Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

conducteur

Of met een l6208, op reichelt te koop. Als je voor die kiest, mag je m'n eagle ontwerp voor dat bordje hebben! Een ic voor alles...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Citaat van: dani op 23 september 2013, 23:03:25 PM

3.  ik geen driver ICs heb (dubbele H brug) voor deze motor.   Dus morgen een L293D of een SN754410 IC halen en dan kan ik weer verder "spelen".

Ik hoop dat je elektronica leverancier deze IC's klaar heeft liggen voor jou, zodat wij ook niet te lang moeten wachten op het vervolg  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

@Rian: de 6208 is een beetje overkill voor deze toepazssing met mini-steppertjes.  Maar bedankt voor de tip.  Ik onthou hem zeker als ik eens wat zwaarder steppers gebruik.

@Geert : de e-boer heeft ze normaal in stock, en intussen heb ik er een 6-tal van Hongkong besteld ook...  gratis verzending (wel wat geduld hebben) maar voor net 5 euro heb ik 6 stuks op komst voor verdere toepassingen.   Ik zit zelf ook al te popelen.  Dit IC'tje heeft zo goed als GEEN externe componentjes nodig, het is een volwaardige dubbele H-Bridge die 1A kan verwerken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Citaat van: dani op 24 september 2013, 00:26:49 AM


@Geert : de e-boer heeft ze normaal in stock, en intussen heb ik er een 6-tal van Hongkong besteld ook...  gratis verzending (wel wat geduld hebben) maar voor net 5 euro heb ik 6 stuks op komst voor verdere toepassingen.   Ik zit zelf ook al te popelen.  Dit IC'tje heeft zo goed als GEEN externe componentjes nodig, het is een volwaardige dubbele H-Bridge die 1A kan verwerken.

Ik kende deze IC' niet, ne mens kan ook niet alles weten hé...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

om eerlijk te zijn, Geert, ik kende deze IC reeks ook niet.... dus je bent niet de enige.

Het is met elk nieuw idee, elk probeersel, leer ik nieuwe zaken kennen, en mijn brein neemt die op als een spons.  Ik trek dan een uurtje uit om wat "in te lezen" in de materie en zo heb ik weer wat geleerd die dag.   En dan in de praktijk brengen, dat is het leuke er aan.    Wie had ooit gedacht dat ik  in mij  "mid 40s" nog mijn electronica kennis zou van onder het stof halen en bijwerken.. ?  Ik niet, maar zo zie je, wat begint met een treintje, eindigt in een ware ontdekkingsreis.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Da's net 't leuke ervan, we leren steeds weer iets bij...

Maar om op de printer terug te komen (Geert's ideetje)... de lichtsluis is inderdaad beperkt tot een A4'tje voor de gewone A4 modelletjes.  Maar waarom geen simpel multiplicatie systeem inbouwen?  Je precisie gaat er wel door achteruit, maar om een rail te positioneren heb je geen 2400/4800/9600 dpi nodig, of vergis ik mij?

Je zal wel een tweede set geleidingsrails nodig hebben, maar als je een printer gebruikt zal je die zowiezo nodig hebben (de originele van pakweg 21cm is toch te kort)
De lichtsluis zal zich dan beperken tot pakweg de breedte van een A4 (21cm), maar stel dat je uiteindelijke beweging via wat tandwielen bv. vermenigvuldigt met 5, dan heb je ruim een meter beweging van je schiebebühne mogelijk.  De precisie valt dan wel terug op 480dpi in 't slechtste geval, maar nog ruim voldoende.

dani

zeker waar, Patrick.   Ik stel me alleen de vraag of (zeker voro mij, ik hou van "KISS")  dit echt de moeite waard is.
Ik heb immers de stappenmotoren die ik per stapje aanstuur en waarvan ik weet in welke positie de "slede" is, en anderzijds kan ik met een simpele klik op de muis stapje per stapje bij stellen om "manueel" te  regelen (ijken) of voorzie ik een "nulstop" ijking met een dubbele check (optisch en met microswitch) die me een nauwkeurigheid van 0,5 mm toch moeten bieden.    Dus voorlopig even zonder de optische lat, maar het idee van vermenigvuldigen is zeker geldig en de moeite.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Ach,
binnen 10jaar hebben we allemaal enkele afgedankte 3D printers staan, en kunnen we deze ombouwen tot lift  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Volledig mee eens, 't was maar een gedacht.
En een halve mm.  moet voldoende zijn, zolang je treinen er niet in volle vaart over denderen.

Wel uitkijken met stappen tellen op een stepper, 't is niet de eerste keer dat die stappen 'verliest'.  De nulstop za je zeker nodig hebben.  Een CNC gebruikt hetzelfde principe, en ik heb al meer dan eens voorgehad dat bij een nulpunt controle plots wat stappen verdwenen waren.  Dit komt voor wanneer je iets te driest in een hard materiaal gaat frezen, niet goed voor de frees, niet goed voor de machine,... De koppeling vangt dat wel op, maar je bent dus stappen kwijt. Dus als je schiebebühne het ergens wat moeilijker krijgt, zou je ook stappen kunnen verliezen.  Dus een nulpunt/nulstop  is volgens mij geen optie, maar een must.

Sattrickske

Citaat van: Geert op 24 september 2013, 12:27:28 PM
Ach,
binnen 10jaar hebben we allemaal enkele afgedankte 3D printers staan, en kunnen we deze ombouwen tot lift  ;)
Ik denk zelfs al veel rapper dan 10 jaar; aan het tempo dat er verbeterde versies uitkomen...
Hier weer eentje en niet zo duur: http://store.solidoodle.com/index.php?route=product/product&path=59&product_id=79

dani

Citaat van: Geert op 24 september 2013, 12:27:28 PM
kunnen we deze ombouwen tot lift  ;)

Damn....  ik ben te vroeg.. ik heb al een lift gebouwd :-)
Helaas niet met een stappenmotor, maar wel met een  takel (lier).

Hoewel, nu ik me wat verdiep in de materie heb ik ontdekt dat je een stepper ook kan gebruiken als "meetinstrument" om een positie te bepalen van iets.
Dus misschien de positionering van mijn lift eens opnieuw bekijken !   Goeie, mooie voorzet, Geert :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

** UPDATE **

De HP scanner is een pak "robuuster" dan de EPson.

Ik heb intussen een SN754410 IC gehaald (2,5 € per stuk) en gisteren op een breadboardje geprikt, gekoppeld aan de arduino.
Het voordeel is dat de software in Arduino geen onderscheid maakt tussen de  types motoren.

Dus na het correct aansluiten van de stepper , werkte ook de slede van de HP scanner BIJNA goed....
Ze sprong, hortte en stootte, ging willekeurig vooruit en achteruit, en de driver IC  (dubbele H brug) werd gloeiend heet !   De stepper was duidelijk NIET in zijn nopjes en dit deed me denken aan "verslikken" op teveel vermogen/spanning/stroom. 

Dan maar even de spanning wat verlaagd van 12V naar 6V en dan uieindelijk zelfs naar 5V...    Bleek dat deze stepper aan 5V ruim genoeg heeft om optimaal te draaien, terwijl die in de Epson het met 12V beter naar zijn zin heeft.   M.a.w.  ik was hem bijna aan het "opstoken" met mijn experiment.  De motor/tandwiel combinatie in de HP heeft ook veel grotere resolutie,  het aantal stappen  (96 aantal stappen per rotatie van de motor x 12 = 1152 ) dat nodig was om 52 mm af te leggen in de Epson, is bij de HP maar goed voor 12 mm.   Dat betekent dus dat ik nog veel nauwkeuriger kan werken bij het positioneren.  YES !!!   Ik ga dus tussen 2 posities  telkens  (96 * 12 * 5,2 = 5990, afgerond naar 6000) stappen moeten sturen voor dezelfde 52 mm. Gelukkig ligt zijn max snelheid ook wat hoger dan bij de Epson dus kwa tijd is het ongeveer hetzelfde.


Ook kwa inbouw zal de HP een stuk simpeler zijn wegens zijn vorm en het feit dat ik de (vloer) kan vol gieten met gips of beplakken met houten latjes om een betonnen of houten bodem van de kuil te simuleren zonder dat de "brug" wordt gehinderd.   Het platform (de brug zelf)  is dan ook nog eens een stuk simpeler van vorm, is vlakker en heeft een "uitsteeksel" dat ideaal is om een  brughuisje op te zetten.   Meer moet dat ECHT niet zijn !    Ik maak vanavond of morgen wel eens wat foto's, die zullen duidelijk maken waarom het voor dit stuk de HP scanner zal worden.  Met een beetje geluk kan de Arduino print zelfs in haar geheel ingebouwd worden samen met de stuur-IC en de LN2003 voor het sturen van de LEDs en de Micro Relais die de sporen gaan stroomloos zetten.

De  Epson die zal dan ingezet worden op een ander punt in de baan, in een meer "verscholen" lok depot waar het niet uit maakt dat de bodem van de kuil diep is en het plastic is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#387
Zoals beloofd de foto's van de "grotere" scanner die zich beter leent om in te bouwen op de voorziene plaats.  Dat ik daar niet een 6 tal maand eerder aan gedacht heb... stom van mij !

De "donor"





Ontmantelen...




De vorm van de "slede" leent zich perfect als basis voor de Bühne met een "wachtershuisje" er bij








De pannekoekmotor zit ergens compact in een hoekje en de bekabeling kan netjes onder de scanner naar het printje.  Daar waar de stuurprint zat voro de scanner (in een mooi afgesloten apart vakje) kan de ATMel print met de microcontroller, de stuurtrapjes en de LED drivers.
Het grote voordeel: motor zit hier ONDER de slede dus kan allemaal perfect onder de tafel worden weggewerkt.







Verstopt in deze patchwire spaghetti op het breadboard zit de controller chip  (de dual H-bridge driver) verstopt.  Zoek de  Sjip !   (dit was maar de test opstelling)






En dan hadden jullie nog 2 filmpjes tegoed

1 =  de steppermotor aagestuurd met een spanning van 12V   (veel te veel dus) en dus met bokkesprongen en hitte

http://www.youtube.com/watch?v=9lAKwqKKXA8&feature=youtu.be

2 = dezelfde motor op 5V die perfect zijn werk doet en niet heet wordt

http://www.youtube.com/watch?v=A1YXnJrq1hk&feature=youtu.be
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Wat een idee Dani!

Een scanner ombouwen tot schiebeBuhne..... je moet het maar kunnen

Hoe ga je de bodem maken? Ga je dit bedekken met iets?

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

OlivierV

Dani, 'k zou als ze klaar is eens een mailtje sturen naar HP, ze zullen graag zien hoe creatief jij omspringt met scanners. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan