Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

TGV met gasturbine?

Gestart door janieburton, 21 mei 2013, 03:34:25 AM

janieburton

In het begin van de jaren 70 zou de eerste TGV(TGV 001) uitgerust zijn geworden met een gasturbine motor, speciaal ontwikkelt voor de TGV(niet te vergelijken met RTG's).

Er zou zelfs toen tijdens test een maximum snelheid van 319km/u bereikt zijn met een gasturbine aangedreven TGV.

Maar door de oliecrisis in de 1973 heeft van het origineele plan met gasturbines afgezien en men heeft nog dat zelfde jaar de TGV's met electomotoren uitgerust.

Ik dacht dat de TGV origineel van begin af electrisch was aangedreven.
 

rgp

Hallo,

Klopt, de eerste TGV (er is maar één geweest) was een er één met gasturbine.  Het stel bestond uit twee koppen en drie tussenrijtuigen.  Het andere grote evrschil was dat de koppen ook verbonden waren met het eerste tussenrijtuig via een jacobs-draaistel.

Een kop is zichtbaar vanop de autoweg in de buurt van straatsburg ?

Roland

PietB

Inderdaad, hij was uitgerust met 4 gasturbines, een motor gemaakt voor een helicopter.
In dit duitse artikel is er meer over te vinden
http://de.wikipedia.org/wiki/SNCF_TGV_001
en over de gebruikte motoren is hier meer.
http://de.wikipedia.org/wiki/Turbom%C3%A9ca_Turmo

grt Piet.

Jurgen

Nooit geweten.
Ik ben even naar Google Maps geweest en je ziet hem inderdaad staan, ook met Street View kan je er langs rijden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

De TGV met gasturbines was een proefexemplaar. Zo wilden ze bij de eerste proefnemingen problemen met de stroomafname van de bovenleiding vermijden.
Die stroomafnameproblemen zijn overigens nog steeds niet helemaal opgelost. Als je een TGV in het donker voorbij ziet rijden zie je een continu vonkenspoor.

PietB

Om de woorden van Klaas te onderschrijven even een filmpje van de record poging uit 2007 (574 km/h)
Vanaf 4.40 minuten zie je wat opnames van de panto.

https://www.youtube.com/watch?v=_Ir_n3J5ABA

grt Piet.

janieburton

#6
Citaat van: Jurgen op 21 mei 2013, 10:15:20 AM
Nooit geweten.
Ik ben even naar Google Maps geweest en je ziet hem inderdaad staan, ook met Street View kan je er langs rijden.

Jurgen, kan je de link plaatsen?
 

janieburton

 

trickl


janieburton

Mooi,

In het filmpje is op 1:05 goed te zie de aanduiding TD?002.

Is dit de aanduiding dat dit de 2d stuurpost is?
 

PietB

Citaat van: janieburton op 21 mei 2013, 12:29:20 PM
Is dit de aanduiding dat dit de 2d stuurpost is?
De TGV heeft aan beide zijden een motorwagen(loc).
Dus van een echte stuurpost kun je niet spreken.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Beide koppen van een treinstel zijn in principe gelijkwaardig. Maar meestal worden de stuurposten (cabines) aangeduid met 1 en 2, om aan te geven over welke het gaat.

Jurgen

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 mei 2013, 12:39:35 PM
Beide koppen van een treinstel zijn in principe gelijkwaardig. Maar meestal worden de stuurposten (cabines) aangeduid met 1 en 2, om aan te geven over welke het gaat.

De koppen kunnen zelfs onderling omgewisseld worden en niet alleen binnen dezelfde rijtuigstam. Zo heeft er ooit eens een Thalys rondgereden met een TGV-kop. Foto's moeten te vinden zijn in Spoorwegjournaal, maar ik weet niet meer welk nr.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Klaas,

Dat van die proefnemingen is denk ik niet juist.

Men had gasturbines gekozen, omdat men enerzijds ervaring had met gasturbines in de ETG en RTG en vooral dat de brandstof toen spotgoedkoop was.  Het zijn de gevolgen van de oliecrisis die een omschakeling naar electrische tractie hebben teweeggebracht.

De problemen met de panto's losten ze op door tweetrapspanto's re voorzien.  Enkel de eerste generatie heeft die panto's.  Het is bij de recordpoging in 1990 dat men gemerkt heeft dat het theoretische probleem van golfvorming in de rijdraad niet optrad zoals berekend.  De stellen Atlantique, Réseau, ... hebben "gewone " panto's.

Wat wel is, is dat onder 1500V de stellen niet op vol vermogen mogen rijden, dit om bovenleidingsbreuken te vermijden.  Men had begin jaren 90 meermaals breuken in de bovenleiding in het gedeelte tussen Parijs en Orleans.  Het was telkens de tweede of derde trein van een "batterij" treinen die de breuk veroorzaakte;  de reden bleek dat de rijdraad oververhit werd en niet genoeg afkoelde en dus verzwakte en brak bij de volgende trein.

Roland

janieburton