Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

ceuleer

Citaat van: Re 460 op 14 februari 2014, 12:52:27 PM

Mijn verzameling bestaat uit 250 verschillende uitvoeringen.
Alle uitgebrachte reclameloks heb in in HO op één model na.

Ter info,
Paul

Amai, van deze verzameling zou ik eens graag een foto zien !   :)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Mijn schaduwstation is dus veeeeel te klein :o en voorlopig geen plaats om mooie vitrines te plaatsen.  Zal nog een paar jaarkes op m'n tanden moeten bijten.  Gelukkig beperk ik mij vooral tot stomers.

Maar laat niet weg dat dit een prachtige collectie is.

Opa-Bullcat

Ik heb hier een vitrine van breed 3,5 meter en hoog 3 meter en 20cm diep, die is voor mijn LGB materiaal.

jakke

Citaat van: Re 460 op 14 februari 2014, 12:52:27 PM
...
Mijn verzameling bestaat uit 250 verschillende uitvoeringen.
Alle uitgebrachte reclameloks heb in in HO op één model na.

...

Ha Paul ,
en  welke is de ontbrekende loc in uw verzameling ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Herwig

250 of 25 of 2,5  modellocjes,   als we maar gezond blijven.          (  "Don't worry, be happy"  )     

Re 460

"Ha Paul ,
en  welke is de ontbrekende loc in uw verzameling ?"

Eigenlijk zijn het twee locs, maar die tweede is niet te koop.

Re 460 107-6 SF DRS II bij Hag onder art. n° 281.86 ontbreekt (= idem als Re 460 100-1 SF DRS I - Hag 280.85)

Re 460 003-7 National Suisse met afbeelding van Roger Federer, werd door Hag exclusief uitgebracht voor National Suisse.
Van deze uitvoering werden er 100 stuks gemaakt en werd niet in de handel verkocht.

Enkele reclameloks werden in HO nooit door geen enkele producent uitgebracht:

Re 460 018-5 SF DRS met de twee zijkanten in GELE kleur
Re 460 044-1 Euro 08 II Trix & Flix in CH supporter look
Re 460 065-6 Euro 08 I  Maskot Rix & Flix
Re 460 087-0 Blick "Wir fahren.../Anschluss...
Re 460 099-5 Blick "Der Kluge list.../Anschluss...
Re 460 105-0 Blick "Da geh der.../Wir brengen...






HYA

Citaat van: Opa-Bullcat op 14 februari 2014, 15:27:47 PM
Ik heb hier een vitrine van breed 3,5 meter en hoog 3 meter en 20cm diep, die is voor mijn LGB materiaal.
foto ?
Lijkt me een leuk zicht, kwestie van te kunnen dromen.  8)

Opa-Bullcat

Ik start wel een nieuw topic op daarvoor dan, zijn nogal een paar foto's van de bouw enzo :)

dani

#744
even wat verder gewerkt aan de besturing van de verlichting.
En dan niet de verlichting op de baan (de laagspannings lampjes en LED dingetjes) maar de verlichting van de zolder zelf.

Aangezien de treinbaan in  "thema's" is opgedeeld, leek het me ook leuk om per thema een aantal "highlights" aan te brengen, laat ik zeggen de "blikvangers" die dan door LED  spots (op 220V) zullen worden verlicht.    En omdat ik niet ben van "alles of niks" als het op licht aan komt, en ik ook wel van domotica toestanden houd, ben ik even gaan ontwerpen en tekenen, en het resultaat is een "bedienkastje"  dat toelaat om tot 8  lichtpunten (of groepen spotjes) aan te sturen, elk afzonderlijk, allemaal samen, of gewoon "random".  Dat gebeurt met een (wat had je gedacht) Arduino, die bediend wordt vanop een 4x4 matrix toetsenbordje en die dan via relaisjes de eigenlijke 220V aansluitingen naar de LED spots stuurt.

Het printje is klaar, de IC's zitten er op, de software is klaar, en het kastje om alles in te monteren is aangekocht en gemonteerd.  (op de foto ontbreken wel nog de 2 zekeringen, die eigenlijk een MUST zijn als je met 220V werkt).   Nu is het enkel nog de relais aansluiten, de bedrading voor de LED spots leggen en die aansluiten.


Een klein "bijkomstigheidje" is dat ik ook vanop de  ECOS of de PC  de verlichting kan sturen, want ik heb in de stuurprint een  DCC decoder verwerkt , en de adressen   901...908  zijn voorzien om de lampen aan en uit te schakelen, via het signaal op de spoorrails, dat dan naar het stuurkastje gaat.     Adres  900 = Alles uit  (puls-sturing),  909 = alles aan, en 910 =  random.

Op het klaviertje zijn de functies als volgt :   (elke LED spot heeft ook een LEDje op het bedienpaneel ter visualisatie van de huidige toestand)....

toetsen 1..8 =    aan/uit  van overeenkomstige kanalen
toets 9 = alles AAN
toets 0 = alles UIT
toets A = opgeslagen toestand (preset) laden uit EEPROM
toets B = huidige toestand in "preset" geheugen (EEPROM) opslaan
toets C = willekeurige  "spotlights"
toets D = lichtcheck (1..8 gaan om beurten even aan en uit en dan terug naar huisige toestand)
toets * = terug naar vorige toestand   (bvb na een stroompanne)
toets # = software reset

en dan nog een aparte  Hard Reset toets.  (de rode knop)
En uiteraard komt er ook nog een "hoofdschakelaar" op de bedienkast.  Maar de foto is genomen voordat ik bij de electronica boer om zekeringhouders en een schakelaar geweest ben.

In het kastje is een geschakelde voeding voorzien die 5V 2A (voor µController) en 12V 2A (voor relaisjes en LEDs) kan leveren  (met controle LEDs op beide spanningen)  en tevens zijn er status LEDs, die aangeven of het systeem actief is  (power) en of er een commando in uitvoering is.      Verder is er ook nog  (onzichtbaar) een mini luidsprekertje dat met simpele signaalbiepjes aangeeft wat er gebeurt in het kastje, bij gebrek aan display.   (bvb toetsbiepjes en check status beeps)   Ik heb bewust hiervoor gekozen omdat ik anders onvoldoende uitgangen (max 20 ) had op mijn   ATMel 328 microcontroller chip.   Daarvan zijn er 8 voor de matrix keyboard (4olijne, 4kolommen) verwerking, 8 voor de uitgangen, 2 voor status en activity leds, 1 voor speakertje en  1 voor het DCC signaal in gebruik.   Dus alles zit vol.




en dan nog even het VORIGE schema er bij.     Dit was met 8 drukknoppen , 1 per kanaal, en geen keyboard... En met ULN2803.
Het antwoord op de vraag waarom ik uiteindelijk geen  UN2803 (8 kanalen) gebruikt heb ipv een UN2003  (7 kanalen) en een extra tor :   ik had die nu éénmaal in stock, en ik heb geen 18 pins IC voetjes voorradig.



Ik zal eerstdaags het schema aanpassen en het nieuwe posten, met 4x4 matrix keypad en de aangepaste uitgangstrappen.  [ ... maat dat staat op mijn andere PC....]


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

MickeyMouse

Precies weer vreet goe bezig  ;D ;D

Geert

oetbeem

there was light!  ;D

komt er ook een filmpje van?

Groetjes Danny

banner by oetbeem, on Flickr

dani

ik heb even het nieuwe (actuele ) schema uitgetekend en gaan uploaden in mijn foto emmertje....

@Geert :  jaja, ik heb er de leute in !    En als ik binnenkort  met de 3D printer aan de slag ga, wordt het nog plezanter...  Ik heb net een rol "naturel" (transparant)  PLA gekocht, dus we kunnen met licht effecten spelen.

@ Danny :   ooit als alles is aangesloten  zal ik wel laten zien wat het doet en hoe het werkt, inderdaad ...   dat zal wel nog even duren, ik wacht nu nog op de 12V/5V voeding en dan alles nog installeren en aansluiten op zolder.;.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Zie ik het goed dat je de lampen aanstuurt met relais?
Waarom niet dimbaar (Triac-regeling of zo) ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Omdat het LED spotjes op 220V zijn, Gerolf, en die zijn niet allemaal zomaar "dimbaar" (zeker niet die van 5W van IKEA die ik gebruik).
Waren het gewone gloeilampen geweest dan had ik zeker voor Triacs gekozen, dat is waar.

In de toekomst kan het zijn dat ik nog ooit een  dag-nacht verlichtings schakeling ga maken, maar voorlopig hou ik het op "pinspots" op de baan die specifieke stukken verlichten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.