Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Rechter rail in rijrichting onderbroken?

Gestart door DelticPower, 04 juni 2013, 22:29:00 PM

DelticPower

Hoi allemaal, ben al enkele dagen op internet aan het zoeken, met de vraag: normaal is de linker rail de doorlopende rail, en de rechter in rijrichting onderbroken voor de bezetmelders. Is deze volgorde belangrijk? Of kunnen we zonder problemen de linker en rechter rail omwisselen? Wordt de doorlopende rail de minpool en de onderbroken de plus van de digitale spanning? Misschien heel simpel maar zie door alle digitale bomen het bos niet meer.
Groeten van Jan

PeterC

Jan,

2 rail of 3 rail?  Bij 3 rail maakt dat uit ondervinding niets uit.
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Als het gaat om stroomdetectors bij 2-rail, dan is het wel handig om ze allemaal aan dezelfde kant te houden. Anders heb je het effect dat sommige detectors niet werken.
Je hoeft je geen zorgen te maken over de rijrichting. Die heeft heeft bij digitaal niks met linker of rechter spoorstaaf te maken.

DelticPower

Hallo Peter, was inderdaad vergeten er bij te vertellen dat het om tweerail ging.

Hallo Klaas, bedankt voor de snelle reactie, het is me inmiddels weer helemaal duidelijk. Er speelde nog van alles uit het analoge tijdperk door mijn hoofd en vertroebelde het digitale inzicht.

Allebij bedankt voor het reageren, kan nu weer flink aan de slag.
Groeten Jan.

Frank_N

#4
Citaat van: Klaas Zondervan op 04 juni 2013, 23:53:28 PM
Als het gaat om stroomdetectors bij 2-rail, dan is het wel handig om ze allemaal aan dezelfde kant te houden. Anders heb je het effect dat sommige detectors niet werken.
Je hoeft je geen zorgen te maken over de rijrichting. Die heeft heeft bij digitaal niks met linker of rechter spoorstaaf te maken.

Klaas, Voor mijn gevoel zou het toch niets uit moeten maken in welke rail je de stroomdetectie opneemt?
Ik bedoel: de stroom in de kring die er ontstaat zodra er een stroomverbruiker in de gedetecteerde sectie komt zou overal even groot moeten zijn :-\ ???

EDit1) Enige verantwoording: Zelf ben ik bezig met richtingsafhankelijke melders (stroomdetectie) door 2 anti-parallel geschakelde optocouplers.
Een schakeling met kortgesloten brugcel (of 4 antiparallel geschakelde dioden) 2 x CNY 17-1 weerstand ertussen van 56 Ohm, die werkt goed bij analoog bedrijf in 2 richtingen.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 05 juni 2013, 19:40:52 PM
Klaas, Voor mijn gevoel zou het toch niets uit moeten maken in welke rail je de stroomdetectie opneemt?
Ik bedoel: de stroom in de kring die er ontstaat zodra er een stroomverbruiker in de gedetecteerde sectie komt zou overal even groot moeten zijn :-\ ???
Gevoel is in dit geval niet voldoende. :)
Over een stroomdetector heb je altijd een bepaalde spanningsval. Als je nu de ene detector links hebt zitten, en de andere rechts, en er staat een loc over de scheiding, dan worden beide detectors kortgesloten en werken niet meer. Daarom moet je ze consequent aan dezelfde kant zetten.

Frank_N

Dat is een plausibele verklaring, Klaas :)
Thanks! (weer iets geleerd)  8)
Groet van Frank

INFO

Beste Frank,

Als de optocoupler in de stroomdetectie schakeling er eentje is van het AC type, dan maakt het niet uit in welke pool je hem opneemt.
Maar eenmaal een pool gekozen dan deze overal consequent blijven gebruiken.
In onze xTreme keerlus module maken wij dankbaar gebruik van deze eigenschap van de optocoupler.  ;)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton

Citaat van: Frank_N op 05 juni 2013, 19:40:52 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 04 juni 2013, 23:53:28 PM
Als het gaat om stroomdetectors bij 2-rail, dan is het wel handig om ze allemaal aan dezelfde kant te houden. Anders heb je het effect dat sommige detectors niet werken.
Je hoeft je geen zorgen te maken over de rijrichting. Die heeft heeft bij digitaal niks met linker of rechter spoorstaaf te maken.

Klaas, Voor mijn gevoel zou het toch niets uit moeten maken in welke rail je de stroomdetectie opneemt?
Ik bedoel: de stroom in de kring die er ontstaat zodra er een stroomverbruiker in de gedetecteerde sectie komt zou overal even groot moeten zijn :-\ ???

EDit1) Enige verantwoording: Zelf ben ik bezig met richtingsafhankelijke melders (stroomdetectie) door 2 anti-parallel geschakelde optocouplers.
Een schakeling met kortgesloten brugcel (of 4 antiparallel geschakelde dioden) 2 x CNY 17-1 weerstand ertussen van 56 Ohm, die werkt goed bij analoog bedrijf in 2 richtingen.

Misschien het schema plaatsen?
 

Frank_N

#9
Offtopic mode on:

Deep-linken ga ik niet meer doen ;)
Als je er meer over wil weten google eens op Rob Paisly, eerst op: Current Activated Block Occupancy Detector Circuits, en dan op: Optoisolator Type Block Occupancy Detectors.
Het gaat om het 3e schema, waarin ik de LM339 heb vervangen door 2 timers NE555. Die timers zijn in te stellen op korte maar ook lange pulsen. Ik maakte hetzelfde, met andere componenten.
Proeven (analoog bedrijf) hebben uitgewezen dat dit prima werkt ;)

Offtopic mode off.
Groet van Frank

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton