Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

gipsen bouwpakket hoe "lijmen"

Gestart door Michael, 05 juni 2013, 20:15:46 PM

Michael

Ik heb een aantal gipsen bouwpakketten, maar met welke lijm voeg ik de onderdelen samen? Of maak je hiervoor gips aan en .....???? Dat lijkt me een flinke smeerboel te worden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

adrievans

Bij vampisol (een leverancier van gipsen bouwpakketten) kun je hiervoor speciale lijm kopen
genaamd ruderer L530

Michiel

Met houtlijm gaat prima, maar let op dat je geen sporen van de lijm op de zichtbare achter laat, ook niet langs de naden. Bij het schilderen worden alle lijmsporen heel zichbaar als glanzende plekken op de matte gips.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

...gebouwtjes in gips....

~ plakken met houtlijm & eventueel hier en daar binnenin verstevigen met kleine (réchte) houten balkjes;
~ hou er rekening mee dat de bouwdelen  "paraplu"  (krom) kunnen zijn (slechte pasvorm dus...);
~ gipsen bakstenen muurtjes schilderen is zeer plezant:  met subtiele verfsausjes bereikt men bijna meteen een geschikte verwering.  Zeker niet té nat maken:  gips smelt als ijs voor de zon... ;
~ hangt van aard/kwaliteit/merk van het te bouwen ding af:  sommige onderdelen te vervangen door kunstofexemplaren. Bijvoorbeeld       een pannendak Auhagen indien het gipsen dak te grof/dik blijkt;
~ bij de gipsen magazijntjes die ik ooit bouwde ontbraken er gewoonweg onderdelen in de doos:  kan dan soms aangevuld/vervangen worden door mini-balkjes/plankjes MDF of andere;
~ soms zijn gipsen stukken gebarsten/gebroken:  geeft niks, na schildering/verwering zien die gevelscheuren er realistisch uit;
Avondgroeten, Herwig.

conducteur

mooie seinen Michiel, maar ik denk dat je van topic vergist hebt...

Gewoon zoals ik al zij met houtlijm maar inderdaad opletten met lijmsporen.... En vooral veel geduld hebben, houtlijm is geen seconde lijm. Wacht liever een dag om de volgende lijmverbinding te maken dan het te vroeg doen en brokken ofzo te maken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michael

Mannen bedankt voor de reacties, ik zal de raadgevingen in acht nemen en de bouw kunnen jullie later volgen in Lijn 154 (ooit zal het klaar zijn).
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Peter

Ik heb voor de bouw van mijn seinhuis Werdohl in gips de door Vampisol aanbevolen, en ook verkochte lijm van Ruderer, gebruikt met zeer goed resultaat.

http://www.vampisol.de/

Met vriendelijke groeten
Peter

GVL

Inderdaad een zeer goed resultaat, Peter.
De gietstukken lijken ook van hoge kwaliteit te zijn.
Groeten.

Michael

Adrie en Peter, bedankt weer wat bij geleerd en morgen of zondag even rustig uitzoeken wat ik bij vampisol bestel, zonde om alleen een tubetje lijm te bestellen.
Peter een prachtig gebouw.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154