Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Stieven76

Leuk gedaan Dani! Hoe is de beeldkwaliteit van zo'n cameraatje?
Is dat voldoende om mee te filmen zoals bv in een wagon zodat je kan meerijden op je baan? Niet dat ik zoiets van plan ben, maar ik vroeg het me gewoon af  ;)

dani

het beeld is 'redelijk" te noemen maar niet super.  Net zoals je ziet in de wagen als je een achteruitrij-cam hebt.
Om er meer te filmen vanop een wagon lijkt me niet zo evident om een paar redenen :

1.  je hebt 12V gelijkstroom nodig  (dus een voedingske)
2. het ding heeft geen geheugen, het is enkel een camera (ja, voor 15 euro...)
3. het geeft beelden in SPIEGELBEELD   (het is een "reverse cam")
4. er staat een  "grid" inderaan in beeld (om de afstand te schatten)
5. het is een  VIDEO uitgang, geen digitale zoals USBcam of zo

Ik zal eens proberen een stukje te filmen en op te nemen vandeweek...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

HYA

Super Dani.
De snelheid van bewegen van de servo in stand automatisch lijkt nogal hoog. kan je die regelen ?

dani

neen, op die  servo tester kan je die snelheid niet regelen, dat is gewoon een testertje van 5 euro dat ik eens gekocht heb op eBay en dat ik gebruik om de  "range of motion" (het bereik) en de werking van de servo even na te gaan zonder elke keer een breadboard met componenten te moeten volproppen bij het testen van een servo.   Dus eigenlijk een demo stukje.

Wel rekening mee houden dat in de uiteindelijke opstelling, het zal geregeld worden door een Arduino en dus met regelbare (lage) snelheid of zelfs gewoon "manueel"  via een potmeter (draaiknop) die op de arduino is aangesloten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

jesse

Knap gemaakt die camera houder met 3D printer !
Anders kan je met een kleine security camera werken je kan ze voor goede prijzen al vinden.
En sommige werken ook in  donker ruimtes. Je moet alleen dan een nieuwe beugel ontwerpen :D .
Dan kan je ook gewoon filmen.
En je hebt er ook die 360 graden kunnen draaien met sommige moet je wel een stappen motor insteken.

philippe_007

Dit ziet er iets leuks uit om in een wagon in te bouwen:
deze heeft een eigen batterij en neemt alles op een micro SD, dit voor een dikke 10€.

http://www.aliexpress.com/item/New-Smallest-Mini-Camera-Camcorder-Video-Recorder-DVR-Spy-Hidden-Pinhole-Web-cam/1729168786.html

dani

inderdaad een heeeeeel klein cameraatje is dit.

Wat betreft  "track cams" heb ik 2 ietwat oudere modellen in gebruik...   De ene (volledig autonoom met batterij en Micro SD kaartje) is de grootte van een sleutelhanger, de andere is de grootte van een standaard wegwerp aansteker (en ziet er ook zo uit).  Deze laatste is ook te gebruiken als standaard USB stick.
Die filmen niet slecht moet ik toegeven.

een opname van zowat 2 jaar geleden op een eerste testbaantje : https://www.youtube.com/watch?v=fXmUZRiY6MA
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

wouterdt

Heb er zo een http://iprototype.be/products/components/modules-adapters/fly-cam-one
Dat werkt redelijk maar de fiche van de lipo batterij die ze daar verkopen past niet op dat ding.a dat erop mogen solderen.... Camera op een platte wagon en gaan. Kan sd kaart in en te gebruiken als usb stick

swarol

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

dani

Een snelle update :

*** schilderwerken :  een deel van de zolder is nu mooi egaal hemelsblauw geschilderd, klaar voor wolkenpartijen :-)
*** infrastructuur   : de deur die vroeger tussen de beide zolderhelften hing als afsluiting tussen de "opbergzolder" en de muziekstudio, is verhuisd naar de traphal.   Er is dus nu een deur tussen zolder en trap, wat een stuk veiliger wordt als er kinderen op zolder komen.
*** Baanplan/sporen  :  ik ben begonnen met het weghalen van de sporen in het "industrie gebied".  Ik  was niet echt gelukkig met het huidige tracé op "Zuid"  wat eigenlijk een  samenraapsel was van hellingen, (te steile) brugopritten en wat overschot aan sporen en wissels.    Daar ik onlangs een partijtje C rails en wissels heb kunnen bemachtgen als deel van een startset in okkasie, ga ik dit "zootje" herbekijken.    Ik had één van de klassieke beginnersfouten gemaakt : ik wou een zo lang mogelijk "tracé" op mijn baan, zodat de trein heel lang onderweg was en daardoor had ik 2 lussen in elkaar verwerkt.   De trein ging dus eigenlijk 2 keer de zolder rond maar door het kruisen van de 2 lussen, was het afwisselend op binnen en buiten spoor.  OP zich niks mis mee, maar ik kon niet  "links" rijden of "rechts" rijden op de baan, alles draaide door elkaar, en het wer ook moeilijk om meer dan 1 trein tegelijk te laten rijden met de Ecos, want door het constant kruisen van de sporen ging daar vroeg of laat miserie van komen.  (ik heb bewust GEEN  blokken, stosecties of andere indeling gemaakt, behalve in de schaduwstations).    Met de komst van extra  baan-delen  (station zuid-hoog, de lifte(en),  Noord 2,  en nog wat)  werd dit alsmaar complexer.   Dus nu ga ik aan Zuid (industrie) wat sleutelen, het "verplicht wisselen van lus" verwijderen, en dus 2 aparte lussen aanleggen over heel de baan, één binnen, één buiten.   Die zullen dan wel nog met elkaar kunnen worden verbonden door wissels zodat er nog kan worden overgestoken.   De 2 lussen zijn het "hart" van de baan en van daaruit wordt er dan verder gereden (via wissels) naar schaduwstations,  bergstation,  Lus 3  (wordt later duidelijk),  Noord 2,  Zuid Hoog, en de liften.    Dat wordt binnenkort wel duidelijker als ik baanplan en foto's post.        Dus ik ben nu al begonne met het afbreken van de bestaande sporen in Zuid Industrie.  En dan ga ik nog eens opmeten, en uittekenen hoe het moet worden op basis van wat ik momenteel aan sporen en wissels heb klaar liggen.  Minimale kost, maximaal plezier :-)         Een gevolg van deze herindeling van de sporen is dat ik ook de aansluiting op de ringleidingen ga herzien.    Waar ik vroeger in "zones"  werkte en deze zones op boosters aansloot, ga ik nu in   "lussen" werken en elke lus krijgt haar booster.  Zo kunnen er per lus  ongeveer 3 treinen continu rijden en er zullen in totaal 7 lussen zijn.
*** aanwinsten  :  Nog een paar fijne lokjes en wagonnen op de kop kunnen tikken....
- de 1608 in Gouden uitvoering   (Märklin 37632)
- De 1602 in geel-blauw   (Märklin 3163)
- De  5950 in groen-geel  (Roco AC  69998)
- een paar VAM compostwagens.





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

De 1608 zou ik ook nog eens op de kop moeten tikken....

dani

volgende pakje is gearriveerd.  een  "Bolle Neus"  diesel lok Märklin 3066, geproduceerd begin jaren 70.

Deze krijgt eerstdaags een setje LEDjes, een LD-W-32 decodertje (voor een 3polige oude Allstrom motor hoef ik geen high tech decoder) en kan dan de rest van het Belgisch materieel vervoegen.  Ik heb de  B-smaak helemaal goed te pakken nu.

Let vooral op de prijs van toen :  1950,- Bfr   nog geen 50 euro.
Als ik uitreken wat ik nu betaal + verzendkosten + inbouw van een decodertje + LEDs , zit ik aan het dubbele  van de originele prijs (70 + 6 + 19 + 2 = 97 €) maar dat is hij me wel waard, deze rakker.  Al was het maar omwille van de herinneringen die ik er aan heb van in mijn kindertijd toen ik bij mijn buurjongen mocht gaan mee spelen met de treinbaan van zijn papa.






De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Is dit nou zo'n beroemde NOHAB loc, Dani?
Die ook in SE-NO en DK reden.

grt Piet.

dani

'k zou het eigenlijk niet zo meteen weten, Piet....  Volgens wat ik zie op  Google en zo, zou het wel es kunnen.

Om daar een antwoord op te kunnen geven ga ik es wat tijd moeten maken om me te verdiepen in de historie en de modellen van toen .   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Nonkelronnie

Volgens de beperkte informatie die ik heb zijn de NMBS 52-54 gebouwd door AFB (onder licentie van NOHAB?).
Hier is een foto van een samenkomst van deze locs uit verschillende landen: http://www.railpictures.net/images/d1/8/4/9/9849.1093027680.jpg
(geen embedded image van gemaakt omdat deze foto niet mijn eigendom is)