Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische perronverlichting

Gestart door TrainTechnology, 29 januari 2006, 14:59:11 PM

GeM

Al deze discussies lijken me biezonder interessant, maar zijn o zo chinees voor mij. Dus misschien even off-topic, maar heeft er iemand een snelcursus electronica voor rasechte dummies? Kwestie van me even minder dom te voelen als ik dit zo allemaal lees [:I]
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Gerolf

Misschien moeten we, zeker als we rekening houden met andere topics, eens heel lief aan Tony vragen om een elektronica-groep op dit forum - in de rand van KISS? - aan te maken.
Dan kunnen de elektronica-techneuten (ik reken mezelf daar een stukje bij) daar hun hart ophalen, en wordt de modale lezer niet verrast door het chinees tussendoor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Dus misschien even off-topic, maar heeft er iemand een snelcursus electronica voor rasechte dummies?


Echt OT wil ik dit toch niet noemen. Het wijkt misschien af van de perronverlichting zelf (het vormgeven als je wil), maar het gaat zeer zeker over verlichting.

Wat die cursus voor dummies betreft, dat is nogal moeilijk op een forum. Trouwens, toen Kiss in het begin daar een beetje van heeft willen brengen waren er hopen kritiek dat dit niets ermee te maken had. Het is ook moeilijk om voor iedereen goed te doen.

Een hoekje voor electronica vragen die niets met Kiss te maken hebben is misschien geen slecht idee. Dingen zoals die laatste "uitspatting" kunnen dan naar daar gebracht worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

GeM

Akkoord met de opmerkingen, ik bedoelde eigenlijk of iemand een goede website wist, een PDF-bestand had of een goed boek kan aanraden om als complete leek toch iets meer te kunnen leren van electronica (de basis dan toch al). Ik heb ondertussen gemerkt dat basiskennis in deze materie toch bijna noodzakelijk is in onze hobby, en zou hierover graag bijleren. Momenteel kom ik echt niet verder dan een weerstandje of een potmetertje voor een LED te plaatsen, vandaar de vraag (die in dit draadje eigenlijk off-topic was)
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Gerolf

Er bestaan boeken zoals "elektronica - echt niet moeilijk" en er is natuurlijk ook KISS ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

knibbelknabbel

Je mag bij mij altijd zo een lamp komen opmeten, ik heb er namelijk eentje liggen[:D] (iets waar je anders moeilijk kan aan beginnen, zonder in de paal te kruipen[;)]

Ik ga er binnenkort ook aan beginnen, dus ik blijf het hier opvolgen...[:p]

ysbeer

Beetje laat.
Maar toen ik dit draadje las,moest ik lachen hoeveel moeite wordt gedaan om een weerstand van pak weg 0.3 cent uit te sparen.
Met dure (relatief) I.C en ingewikkelde redeneringen.
en wat een besparing.
Vooral witte leds zijn duur.
En ze dan toch er aanwagen dat ze kapot gaan.
En de redenering "bij mij gaat het goed"heeft als tweede zin "Ja voor hoelang ?"
parallel met elk een weerstand.
Lange levensduur gegarandeerd

wim

Gerolf

Meerdere led's in serie levert vooral een stroombesparing op (eigenlijk een vermogensbesparing, die anders in de parallel-weerstanden wordt opgestookt)
Voor kleine hoeveelheden straatlantaarns maakt dit niet veel uit, maar als je er veel plaatst, kan je mogelijk met een goedkopere voeding gesteld zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw