Lijmen van gelaserd karton.

Gestart door Peter, 05 juni 2013, 18:16:13 PM

Peter

Welke lijm is het beste om gelaserde kartonstrips (1 à 1,5 mm breedte) te lijmen op doorzichtig polyester (Vivak/Raboesch)
Sekonde lijm is geen optie want de strips zijn te lang, dus als je aan een eind lijm doet is het droog voor je aan het andere einde bent.
Met vriendelijke groeten
Peter

MARKLINRIJDER

Peter,

UHU knutsellijm.



Grtjs,

David

Huugooke

Als je het toch met secondenlijm wil doen: er is "trage" secondenlijm (kan dat eigenlijk?) zoals Zap-a-Gap. Dat is dikkere lijm waarbij je wat meer tijd hebt.

Martin Welberg

Gewone houtlijm, pattex express ofzo..

loco

De drie genoemde lijmsoorten zijn goed. Je kunt ze gebruiken naargelang de grootte van de onderdelen. Zelf heb ik zeer goede ervaringen met kinderlijm. Dit is de transparante (beenderlijm) die ongevaarlijk is voor kinderen. Je hebt ze bij diverse merken. De lijm moet wel stroperig zijn. Eventueel kan je hieraan enkele druppels water toevoegen in een apart potje om de lijm lopend te maken. Ik breng de lijm aan met een penseel en niet rechtstreeks. De gel-secondelijm kan je gebruiken voor kleine onderdelen, waar je denkt dat de kinderlijm geen oplossing biedt. Zelf heb ik nooit houtlijm gebruikt op uitzondering van Kristal Clear die helder en transparant oplost.

Peter

De Universal kleber van UHU (zonder  solvent) heb ik hier staan, evenals dezelfde maar dan met sovent.
Het probleem is, ik heb slechts een set gelaserde ramen heb en dus met die  ramen dus moet ik voorzichtig zijn. Zal morgen al eens eerst proberen een van die ramen te schilderen in de juiste verbleekte blauwe kleur met zelf gemengde, matte Humbrol verf, want verf op waterbasis is bij zo'n fijne strips helemaal uit de boze.
Met vriendelijke groeten
Peter