Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

#960
da pot op A0 is inderdaad om manueel de snelheid in te stellen.
De software gaat enkel reageren als de waarde van de potmeter effectief wijzigt, dus niet continu inlezen en commando's genereren.
De arduino detekteert wanneer de waarde wijzigt, en maakt afhankelijk van de waarde een data pakket voor de lok aan met daarin de waarde van stap 0..127  voor de snelheid.

Dat laat ook toe om de snelheid via de infrarood afstandsbediening te wijzigen, zolang je niet aan de potmeter komt, want die is en blijft de "master", maar je kan wel variëren als je 'm met rust laat.


En ja, je kan inderdaad met zwaarder H bridges werken voor meer vermogen, en je kan losse mosfets gebruiken als je een  heel krachtige booster wil.  Daar ben ik het mee eens, maar dit printje kocht ik idd bij de Sjienees kant en klaar, en is voor het testen met 1 lokje ruim voldoende.  Zeker als je weet dat mijn  "wallplug" adaptertje maar max 750 mA levert aan voedingsstroom.    Dus het blijft een test opstelling.   Je kan er echter nog alle kanten mee uit en dan is een "flinke" boostertrap wel aan de orde.

Ik had zo iets van   "think small", het gaat me enkel om het principe, om te checken of het effectief wel KAN.  En eens dat werkt, dan kunnen we verder bouwen.


Trouwens, aan de mensen die met FUNDuino werken:  wees HEEEEL voorzichtig met je boardjes !   Want bij mij werkte dit van geen kanten, tot ik een ander boardje  nam...  toen werkte alles meteen goed, en bleek dat op mijn vorig board  de interrupts niet werken zoals het hoort !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ah op die manier... was effe vergeten dat het om een test opstelling ging.  'k Zit met een volwaardige centrale in m'n gedachten.
Is inderdaad een mooie oplossing.

minitreintje

Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

In het filmpje zie je duidelijk dat het een Mega 2580 is, Dylan.
Maar voor het eindproduct ga ik gewoon een at328 chip nemen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Aaah... Ja ik had het filmpje maar vlug bekeken zonder op te letten :)

http://sourceforge.net/p/ardurail/wiki/Home/
ArduRail ondersteunt ook MM :)

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

#965
bedankt voor de tip, ik ga dat eens uitpluizen !
Zo kan ik dus in principe  MM en DCC protocols  tegelijk gaan sturen.

EEN GOUDEN TIP, Dylan !  Dikke merci maateke
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Graag gedaan... Helaas bestaat er nog geen library voor MM uit te lezen.

Groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

oetbeem

Heyy Dani

Je baan word alsmaar mooier :)
Zou je misschien een overzichtsfoto van je baan kunnen maken? Ik ben benieuwd hoe het totaalplaatje er nu uitziet :)

Met vriendelijke groeten

Danny

banner by oetbeem, on Flickr

dani

Haai Danny
Ik zou dat graag doen maar door de afmetingen van de zolder lukt dat dus niet omdat ik er overal te dicht bij sta. Momenteel zit ik voor het werk in Portugal maar ik zal in de loop van de komende week eens proberen om een aantal fotos te maken van elke "zone" en die kan je dan linken aan het overzichtsplan in de allereerste post van dit draadje.  Ik zal mn best doen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: oetbeem op 26 september 2014, 07:27:58 AM

Zou je misschien een overzichtsfoto van je baan kunnen maken?

Dat is enkel te realiseren met een Rontgenfoto van een gans huis!!!  :D :D

;)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 26 september 2014, 10:45:24 AM
Citaat van: oetbeem op 26 september 2014, 07:27:58 AM

Zou je misschien een overzichtsfoto van je baan kunnen maken?

Dat is enkel te realiseren met een Rontgenfoto van een gans huis!!!  :D :D

;)
anders eens vragen of er geen IS aanhangers resideren in je buurt, Amerikanen eens vragen met een drone te passeren ( om te fotograferen !  ;D)Groeten Peter ;)

Sattrickske


Geert

Mooi Dani dat het je gelukt is om DCC digitale signalen op te wekken. Maar er zijn er op dit forum enkele, waaronder ik, die graag willen weten hoe je dat klaar hebt gespeeld met je gebruikte software.

Graag is een broncode, je referenties enz... Dan leren we er iets van bij  ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

de volledige broncode kan je in del inks hieronder vinden, Geert...  Ik heb immers het warm water niet uit gevonden :-)   Ik heb enkel gebouwd op de funderingen van mensen die hun source wilden delen.  Open platform is toch zoooooo  fijn !

1.   mijn eigen projectje :   (hier staat nog neit de software c oce bij omdat deze nog uitgebreid wordt momenteel)

http://dcc-arduino.weebly.com/dcc-central.html


2. de bron van alle goeds :

http://bultez.fr/post/2013/02/08/Construction-de-la-mini-centrale

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.