Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Inventaris

Gestart door doomslu, 27 januari 2006, 23:04:45 PM

doomslu

Sommigen onder jullie hebben het ongetwijfeld al gemerkt : op het forum van onze franstalige collega?s is men begonnen met een inventaris te maken van het belgisch rollend materieel in HO (op dit moment loks). Ze zijn er zich wel degelijk van bewust dat er al verschillende bronnen bestaan, maar ze proberen alles samen te brengen en de bronnen te controleren aan de hand van de dozen (en de gegevens die daar op vermeld staan).

Hoe gaat het ? Iedereen probeert zijn steentje bij te dragen en iemand groepeert alle gegevens in een bericht (dat steeds wordt aangepast).

Welke gegevens ? Merk, artikelnummer(s), jaar van fabrikatie, lok- of wagon-nummer, standplaats, kleur, kenmerken, digitaal of niet.

Link : urlhttp://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/forum.asp?FORUM_ID=54/url
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Tom

er bestaat toch al een 2 delig boek over dit onderwerp.
Tom

Gerolf

Is dat boek volledig up-to-date? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik vind het een knap initiatief van de zuiderburen, en ik denk dat velen hier het resultaat wel willen kennen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Is dat boek volledig up-to-date? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Dat vroeg ik me ook af. Ik heb het boek nog niet in handen gehad...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Zeer goed initiatief van onze Waalse spitsbroeders.
Als ik eerlijk wil zijn, moet ik toch bekennen dat ze in hun forum soms zeer goede brengen. Om een voorbeeld te noemen: een zeer goede uitleg (met foto's) over het bouwen van een type 53 bouwdoos van Jocadis.

Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag,

Het tweeledig boek waarvan sprake is een boek gemaakt door Philippe Callaert (die heeft jaren alle referenties opgeschreven) en uitgegeven door Metamedia.

Voor de uitgave heb ik het boek kunnen inkijken en heb toen mijn bezorgdheid geuit over het "concept".  Ik heb toen gezegd dat het boek zou "voorbijgestreefd" zijn op het moment van uitgave.  En dat men beter zou werken met fiches, om de updates te kunnen uitgeven.  De uitgever dacht er anders over; hij hoopte ieder jaar, twee jaar een volledig nieuw boek uit te geven (dat brengt meer op).  Maar dat is dus niet gebeurd (logisch).

Dus het werk van onze Zuiderburen is voor een groot deel nutteloos; men kan zich rustig beperken tot wat er NA de verschijning is bijgekomen en de fouten uit het boek te verbeteren (vb: de foto van de 51 is een kas van W. Bonge en de uitleg behoort bij JOCADIS)

Roland

FREMO e.V. - afd België

Dag Roland, [8D]

Heb zelf voorgesteld, aan onze Franstalige vrienden, om het tweedelige boek van de Modelbouw commissie voorzitter te nemen en enkel de gegevens van de uitgebrachte modellen na het jaar 2000 te verzamelen.

Blijkt; [}:)]

A ? Dat er een nogal grote weerstand is tegen het feit dat het aan ?FEBELRAIL? gelinkt kan worden.

B ? Dat de aanschafprijs voor dit tweedelige naslagwerk nogal aan de prijzige kant is. (Vind ik ook).

C ? Dat er enkel maar gegevens zouden zijn opgenomen, die door de Modelbouwcommissie werden nagetrokken.

Ik moet het tot mijn spijt terug met je eens zijn, dat er nogal wat grove fouten (zowel afbeeldingen als gegevens) in het werk zijn geslopen.

Mvg[^]

Fremo e.V. ? Afd Belgi?

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

glamo

een boek up-to-date houden is onmogelijk maar een databank moet een betere oplossing zijn. de vraag is dan natuurlijk,wie gaat zich daar mee bezig houden?

mvg KURT
 

doomslu

Sommigen mensen waren al in die richting aan het denken, Kurt. Hier is al eens over gepraat in volgend draadje : http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1114
Pascal Michiels en Sven (svvander) zijn toen aan de slag gegaan. Hoe staat het er mee jongens ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Wat zegt dat over de verkrijgbaarheid?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

glamo

tja das iets anders h? JOHAN,ik heb een LEMACO 18 op de kop kunnen tikken voor een prikje.er zijn er maar een stuk of 30 van gemaakt schijnt het.maar het is toch belgische h?

mvg KURT
 

Havoc

Het gaat er alleen maar om dat zulke werken altijd verouderd zijn, altijd te weinig info bevatten, moeilijk verkrijgbaar zijn en steeds te duur (omdat het teveel werk vraagt voor het gebodene).

De tijd die daaraan verspeeld wordt kan beter benut worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kedeng Kedeng

Een hele stomme vraag: wat is een inventaris[:I]

glamo

ROY;

inventaris: 0.1:lijst van aanwezige voorwerpen en goederen
           0.2:lijst van stukken die aan de rechter worden
               overgelegd.
           0.3:geheel van ergens aanwezge voorwerpen en goederen
           3.1:de inventaris opmaken.

uit VAN DALE woordenboek pagina 450.

mvg KURT
 

Kedeng Kedeng

Ok?, Bedankt meester Kurt[;)]