Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

eens alles gebouwd is en geregeld, dan kan ik een "betonnetje gieten" in de bodem van de  scanner, zodat het gapende gat niet zo diep is.
Dan lijkt het al een stuk echter.  Ik ben van plan dat owel met vloieibaar gips te doen, ofwel gewoon een bodempje van balsa hout er in te leggen.

Dat laatste lijkt me iets "netter" maar ik weet niet of ik genoeg vrije ruimte heb onde rhet bewegend gedeelte..
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Eerste testen met een Arduino en Touchscreen van 2,8inch...   Dat werkt eigenlijk goed en simpel

https://www.youtube.com/watch?v=78gG9pVqtjc
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Dani,
Je bent een heerlijke 'modelbouw/elektronica-bezige-bij'; daar hou ik van  ;)
Ik volg verder (voorlopig terug in stilte wegens teveel werk/verhuis/verbouwingen/  :(  ...).
Groetjes, Peter


dani

Merci Peter, ik modder maar wat aan
Het knutselen en experimenteren doe ik liefst van al
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 18 februari 2016, 22:54:56 PM
...ik modder maar wat aan...

Was het maar dergelijke modder die hier achteraan in de tuin ligt  ;)
Groetjes, Peter


dani

Ik wil even wat raad vragen nu...  Heb een eerste muurpartij / portaal gemaakt in architectenkarton, dat ingekrast met een balpen, en daarna verschillende kleuren gebruikt om een "muur" te maken.

1.  lijntjes in krassen
2.  basis kleur : beton grijs
3.  bruine "almost-dry-brush"
4. donkerder bruiken almost-dry
5. een beetje bruin+groen gemengd voor mosaanslag
6. een beetje bruin+geel gemengd tot oker-achtige kleur
7.  zwart / donkergrijs  dry brush en iets zwaarder rond de portaalrand


Graag jullie mening, en tips hoe ik het nog zou kunnen verbeteren  aub.  Het is de eerste keer met dit materiaal en het werkt wel vrij prettig...  Dat inkrassen neemt wat tijd, maar intussen ben ik van de straat af :)

[/URL]

[/URL]

[/URL]

[/URL]

[/URL]

[/URL]

[/URL]

[/URL]

[/URL]

[/URL]

Het is een vrij grote muur en portaal, maar er moet 't één en 't ander achter weg gestoken worden  (de ingang van de treinlift namelijk, met wat bedrading en zo.
Bovenop komt een brugdek in beton en daarachter een achtergrond van blauwe lucht.

De muur zelf zal grotendeels aan het oog onttrokken worden door groen, gewas en bomen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

nu ik he zelf bekijk, ik mis nog wat roet bovenaan het portaal.... de voegen zijn daar nog te grijs .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Opgelet: opbouwende kritiek!

Het is een zeer makkelijk bewerkbaar materiaal, maar voor H0 zou ik toch de groeven met iets fijner maken dan met een balpen, zelf doe ik alles eerst met een mesje en vervolgens ga ik er eens met een heel fijn plat schroevendraaiertje door om de groef/voeg een beetje open te trekken.

Qua verven moet je meer geduld oefenen tussen je verschillende lagen, dit omdat pluimkarton goed verf absorbeert en daardoor langer vochtig blijft.

Nu ja, het volgende wat je met pluimkarton maakt zal weer wat beter zijn, zo gaat dat nu eenmaal met dit materiaal. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

Wel ja dat is zo.... Volgend stuk zal beter zijn maar de foto's geven eigenlijk wel een verkeerd beeld.
Wel meeci voor de tips, ik ga er mee aan de slag.

Ik overweeg hier ook wat mos en graffiti te gebruiken voor de afwerking
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

niko

Foto's geven inderdaad vaak een foutieve kleur weergaven. Oefenen baart kunst zeggen ze altijd maar met dat pluimkarton heb ik dat al lang opgegeven  ;D.
Voor en eerste keer ziet het er zeker niet slecht uit Dani
mvg Niko

SuSke

Dani, ik kras mijn lijnen in het schuim met een vulpotlood 0,5mm. Die punt wordt vlijmscherp na een paar 10tallen cm krassen  ;)
Voor ik kleurtjes op de plaat zet, gaat er eerst een gewone Motip primer over.
Die sealed het schuim voor een groot deel en maakt het schilderen met acryls een stuk eenvoudiger.
Verder zoals Olivier zegt: geduld is een schone zaak maar we hebben er zo weinig van gekregen.

Oefenen, oefenen en oefenen, maar dat heb je al bewezen met je andere werkstukjes

succes ermee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

bedankt voor de tips, mannen....   nu moet ik eerlijk zeggen dat indien ik de voegen smaller had gemaakt, ze waarschijnlijk met de eerste verflaag al hadden dicht gezeten. 
Maar ik ga zeker blijven proberen en oefenen...   Een industrieel stuk  beton met StelCon platen lijkt me leuk om te doen in dit materiaal !

Vanmorgen nog eens naar "het werkstuk" gekeken en er mag nog wat "lichte kleur" op inderdaad, mischien eens een hele hele hele licht dry brush met wat witte verf proberen (wat "cement-en-kalk-zweet").  en eerst nog een klein stipje laagje oker / groen her en der.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Ik maak mijn groeven met de achterkant van een.beekmes.
En verven is een kwestie van geduld en oefenen.

dani

Citaat van: philippe_007 op 26 februari 2016, 09:18:26 AM
En verven is een kwestie van geduld en oefenen.
inderdaad, dat heb ik ondervonden...  en het wordt altijd donkerder dan je voorzien hebt met dat pluimkarton.
Misschien omdat het al oud is ... (staat al zowat 10j in een printerlokaal)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Ben ook net begonnen te experimenteren met dit materiaal. Kennelijk het verkeerde gekocht, want die papierlaag valt zo goed als niet te pellen.
Een vraagje voor de personen met iets meer ervaring: duwen jullie de voegen er gewoon in, of snijden jullie die er echt in? Als ik er op duw, blijft een afdruk achter, maar ik weet niet of die op lange termijn ook zo blijft...