De NS1200 serie (Een hommage aan een mooie E-loc)

Gestart door PietB, 09 mei 2013, 21:02:04 PM

PietB

Zoals jullie wel hebben gezien in mijn draadje "Polderdam in wording" heb ik een 1200 rijden.
De 1212 mijn werkpaard, voor alles geschikt passagiersdienst, zwaar vrachtvervoer noem het maar op.

Op het internet dit filmpje over deze mooie NS E-loc ontdekt.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwp&v=wHndy0LhO1c

grt Piet.

OlivierV

Enfin we zitten al een kleine 30 minuten ver, wel interessant hoe dat in sepiatinten allemaal wordt uitgelegd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Het filmpje duurt 1uur 21minuten.
Vergeet niet dat het beelden zijn uit de 50'er jaren van de vorige eeuw.

Ik vond het in iedergeval zeer interessant, Olivier.
Maar dat komt omdat ik helemaal verknocht ben aan dat model e-loc.
Tijdens mijn stage bij NS ben ik een keer meegereden op de bok, op de route Route Maastricht - Roermond - Eindhoven - 's Hertogenbosch - Utrecht - Amsterdam - Haarlem - Zandvoort, met de toenmalige Intercity.
De 1200 serie had wat electrische problemen en wij moesten daar metingen aan verrichten.
Bleek dat de machinisten niet zo geduldig waren en  de serie - serie/parallel - parallel schakeling van de motoren hog wel eens een stand of 3-4 oversloegen.
Met alle gevolgen woor de weerstandsregeling, de barbaren.
Later zijn er in alle loc's een soort van recorders ingebouwd, waarmee het gedrag van de machinisten (vooral in de vrachtdienst) in de gaten gehouden werd.
Dit werd zeer duidelijk gecommuniceerd en plotsklaps waren alle problemen voorbij, gek he?

grt Piet.

OlivierV

Dat je er als Nederlands treinliefhebber van geniet lijkt mij meer dan logisch Piet.
Maar als Belgje dat een enorme voorliefde heeft voor bolle neuzen (en ander 6-assig geweld) kan ik het ook best pruimen.

Die stukjes film uit de jaren '50 vindt ik juist erg interessant.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dieselfreak

Zeer leuke film Piet! Ik woon slechts op 15 km van de Nederlandse grens dus ik kan de beelden van oud NS materieel ook wel smaken. Maar als ik al dit moois zie vraag ik mij toch af waarom er niet zo'n films bestaan van Belgisch materieel uit de jaren 50 en 60? Er is enkele jaren geleden wel een DVD verschenen van Cinematek met films over de NMBS van vroeger en lang geleden is er ook een DVD van Tom Pruissen uitgebracht over de Belgische spoorwegen maar verder zijn oude filmbeelden over de Belgische spoorwegen even schaars als een zomerdag in december. Zijn wij echt zo slordig geweest met ons spoorwegarchief en is alles verdwenen vraag ik mij af? Maar ik denk eerder dat de echte reden is dat vele spoorwegliefhebbers niet graag met hun "schatten" naar buiten komen in de (ijdele) hoop er vroeg of laat munt uit te slaan. Wanneer de archiefpoorten zich dan uiteindelijk openen zijn de filmbeelden hopelijk nog niet vergaan tot stof en as. Want helaas hebben ook films net als mensen niet het eeuwige leven. Denk daar maar eens over na...
MC

PietB

En dan lopen wij in Nederland te mopperen(zagen) dat we geen historisch besef hebben?
Ook de bolleneuzen zijn pracht karren, daar zou eens een dvd van gemaakt moeten worden.
Ik mijn oprechte mening!

Maar ja bestaat er nog filmateriaal van?

grt Piet.

Kautenbach

mooie beelden, mooie loc, mooie tijden, en mooie uitleg over het gedrag vd machinist, wat een... ;)

dieselfreak

Citaat van: bossie op 10 mei 2013, 01:13:11 AM
En dan lopen wij in Nederland te mopperen(zagen) dat we geen historisch besef hebben?
Ook de bolleneuzen zijn pracht karren, daar zou eens een dvd van gemaakt moeten worden.
Ik mijn oprechte mening!

Maar ja bestaat er nog filmateriaal van?

grt Piet.

Ik ben er zeker van dat er nog heelwat onontgonnen beeldmateriaal ligt opgeslagen in allerlei archiefkasten, ook van privè personen. En dat is zonde, want als de eigenaar er op een dag niet meer is verdwijnt het in veel gevallen in de vuilnisbak omdat de kinderen of andere nabestaanden er de waarde niet van inzien. Hetzelfde kan gezegd worden van oude foto's. Onlangs heb ik nog iemand gesproken wiens vader was overleden. Bleek dat die man een schat aan oud fotomateriaal had over de spoorlijn Mechelen- Terneuzen, foto's die hijzelf had gemaakt. Maar helaas is alles genadeloos weggegooid door zijn nabestaanden omdat die niets konden doen met die "ouwe rommel."
MC

Baureihe 103


Beste Allemaal,

Hier zal van den Burg Beeldproducties niet erg blij me zijn.
Het kost een hoop geld om een film te maken en dan word
hij in zijn geheel geplaatst op internet

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

ERVIN

Citaat van: Baureihe 103 op 10 mei 2013, 21:13:47 PM

Beste Allemaal,

Hier zal van den Burg Beeldproducties niet erg blij me zijn.
Het kost een hoop geld om een film te maken en dan word
hij in zijn geheel geplaatst op internet

Groetjes Bert

De film is geplaats in augustus 2012 , het is echt geen enkele moeite om Youtube te contacteren en vragen of ze deze film voorgoed willen verwijderen , eventueel zelfs de plaatser te bannen van Youtube.

PietB

Citaat van: ERVIN op 10 mei 2013, 21:23:06 PM
De film is geplaats in augustus 2012 , het is echt geen enkele moeite om Youtube te contacteren en vragen of ze deze film voorgoed willen verwijderen , eventueel zelfs de plaatser te bannen van Youtube.
Ik weet niet of ze dat gaan doen.
Want over het algemeen wordt alles dat geplaatst op youtube gescreend en als hier enige rechten op zouden rusten dan was het al lang verwijderd.
Youtube gaat hier echt de vingers niet aan branden, trouwens in de usenet newsgroupen is deze film ook vrijelijk beschikbaar.
En omdat men op het 3rail forum de link naar deze film heeft verwijderd, denk ik dat Bert hier misschien ook zoiets wil bewerkstelligen, of niet Bert?

grt Piet.

Baureihe 103

Neen want dan had ik dat wel recht op de man af gevraagd.

Ik heb de film ook gekocht ik geloof 39 euro en dat heb ik er graag voor over.
Maar het is wel een probleem het maken van kopieen en of plaatsen van de films op internet.
Het wordt voor een producent niet makkelijk gemaakt.
Je stopt een hoop geld en tijd in het maken van een film en daarna kan je ze vrij downloaden
zonder hier wat voor te (hoeven) betalen.
Het is toch al een krappe markt en die help je hier niet mee.
Straks moeten we onze eigen films maken omdat het niet meer loont ::)


Groetjes Bert :)
Bestaat er een andere hobby.

PietB

Citaat van: Baureihe 103 op 10 mei 2013, 21:49:37 PM
Neen want dan had ik dat wel recht op de man af gevraagd.
OK want ik vind dat we niet roomser dan de paus moeten willen zijn, zoals op dat andere forum.
Het is de verantwoordelijkheid van Youtube die stellen het beschikbaar, voor iedereen met een internet aansluiting.
Citaat van: Baureihe 103 op 10 mei 2013, 21:49:37 PM
Je stopt een hoop geld en tijd in het maken van een film en daarna kan je ze vrij downloaden
zonder hier wat voor te (hoeven) betalen.
nou ik heb de film bekeken en het is, afgezien van de historische waarde technisch een bar slecht stukje documentaire.
Zo goed als zeker zijn er 8mm films uit privé collecties gebruikt, dus de produktie kosten zullen ook niet echt hoog geweest zijn.
Citaat van: Baureihe 103 op 10 mei 2013, 21:49:37 PM
Straks moeten we onze eigen films maken omdat het niet meer loont ::)
Ja, en dan kan van den Burg ze later verzamelen en er een dvd van bakken, in de hoop dat er mensen zijn die er voor gaan betalen.

grt Piet.