Belgische perronverlichting

Gestart door TrainTechnology, 29 januari 2006, 14:59:11 PM

TrainTechnology

Heeft er iemand ervaring met het bouwen van perronverlichting naar Belgisch voorbeeld in H0? Hiermee bedoel ik natuurlijk niet de oersaaie TL-lampen onder overkappingen, maar die typische kleine lampen, ??n of twee per paal op niet-overdekte perrons.

Bestaat er ergens een basisversie of kit waarvan je kunt vertrekken ? De vorm van dat kapje lijkt me namelijk niet iets wat op vijf minuten gemaakt is...

Groetjes,
Mattias

Gerolf

Ik heb zelf een poging gedaan, te zien op http://meb.gerolf.be/scenery/licht/nlantaarn.htm
De webpagina gaat eigenlijk hoofdzakelijk over een stekkersysteem, maar er staat een detailfoto van de kapjes bij.
Deze lampkapjes heb ik gemaakt van krimpkous
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TrainTechnology

Bedankt Gerolf, dat ziet er alvast een goed startpunt uit. Vooral het systeem om de lampjes ook uitneembaar te maken is mooi gevonden, bij mij zullen ze op modulebakken gemonteerd moeten worden en dan haal ik ze er ook liever af voor transport.

Ik kan trouwens aan mooie echt witte LED's geraken (3mm diameter of een heel kleine 0603 SMD-behuizing, maar niks houdt je tegen om daar een draadje aan te solderen), wat dan meteen weer een goede oplossing lijkt voor de lampkleur. Die LEDjes geven bovendien genoeg licht om ook echt te "stralen" als een lamp.

Eerlijk gezegd ben ik niet echt wild van de kapjes in krimpkous, maar het is wel het beste voorbeeld dat ik tot nu toe gezien heb.

Wordt ongetwijfeld vervolgd ! [;)]
Mattias

n/a

Probeer zeker de warmwitte LEDs van bij Conrad, die geven prachtig licht. Ik heb ze zelf toegepast voor de straatverlichting op mijn baan.
kijk misschien even op http://www.docmarc.be/Straatverlichting.htm
Eigenlijk ben ik er zo enthousiast over, dat ik een aparte voeding voor de verlichting heb gebouwd van 4 Volt en hiermee de hele sceneryverlichting ga bedienen (zonder voorschakelweerstanden). De huidige perronverlichting van Viessmann met gloeilampen vliegt er later zeker uit.

Roderik

Je kan de typische vorm van de lampjes maken uit de dopjes van BIC-balpennen. Daar zit bovenaan een klein gaatje in waar een LED-lampje mooi door kan.
Ok? het zal niet op 5 minuten gemaakt zijn maar toch de moeite waard om te proberen.[:)]
Always be modelling!

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dmarc

, dat ik een aparte voeding voor de verlichting heb gebouwd van 4 Volt en hiermee de hele sceneryverlichting ga bedienen (zonder voorschakelweerstanden).

Ga je de leds dan direct op de spanning zetten, zonder stroombegrenzing? Lijkt me niet verstandig.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

Eerlijk gezegd ben ik niet echt wild van de kapjes in krimpkous, maar het is wel het beste voorbeeld dat ik tot nu toe gezien heb.
Als ik nog eens lampjes moet maken, zullen het er met witte LED's zijn, en zal ik voor de kapjes waarschijnlijk een malletje maken [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Klaas,
De voeding is gebaseerd op een LM317 en met een trimpot ingesteld op de nominale spanningsval van de LEDs (iets onder 4Volt); aangezien er geen spanningsverlaging moet ingesteld worden, is geen weerstand nodig.
R=(Uvoeding-Uled)/Iled
Uvoeding-Uled = 0
Dus R=0

TrainTechnology

@dmarc,

Dat truukje om geen voorschakelweerstanden te gebruiken lijkt me toch niet zo goed voor de LEDs. De spanningsval is namelijk voor elke LED net ietsje verschillend, met een spreiding van enkele tientallen tot honderden millivolts erop. Nu denk je waarschijnlijk direct dat zo'n klein verschil niet zoveel zal uitmaken, maar dat is niet waar. Bij een voedingsspanning aan de lage kant zullen sommige LEDs niet oplichten en andere wel, bij eentje aan de hoge kant worden de LEDs met een lagere spanningsval ietsje te hoog aangestuurd waardoor er een te hoge stroom door de LED zal lopen.

Het resultaat: ofwel slecht werkende verlichting, ofwel een sterk ingekorte levensduur van de LED. Akkoord, hij zal misschien wel enkele maanden meegaan, maar op termijn zal hij toch de geest geven.

De voorschakelweerstand die normaal gebruikt wordt heeft dus eigenlijk een dubbele functie: stroombeperking en spanningscompensatie. Beide moeten aanwezig zijn om betrouwbaar met LEDs te kunnen werken. Misschien toch nog even nadenken voor je er je hele baan mee uitrust...[;)]

Groetjes,
Mattias

Kedeng Kedeng


Gerolf

@kedeng: ik denk niet dat Mattias dit bedoelt ...
@dmarc: je kan een LM317 als stroombron aansluiten - dan is er geen risico, en dan kan je trouwens meerdere lantaarns in serie aansturen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dmarc

Klaas,
De voeding is gebaseerd op een LM317 en met een trimpot ingesteld op de nominale spanningsval van de LEDs (iets onder 4Volt); aangezien er geen spanningsverlaging moet ingesteld worden, is geen weerstand nodig.
R=(Uvoeding-Uled)/Iled
Uvoeding-Uled = 0
Dus R=0

Leuk bedacht, maar het is niet correct.
Leds zijn geen gloeilampen, je moet bij leds de stroom begrenzen.

n/a

Mattias, ik vind nogal wat info die afraadt Leds in parallel te schakelen. Je zal wel gelijk hebben.
Mijn leds zijn allemaal tegelijk gekocht en lichten wel degelijk allemaal op met een wat te klein voltage (wat mij in de foute redenering deed belanden)[:I]. Ik ga toch maar een verdeelplaatje met klemmen bouwen met een weerstand per (dure) witte led.
Dank,
Marc

argilla

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Ik heb hier een foto van  Belgische perronverlichting (denk ik toch[:I])
http://groups.msn.com/m-s-c-DeBaanbrekers/fotoalbumdebaanbrekers.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=194



bericht: hmmm.....die pagina kunnen we niet vinden ! ergens en / of . verkeerd ??  [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Leds kan je beter niet in parallel schakelen zonder weerstand. Als het allemaal volledig identieke zouden zijn heb je een kans (allemaal zelfde productiebatch). Maar dan gaan de aansluitdraden als (minimale) weerstand dienen.

Eenmaal als er een andere led tussenzit -bvb een andere kleur- is het om zeep.

citaat:
Mijn leds zijn allemaal tegelijk gekocht en lichten wel degelijk allemaal op met een wat te klein voltage


Een led is een diode. De spanning erover is niet constant maar een beetje afhankelijk van de stroom erdoor. Leds hebben een "voorgeschreven" stroom waarbij de parameters gemeten/gespecifieerd zijn. Maar ze lichten allemaal op bij een veel lagere stroom, en dus een iets lagere spanning.

citaat:
De voeding is gebaseerd op een LM317 en met een trimpot ingesteld op de nominale spanningsval van de LEDs (iets onder 4Volt)


Nu is het zeker geen slecht idee om een apart circuit voor je leds te voorzien dat op een lagere spanning werkt: bvb 6V. Als je dan direct van een geschikte transfo vertrekt heb je veel minder warmteontwikkeling in je voorschakelweerstanden (of LM317 regelaar). Je kan dan ook kleinere weerstanden gebruiken.

citaat:
je kan een LM317 als stroombron aansluiten - dan is er geen risico, en dan kan je trouwens meerdere lantaarns in serie aansturen.


Ook een idee, maar niet zo simpel! Als je de LM317 als stroombron schakelt en de leds in serie zet, dan kan je een hogere spanning gebruiken, en toch een lage dissipatie hebben. Maar je moet dan per kring een LM317 gebruiken.

Want als je met een stroombron werkt is het niet zo simpel om aparte leds te schakelen in die dezelfde kring staan. (de dissipatie in de LM wordt in dat geval groter als er minder leds branden!) Je moet dan de leds overbruggen met een schakelaar. (schakelaar gesloten = led uit)

Trouwens, dan is een simpele transistor stroombron denkelijk goedkoper.
Met vakantie voor onbepaalde duur.