://www.peard.nl/shop/Details.aspx?Productkey=209021%20A staat er een 'toestelletje' dat je helpt met het ballasten, nl. het mooi leggen van je ballast zelf.

Op http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/een-ballasthulp-voor-62-cent.html kan je het ook zelf maken.

Heeft iemand al ervaring met zo'n ding? Liggen je steentjes ineens echt goed, of komt er nog wat nabewerking bij kijken?
Ik veronderstel dat je bij de wissels steeds één en ander zelf zal moeten strooien.

Ik vraag het niet enkel uit interesse, maar ook een beetje uit luiheid  8). Ik twijfel op dit moment tussen de wat minder mooie Fleischmann profi sporen en de Peco code 75. Maar die laatste moet ik uiteraard nog volledig zelf ballasten en daar heb ik wat minder zin in... (keuzes he  ;D )

Als er iemand (gedetailleerde) foto's heeft van een stukje dat met dit hulpmiddel is gebeurd zou ik die graag eens zien. Best hier op dit draadje, eventueel in PM.

Als iemand nog ergens anders (België?) dit ding heeft gezien, mag je het me ook altijd laten weten.
groeten,

Arvid

Frank_N

""Ik vraag het niet enkel uit interesse, maar ook een beetje uit luiheid  8). Ik twijfel op dit moment tussen de wat minder mooie Fleischmann profi sporen en de Peco code 75.""""""

LUIHEID! en minder mooi ;)
Ahum... :o
Moet je eens zoeken op dit forum naar de ervaringen en werkzaamheden van Erwin (ERVIN adm) , mbt Flm rails met bedding :D 8)
Als ik ooit nog eens opnieuw ga beginnen....................

EDIT) Moest er even naar zoeken.....
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17214.0/topicseen.html
Zie en smul ;D
Groet van Frank

Koen

@Arvid,

Ik heb deze ballaststrooiers aangekocht. Het leggen van deze ballast gaat aan de hand van dit product snel MAAR ik vind het met de hand leggen van de ballast (aan de hand van een lepeltje en een borsteltje) eens zo mooi. Daarom ga ik op mijn nieuwe modules de ballast met de hand aanbrengen.
Voor mij was dit een foute investering.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

philippe_007

In de club hebben we er zo'n zelf gemaakt (toch zelfde principe).
Het voordeel is dat er overal praktisch de juiste hoeveelheid Ballast ligt, maar bijwerken met lepel en borstel is zeker nodig....
Dus persoonlijk zou ik zeggen dat je uw geld beter kan gebruiken voor iets anders en indien je het toch wilt hebben je er zelf een maakt uit plasticards.

ERVIN

Dank je wel Frank.  ;)

Wat je zelf doet , doe je beter ( was dat geen TV programma??)

Ik moet er persoonlijk niet van weten van zulk een strooiwagentje , en Koen bevestigd hier mijn veronderstellingen.
Oké , in het begin is het wat knoeien , maar eens je de juiste kleuren en de juiste werkwijze hebt gevonden ben je vertrokken , ik leg heel wat metertjes ballast op een uur hoor , en ben je het even beu , dan stop je toch gewoon.  :)

Ik ben heel tevreden over mijn Fleischmann rails , voor de meeste hier zijn die niet realistisch genoeg , maar daar lig ik niet wakker van , mijn rails doen wat ze moeten doen , de treinen goed laten rijden.

Klaas Zondervan

Ik heb zo'n ballasthulp nooit gebruikt, omdat ik de meerwaarde er niet van zie. Ik werk ook vanaf een lepel, en dan met een brede penseel bijwerken.
Mijn werkwijze wijkt wel af van wat ik meestal zie. Ik doe eerst de ruimte tussen de spoorstaven, en als die gedroogd is pas de buitenkanten.

janieburton

ERVIN

Janie , mag ik je vragen om ofwel emoticons te gebruiken samen met een stukje tekst , zodat iedereen weet wat je precies bedoelt , ofwel gewoon niet reageren , met je bovenstaande emoticon heeft niemand wat aan hé.
Ik weet althans niet voor wat of voor wie deze emoticon bestemd is.  :-[

janieburton

Ik denk dat emoticon zijn uitgevonden om tekst te vervangen en/of te versterken.

De  :-\ staat voor "ik weet het niet".

Als je met muis aanwijst aan de emoticon komt dan er de verklaring wat de emoticon betekend.

Als ik  8) gebruik dan betekend dat ik dat cool (onderwerp of reaktie) vind.

:D lachen
:D :D hard lachen of wel LOL
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D billenkletser

:( droevig onderwerp

:o geschrokken

En als antwoord op de vraag zijn balasthulpen nuttig:  :  :-\  (ik weet het niet)

ERVIN

Bedankt voor je uitleg over de emoticons , ik weet wel wat ze betekenen hoor , maar er zijn veel " oudere" collega's die dat niet zo goed weten hé  ,vandaar even mijn post.  ;)

Is geen verwijt hoor .

Metpetergaathetbeter

janieburton,

net als Ervin stelde ik mij ook diezelfde vraag de betekenis van je emoticon(s)  ??? , maar je moet dat eigenlijk zien als een benadrukking van een geschreven gevoel of een denken, ik denk dat degene die met het idee van emot... afkwam dat die hetzelfde voor ogen had en niet dat deze teksten of gevoelens of zelfs ideeën zou vervangen !

Groeten Peter ;)

janieburton

Ik begrijp jullie standpunt, maar om niet te ver af te wijken van het onderwerp, een emoticon vat soms beter samen( en zegt soms meer dan woorden) wat men bedoeld of voeld of vind mbt een topic. Een emoticon is ondubbelzinnig; woorden kan men soms verkeerd begrijpen

Stel, iemand is boos en plaats een boze reaktie dan ik ik schrijven "geschrokken" of de emoticon gebruiken, hier geeft de emoticon meer weer dan gewoon het geschreven woord "geschrokken"

Ik heb al en balasthulpje gebruikt maar "ik weet het niet" (  :-\ { ;)}) of dit zaligmakend is, misschien in sommige gevallen en misschien niet

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 08 juni 2013, 13:35:54 PM
Een emoticon is ondubbelzinnig;
Nou, in dit geval dus niet. het drukt wel uit: "ik weet het niet", maar wat je dan niet weet, dat wordt niet direct duidelijk.
Het lijkt mij wel handig om, hetzij met een citaat, hetzij met tekst, duidelijk te maken waar je op reageert.

amest

Mijn antwoord van gisteren precies vergeten te verzenden ::) Zal wel wat moe geweest zijn zeker  ;D ;D

Het is een wat laat antwoord want ben me blijkbaar ook vergeten abonneren op dit draadje. pfff Ik denk dat ik wat meer moet slapen  ;D

Het draadje van Erwin had ik al eens bekeken. Dat was zeker interessant. Maar een aantal mensen lijken dus niet bepaald over te lopen van enthousiasme over de ballasthulp.

Na nog een nachtje slapen heb ik dan uiteindelijk toch maar besloten om voor de duurdere optie te gaan, nl. de fleischmann sporen. Voornamelijk onder de noemer 'ken jezelf en je mogelijkheden'  ;D ;D ;D ;D

Voila , in ieder geval bedankt voor alle info en meningen.
groeten,

Arvid

ERVIN

Goede keuze hoor , je zal er geen spijt van hebben , en als je ( ballast)hulp nodig hebt , ik ben altijd bereid om je hiermee te helpen hé. ;)