Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Stieven76

Goed gewerkt Dani! Dat zal een leuk stukje industrie worden. Daar hou ik wel van  :)

PeterC

Dani,

Tabula rasa!  Geeft een goed gevoel; het begin van een nieuwe start!




Citaat van: dani op 21 april 2014, 14:44:49 PM
...Er komt een elektrisch onderstation...



Mooi onderstation.  Merk?  Nummer?  Voor een museumwerkplaats in wording heb ik ook veel stroom nodig  ;)




Groetjes, Peter


dani

Bedankt voor de komplimenten !

Peter :  Faller 130958. Richtprijs om en bij de 40 euro.
Ik heb niet het exacte voorbeeld van "op de doos" gebouwd maar even gepersonaliseerd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Dani, bedankt, staat op de 'verlanglijst'.  1/3° van het geheel zal wel volstaan, de rest wordt 'onderdelenbox'  ;)
Groetjes, Peter


dani

dan kan je misschien eens naar andere modelletjes kijken, ik geloof dat er ook "enkele"  modules bestaan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

nu moet ik nog de "routering" voor de bekabeling eens bekijken, want er moeten aansluitpunten op de ringleidingen voorzien worden en ook bekabeling voor de wissels, de bezetmelding en de verlichting.  En alles moet OP de plank gebeuren omdat er aan de onderkant een schaduwstation is en ik aar moeilijk bij kan om te bekabelen.
De scenery bevat nog wat "denkfoutjes" die ik ook ga proberen recht zetten.  Een voorbeeld :   schrootstationnetje op het einde van het kopspoor, dan kan de "kraan" of lier enkel schroot uit de laatste wagon van een sleep halen en moet dus elk wagonnetje apart worden aangeboden.    Verlaadstation op het begin van het kopspoor zou meer logisch zijn, dan kan de trein van meerdere wagonnen één voor één onder de kraan door om te lossen.   En zo zijn er nog wel wat denkfoutjes
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

toch nog even vlug een wisseltje of 2 verlegd in Scarm, even uitgetekend, en dan de scnery elementen opnieuw ingepast.
Ik vind dat het beter is, met meer "vrije" ruimte links voor iets wat er nog gaat bij komen.    De verschuiving van de olieterminal  laat me ook toe om een eerder gekochte   ""brug" met daarop  oliepijpen, te gaan gebruiken om ongemerkt de voedings- en wisselbesturings kabels mee over de baan te leiden....  een truukje.

Vanavond of morgen ga ik dat eens op de baan zelf uit proberen, hopelijk lukt het goed.   Soms kan een klein ingreepje toch veel verschil maken.   2 wissels verwisselen...



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ceuleer


dani

En zo zie je maar dat het toch altijd lekker lijkt op het pc scherm, maar asl je in werkelijkheid gaat beginnen sporen aanleggen, kom je toch net iets anders uit, laatste minuut komt er toch nog een ideetje om de ruimte wat anders in te delen.  Vandaar even een overzicht update.

Eerst een printje gemaakt met 14 stuurtrappen voor de 7 wissels op Industrie Zuid.  Dat printje krijgt signalen van een arduino en versterkt die om de eigenlijke wisselaandrijvingen te sturen.  Het zal worden weggewerkt in de grote loods.



En dan de sporen leggen, de zaak wat indelene en kijken of hte ok is.   Het  olie- en gas tank gebied is zonet vast gelijmd op de plaat.  Dus dat is min of meer "vast" nu.
De rest kan nog wijzigen






Er is nog wat afwerking te doen, en ik moet nog "weatheren" maar dat is voor nadien.




En dan de rest.  Eerst de hoogspanningscentrale op haar nieuwe plaats.


En dan de schroot handel met bijhorende portalen en kranen.





In de grote loods centraal zit de stuurprint voor de wissels.  De bedrading kan niet onder de plank, dus die zit weggewerkt in het ballast bed !!!




nog een totaalplaatje, en een filmpje.  Dat was het voro vandaag.  Al bij al een vrij productieve dag gehad.



https://www.youtube.com/watch?v=OUD38caKjKg&feature=youtu.be

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Nou jij bent ff lekker bezig geweest, vriend!
Ziet er prima uit allemaal, met één opmerking:
Je hebt zo'n mooie leidingbrug over dat ene spoor lopen, kun je het spoor niet wat naar rechts of de scenery wat naar links schuiven, zodat je zonder ongelukken met van die lange 4 assige ketelwagens

onder die brug door kunt.
Wat het is krapjes aan hoor.

grt Piet.

dani

bedankt, Piet. zowel voor het kommpliment als voor de tip.
Dat van die ketelwagens is onder controle hoor.  IK heb dat uitvoerig getest alvorens te gaan lijmen.
Het sleepje dat in het filmpje de rondjes draait heeft als 2de wagon zo een ketelwagen hangen, en ik heb het ook getest met de langste wagons die ik momenteel heb :  een  3-stellige 20 FT container wagon  (uit de Millennium Express), en met een  Schuifwandwagon van VTG-Ferrywagon.   Alelbei hebben ze nog ruim een centimeter over bij het door de bocht gaan.  Het lijkt niet zo, maar er is voldoende ruimte.    Ik had die fout ooit al eens gemaakt, vandaar ...  de spreekwoordelijke ezel, nietwaar :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Op mijn vorige ban heb ik de zelfde fout gemaakt vandaar de opmerking.

grt Piet.

Nonkelronnie

Dat begint daar vlot vooruit teg aan zeg! Die bocht onder die leidingbrug, welke bochtstraal hou je daarvoor aan?

dani

#853
die bocht is een combinatie van Märklin C spoor  230 en een bochtwissel.  M.a.w.  een  "R2" bocht  Dus de radius is daar 437 mm dus de diameter van een "volledige 180°" is dan 87 cm.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Ziezo...  een "nietsbeduidend" werkje is afgehandeld.

Alle locomotieven hebben hun plakje in het "loko-rek", en alle plastic boxen met wagonnen staan terug op zolder.  Alles netjes geïnventariseerd in de computer en eindelijk terug boven geraakt.  Het is wel even zeulen...  16 trappen naar boven en dan nog 16 naar de zolder en dat voor  "x"  curverboxen aan 2 per 2 naar boven.  Laten we zeggen dat ik flink wat caloriekes heb verbrand zonet.  Geen spectaculaire update, maar toch....

En  "en passant" alle werkgerei en gereedschappen naar beneden gebracht in het terugkeren.  Nu kan ik dat ook eens weer allemaal  sorteren en netjes opbergen in bakjes.   En dan kan het eigenlijke "baanwerk" weer verder.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.