Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

oetbeem

Die big boy ziet er erg mooi uit Dani!

Ook die rolbrug word steeds interessanter om te volgen ;)
Ga zo door Dani!

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Jurgen

Tja, allé, ik heb het begrepen. Den Dani is ne straffe kerel.  :) ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Geert

Die rolbrug zou mooi staan in het programma 'Gek of geniaal'  :)  Overigens ik denk dat je Big Boy er niet op kan ...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

OlivierV

Citaat van: Geert op 03 november 2013, 10:50:11 AM
Die rolbrug zou mooi staan in het programma 'Gek of geniaal'  :)  Overigens ik denk dat je Big Boy er niet op kan ...

Geert
Die krijgt een aparte draaischijf. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Eres

Ik heb nog wel een oude scanner maar wat bedoel je met een grote scanner. Die ik heb staan is ongeveer het formaat van Dani zijn LOLbrug.

Je mag hem voor niks hebben Kan eventueel ook een foto maken voor je?

Wim

conducteur

Nee 't is voor Dani, op z'n huidige past z'n Big Boy niet he ;)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Eres

Ja dat is zeker een Big Boy, maar Dani kennende komt daar ook wel een oplossing voor

Wim

Jurgen

Citaat van: Eres op 03 november 2013, 11:32:42 AM
Ja dat is zeker een Big Boy, maar Dani kennende komt daar ook wel een oplossing voor

Wim


Een gestripte platenspeler misschien?  :D ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

gerard v

hoi dani

ook mooi bezig zie ik

mvg gerard
lid van DBTHG

conducteur

Een langspeelplaat is toch maar 30cm diameter? Is dat genoeg?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

#522
Mannen, mannen, wat een speculatie alweer...
Enfin, terwijl er met mij gelachen wordt, wordt er niemand anders belachelijk gemaakt.
Ik ben sowieso "gestoord" en zelfs "gek" te noemen.    De uitdaging van iets te bouwen is altijd groot, groter dan de drang om er nadien mee te "spelen" .

@Danny: bedankt, maatje !
@Jurgen : straf ? nee.. prettig gestoord en een klein beetje technisch "onderlegd" en ondernemend
@Geert : eerder bij  "gek" dan toch.  Neen, de Big Boy kan er niet op, hoeft ook niet....  hij kan wel op "spoor 1"  gewoon er rechtdoor over rijden naar het vervolg van het spoor.
@Olivier : breng me niet op ideetjes... (maar ik heb al een standaard draaischijf in de baan)
@Rian: ik heb nog een 2de scanner....
@Eres : ja, een big boy ben ik zelf ook wel.  Ik weeg meer dan "de gemiddelde spoorliefhebber" da's waar.   En een oplossing komt er zeker.
@Gerard :  dank voor ''t kompliment ook
@Jurgen (en Rian) nog es :  neen, -->  Een platenspeler is onvoldoende voor BBoy.   De schijf is maximaal 32cm, en de BBoy is 46 cm lang.   Ik heb vroeger zelf al eens een draaischijf gemaakt  (35cm), die was zelf uitgezaagd met de figuurzaag en was geheel gelagerd op.......  KNIKKERS ...   Dat werkte vrij goed maar de aandrijving was toen een probleem.  Intussen zijn we een stuk verder.   Het systeem was simpel...   een vlakke plank als ondergrond, dan Een cirkel met daarop de  sporen, en tussen de 2 een tweede cirkel met op zijn omtrek een aantal gaten van 21mm er in geboord rondom.  In die gaten pasten dan knikkers van 2 cm, die als rollager dienden tussen de bodemplaat en de draaischijf, terwijl ze door de middelste ring op hun plaats gehouden werden.    Draaide vrij vlotjes, maar je moest wel knikkers van goede makelijk hebben, anders was er te veel afwijkign in de diameter !





Ach, alle gekheid op een bezemsteel...    gisteren op zolder geknutseld, vandaag weer helse rugpijnen.  Dus dan begin ik weer te programmeren en experimenteren.   En dat is wonderwel gelukt.   Sinds ik mijn lading 6N137 optocouplers heb, en ik de  Arduino DCC library ontdenkt heb , kan de pret niet meer op.   In een uurtje of zo heb ik een decoder ontwikkeld die ik vanop de ECOS   (en dus ook via de ecos vanaf de pc) kan besturen en die me toelaat om 16  (2x8) relais van de  KEMO  bouwkitjes aan te sturen zodat ik alle verlichting op de baan kan aansturen met of zonder PC.  Gewoon symbooltje op de ecos aanklikken en klaar.    En  geen USB of seriële of ethernet link nodig, gewoon aftakken op de baan voor de commando's.   ZALIG is dat ! en zo simpel.     De Kemo kaartjes zijn eigenlijk gemaakt voor het aansturen van relais via de printerpoort van de pc.  Maar aangezien je ook gewoon een 5V stignaal vn een Arduino of PIC  output er naartoe kan leiden, was de link snel gemakt.    DCC decoder en sturing in 1 IC.   Hoe makkelijk kan het zijn ?   Nu nog het printje solderen en we zijn klaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

#523
Van de knikkergelagerde draaischijf ben je ons nu echt wel foto's verschuldigd ;)  (hopelijk zijn die niet in de verboden doos beland)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: dani op 03 november 2013, 13:07:20 PM
...neen, -->  Een platenspeler is onvoldoende voor BBoy.   De schijf is maximaal 32cm, en de BBoy is 46 cm lang.   Ik heb vroeger zelf al eens een draaischijf gemaakt  (35cm), die was zelf uitgezaagd met de figuurzaag en was geheel gelagerd op.......  KNIKKERS ...   Dat werkte vrij goed maar de aandrijving was toen een probleem.  Intussen zijn we een stuk verder.   Het systeem was simpel...   een vlakke plank als ondergrond, dan Een cirkel met daarop de  sporen, en tussen de 2 een tweede cirkel met op zijn omtrek een aantal gaten van 21mm er in geboord rondom.  In die gaten pasten dan knikkers van 2 cm, die als rollager dienden tussen de bodemplaat en de draaischijf, terwijl ze door de middelste ring op hun plaats gehouden werden.    Draaide vrij vlotjes, maar je moest wel knikkers van goede makelijk hebben, anders was er te veel afwijkign in de diameter !

Eens met Madam naar de Zweedse meubelketen gaan en de diameter van de houten kaas-draai-tafels meten?  ;)

[Edit] met knikkers heb ik een draaitafeltje gemaakt om te airbrushen.  Werkt heel goed!


Groetjes, Peter