Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

kleurstelling new look

Gestart door treinvirus, 22 mei 2013, 22:48:47 PM

treinvirus

Graag had ik willen weten welke verf van Tamya of revell of een ander merk overeenkomt met de grijze kleur van de M4  en andere rijtuigen in new look. dit grijs is bijna hetzelfde bij alle rijtuigen in new look maar ik  kan het niet zelf maken: ik heb al geprobeerd met witte verf en verschillende grijze verftinten te mengen maar ofwel was het te bleek ofwel te donker en zelfs al het ongeveer klopte bleken de netjes gespoten rijtuigen toch een iets andere kleur te hebben. Ral nummer is misschien ook  nuttig dan is eventueel deze verf te maken of bij een verfmerk als levis of zo te verkrijgen
weet iemand iets?
Dirk
 

itchy

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Metpetergaathetbeter

http://www.de-pijl.be/kleuren.html

kijk hier eens

groeten Peter ;)

iemand postte iets sneller  ;D

marc goovaerts

Op Duitse fora zijn ze nogal te spreken over de RAL-verven van de firma Oesling.

http://www.oesling-modellbau.com

chef garde

RAL 7035 heb je van doen voor het witte kleur.

Echter, Revell en Tamiya hebben niks gelijkaardigs in hun gamma.

Als je wat overweg kunt met een spuitbus (of de handigheid hebt om er de verf uit te halen!  ;) ), probeer dan eens Motip.  Die hebben heel wat kleuren volgens RAL-code, en ook 7035 zit er tussen.

treinvirus

in de voorvermelde link naar een overigens uitstekend artikel dat mij wel al bekend was staat  er inderdaad niets over het memling grijs, de laatste update dateert nochtans van 2011 dus tamelijk recent. Uit het laatste bericht waarvoor dank zou 7035  dus de ral kleur moeten zijn maar er wordt vooraf vermeld wit , gaat het hier wel degelijk om het grijs?  ik zou er zeker moeten van zijn want als je een kleur laat maken dan doen ze dat niet voor een potje maar voor minstens 500ml
Jammer dat geen fabricant deze kleur in de gebruikelijke minipotjes schijnt te maken
groetjes dirk
 

chef garde

Ik ben zeker van de RAL 7035

Hier nog wat extra's: 

grijs voor het dak en onderste grijze band: RAL 7037
kast: 7035
blauw: 5013
rood: 3020

Let wel: dit zijn de kleuren voor de NEW LOOK-livrei, omdat je het in je laatste bericht plots hebt over het MEMLING-grijs ...  De Memling-livrei is NIET dezelfde als de NEW LOOK. 

Sommerfeldt heeft ook RAL7035.  Bij M.-P. uit Sint-Niklaas kan je die vinden als verf voor de bovenleidingsmasten.  Om met een kwastje mee te schilderen is dit waarschijnlijk ideale verf, om te verdunnen en te airbrushen geef ik u de volgende tip: DOE HET NIET!!!

De andere kleuren (7037, 5013 en 3020) vind je allemaal bij Vallejo of ModelAir.  Dit zijn dan waterverfjes.

ps: als je me een bericht mailt, stuur ik u anders een vergelijkende lijst door met RAL versus modelbouwverfjes.  Alle RAL-codes zal je niet vinden, maar toch enkele!




JC2180

RAL 7035 = Revell Aqua Color 36371 RAL Light grey
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

treinvirus

beste wouter je hebt PM
dirk
 

chef garde

Citaat van: JC2180 op 23 mei 2013, 17:39:38 PM
RAL 7035 = Revell Aqua Color 36371 RAL Light grey
Dit zocht ik al lang!!  Oprechte dank!