Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Sattrickske

Bwa we zullen ondertussen maar rustig blijven doorleuteren zeker ;).  Momenteel ligt de bouw van mijn baan volledig stil; ik moet ze binnenkort zelfs afbreken voor de dakwerken.  Maar tijdens de tijd die me rest, ben ik wel elektronica en software aan 't ontwikkelen/verbeteren die tijdens de wederopbouw gebruikt gaat worden.  En ja ik volg dus ook Olivier z'n redenering, eens je scenery klaar is, wordt het veel moeilijker om dit nog allemaal te wijzigen/verbeteren.

Wat de wissel beweging betreft...
Als je spoelen gebruikt of die witte Conrad motortjes, dan kan je inderdaad 'gerust' alle wissels (lees halve spoelen of motortjes) tegelijk aansturen.  Allez gerust, toch effe met een korrel zout nemen, want zo'n spoel trekt enorm veel stroom; dus teveel spoelen tegelijk en je gaat rook uit je stabilisator krijgen...
Dit kan omdat je inderdaad enkel maar een 0/1 toestand doorgeeft gedurende een bepaalde tijd.  Dus als je op elke uitgang een timertje hebt, zal dat perfect werken.  Nadeel van deze oplossing: geen vloeiende beweging; voordeel: eenvoudige besturing, parallel schakelen mogelijk.

Met een servo ligt de zaak een beetje moeilijker: de beweging wordt niet meer in gang gezet door een 'domme' 0/1, maar met een trein pulsen van 20ms, waarbij de pulsbreedte de positie van de arm bepaalt.  Voor een vloeiende beweging ga je dan stilletjes die pulsbreedte laten evolueren naar de eindwaarde.  Dat je kan je redelijk gemakkelijk oplossen als je één servo tegelijk aanstuurt; meerdere servos is al een heel pak moeilijker met kleine µC.
Dus voorlopig heeft deze oplossing als nadeel: (bijna) geen parallel sturing mogelijk; voordeel: mooie vloeiende beweging.

Ik zei wel voorlopig, want ik ben aan 't zoeken naar een manier om de uitgangen van de servos te synchroniseren rond één 20ms timer, die dan in een array bijhoudt waar elke servo naartoe wil en wat de huidige pulsbreedte is.  Een tweede timer houdt in de gaten dat elke uitgang niet te snel z'n pulsdbreedte laat evolueren.

Geert

Zoek rustig verder Patrick, daar heb ik al enkele jaren geleden een oplossing voor bedacht en zelfs met code erbij ...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: Geert op 25 oktober 2013, 22:57:36 PM
Zoek rustig verder Patrick, daar heb ik al enkele jaren geleden een oplossing voor bedacht en zelfs met code erbij ...
Ik heb een werkend principe, alleen past 't niet in de microcontroller die op dit ogenblik de wissels bestuurt.  Te weinig RAM geheugen, het zou kunnen werken als ik m'n DCC buffer opgeef, maar dat vind ik riskant.  Ik heb nog 2 opties:
1) Aangezien ik nu alles via de CAN-bus ga sturen, heb ik ook andere controllers nodig.  Dus hier kan ik dan een zwaardere versie installeren en werkt m'n software.
2) Andere software-versie bedenken die wel werkt met de huidige opstelling; dus ervoor zorgen dat ie minder RAM vreet.

dani

Even een snelle update...  Vanavond om 21u mocht ik de bestelde "Big Boy  4006"  (Märklin 37993) gaan ophalen.
Een meevallertje : er zaten al 2 Seuthe rookgeneratoren in gebouwd ook...   even mazzelen :-)

Dat is me toch wel een indrukwekkend stuk mechaniek hoor.  En de geluiden, zalig !  Zuiver, scherp en fijn...
Een mooie "investering" maar je krijgt dan ook wel veel trein voor je geld.  Foto's en filmpje(s) volgen morgen.  Nu eerst even "spelen" !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Eres

Dani

Zal best een machtige machine zijn. Heb er al foto's van mogen zien. Heel veel geluk er mee Waren er dus minimaal 2 gelukkige mensen in Belgie gisteren.

Wim

dani

Bij deze ...   Enkele fotootjes en 1 filmmpje als "teaser".   Wat een machine....
(sorry voor de slechte foto kwaliteit...   er volgen nog betere)









http://www.youtube.com/watch?v=_4ji3BS14sA&feature=youtu.be


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 29 oktober 2013, 09:08:01 AM
Enkele fotootjes en 1 filmmpje als "teaser".   Wat een machine....
Zeker wat een pracht lok!!!!
Ik hoop dat je er heel veel plezier er mee/van mag beleven.

grt Piet.

Eres

Dat is inderdaad een hele grote jongen. Een machtig apparaat Dani en ik wens je dan ook heel veel plezierige rij uurtjes.

Wim

dani

Bedankt, mannen...  Nu kan de pret niet meer op :-)

Even gedaan met loks kopen nu, even focussen op de BOUW van de baan  (hoewel, ik heb dat ooit nog gezegd...)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Eres

Dani

Ik ken je onderhand wel maar dat jij nu even gedaan heb met aankoop van locs??? Ik zou toch iets anders denken

Moet nu even weg maar kom terug op je voorstel

Wim

Rangeerduivel

Proficiat met je aankoop Dani,
Nu je zo'n machine in huis hebt mogen de BMW en de motor weg zeker....?

;)

dani

@Wim :  ja, het zal moeilijk zijn , maar deze heeft toch een flinke hap uit eht budget genomen.
@Rudy : er gaat niks weg hoor...   de BMW is van "mijnen baas", en de moto(s)  blijven netjes in de garage want 't wordt winter...  haha   , leuk geprobeerd :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Indrukwekkende machine! Nu nog een kleine meter loods om haar te stallen, en een halve meter draaischijf om deze mastodont te keren. En natuurlijk een sleep waardig aan dit monster, en een paradespoor om die sleep een beetje comfortable te showen.  ::)  Of gaat ze in de vitrine?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

@Michiel :   ze zal wel regelmatig in de vitrine te zien zijn, maar zeker ook op de baan als die klaar is.   Ik heb al overwogen om een apart parade spoor aan te leggen voor deze beauty.   Eigenlijk had ik dat plan al langer dan vandaag, sinds ik de  14-delige  containersleep van de Opel Millennium Zug heb gekocht vorig jaar.   Die werd oorspronkelijk (in het echt) getrokken door een rode BR 103  (heb ik er uiteraard naderhand nog bij gekocht) maar zo'n sleep van 4 meter containerwagon  (+ nog een 2 a 3-tal meter andere containerwagons)  zou zeker niet misstaan achter deze B-Boy, ook al is dat dan kompleet van de pot gerukt kwa tijdperk en  bedrijfsmodus.

Met een apart spoor is een draaischijf dan niet nodig, maar een loods bouwen op een szijspoor(tje) daarentegen zie ik wel zitten.  De wissel voor dit spoor ligt al klaar :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.