Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

dat is zeker een optie Piet.

Al was het maar enkel een "pantovanger" op de plaatsen waar de spiraal en het gewone spoor elkaar kruisen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Het is weer even stil in    "Dani-Land" de laatste weken.
Door omstandigheden komt er latijd wel wat tussen.   Projecten op het werk waardoor ik lange dagen moet maken, late conference calle met de USA,  de dochter op bezoek in het weekend (dan is er weinig of geen tijd voor treinen, dan gaat zij voor), en tussendoor schoonma geopereerd met wat stress en gedoe er rond  (darm-operatie).

Ik hoop dat het binnenkort toch eens verandert.... 

De spiraal op "Noord 2" was tijdelijk geplaatst met enkele "losse" bochtstukken om alles netjes op zijn plek te hebben, maar ik heb ze toch maar vervangen door een stuk dat ik recupereerde uit mijn vorige spiraal die in het begin op de baan stond.   Nu kan ik  zelfs dubbelspoor op de spiraal leggen.   De buitenste is  R1 bocht   (M spoor delen 5100) en de binnenste bocht zao vooral worden bereden door  kleine dieseltjes met korte goedernwagonnetjes, dus mag iets kleiner zijn...     
Voor de huidige stand van zaken heb ik een combinatie gemaakt van  5210 en 5100 bochten en dat past heel netjes.  4stuks 5210 telens afgewisseld met een 5100 en dan op "uit te rijden" nog een extra 5100.   

Van zodra het geheel eens op zijn plek geraakt, zal ik wel eens een paar deftige foto's maken.     Dan kan ik beginnen aan de rest van de tracé .

op het filmpje van hier boven zie je een stuk van de spiraal.  Het binnenste spoor ligt er nog niet in, maar dat wordt binnenkort gefilmd.    Dat binnenste stuk spoor zal waarschijnlijk  vooral gaan dienen voor een "apart" circuitje op de baan.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Dani,

Ga je nog een 'muurtje' rond je spiraal voorzien?  Dure locs vallen graag  ;)
Groetjes, Peter


dani

ja hoor, Peter, er wordt iets voorzien om eventuele ongelukjes op te vangen.   
Niet alleen dure locs vallen trouwens graag, ook de "goedkope" zijn de moeit om op te vangen :-)   Eens ik begin met de bovenste laag van de tafel, wordt er  "opvang voorzien" :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Dani, die scherpe bochten is dat geen probleem?

Want wanneer ik het later eens in mijn vijs krijg een kamervullende baan te maken dan zal ik toch proberen te trachten dat alle treinen overal kunnen rijden, dus voor stomers geld dan de regel met de tsoepkes van de drijfstangen gemonteerd.

Enfin, het is maar een gedachte.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

tot zo ver als ik nu ben met baanbouw en met rollend materieel kan in principe alles wat ik heb overal op de baan rijden.   Ook al gebruik ik enkel R1 (360mm) en R2 (435mm) bochten.
In de binnenste winding van deze laatste spiraal zal enkel  "kort" materieel rijden, zoals ik vermeldde.   Want met een "echte 1:87" wagon moet je daar niet aan komen... da's waar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Vanmorgen deden we even een uitstapje naar de rommelmarkt in Vlekkem, niet zo ver van hier.
Ik kon 2 goedkope flatbedscanners op de kop tikken voor 3 euro elk, inclusief voedingen en USB kabels.   De kabels en voedingen zijn getset en netjes opgeborgen in mijn "stock pile".

Eén van de scanners   (een  Epson Perfection 660) is gestript en gesloopt tot op het bot.   Enkel nog de bodemplaat, de "loopwagen" en de stappenmotor + tandwieltjes en aan,drijfriem zijn over gebleven.

Het motoretje was een 4-polige  unipolaire stepper die nog perfect werkt.  Die heb ik doorgemeten en de draadjes aan een sterpperdriver printeje gezet, dat op zijn beurt aan een Arduino hangt.

Na even wat testen, meten en experimenteren heb ik de basis voor SchiebeBühne Versie 3.  Deze gaat het worden !

7 posities, dus  1 inkomend/doorgaand spoor en 2 x 6 posities voor lokomotieven te zetten.
Hartafstand tussen 2 sporen = 51 mm   (gebaseerd op de bewegingsmogelijkheid van de loopwagen met en het ontwerp voor 7 posities)
Totale loopafstand van de Bühne =  306 mm  (30,6 cm dus  met opsitiestops op  0-51-102-153-204-255 en 306mm)

Even een test programma in geladen en deze is nu aan het proeflopen.  Hij doorloopt alle posities, wacht anderhalve sekonde en gaat dan verder, waarna hij naar begin positie terug keert.   Nu moet ik nog het eigenlijk "live" stuurprogramma maken, dat de positie onthoudt (ook als de stroom uit gaat) en de positie regelt op basis van een commando dat van de pc komt of  van een keuzeschakelaar op de ingang van de Arduino.

Ook zullen er flikkerLEDjes worden voorzien bij bewegende / bezette  Bühne, en ga ik beveiliging inbouwen zodat enkel het spoor waar de Bühne staat, van stroom kan worden voorzien.  Zo duikt er geen lokomotief ongewenst in het diepe !

Enkele fotootjes van de testopstelling

- Arduino -


-Stuurprintje voor steppermotor


- Steppermotor zelf met tandwielaandrijving / vertraging


- en dan de totale "donor"  (of wat er van over is) met al eens een stuk rails en een lokomotief er op



En een filmpje van de eerste "run test"


http://www.youtube.com/watch?v=kzOvC14ZJrc&feature=youtu.be
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Unipolaire stappenmotor? Dan zal het driver ic ook maar een driver array zijn denk ik? Wat zit op dat printje tussen je Arduino en je motor?
Ik wil het nog eens kwijt, zonder dat ik er een discussie over wil veroorzaken. Ikzelf heb dan wel nog wel met arduino gewerkt, maar wel met een gelijkaardig systeem voor PIC. Ik zie het meer als expirimenteer/leerplatform. Nu je programma werkt zou ik een printje te maken met een eigen µcontroller.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

#353
Rian, je stelt me teleur...   Aan de ene kant wil je laten doorschijnen dat je er alles van weet, aan de andere kant stel je dan vragen die geen steek houden en duidelijk maken dat je de tekst bij de "prentjes" niet leest.

Dat printje is een driver voor de stappenmotor omdat je met een arduino zijn uitgangen niet de nodige stroom kan sturen.   En ja het is   "maar" een driver array, ik zie daar niks verkeerd mee .  Het doet wat het moet doen.   Ik vermeldde in mijn post ook duidelijk "testen, meten en experimenteren."

De Arduino op de foto en in het filmpje is duidelijk op een plankje met breadboards gemonteerd.   Zou dat dan een "experimenteerplatform" kunnen zijn ?   Ik dacht dat ik dat er niet specifiek moet bij vermelden.   De uiteindelijke sturing zal een "blote"  ATMel 328 microcontroller zijn op een zelf ontworpen print met op die print ook het MAX 232 IC voor de communicatie over RS-232 naar de master Arduino en ook op de print de nodige sturing, zijnde de driver array voor de stepper, en een gelijkaardig driver array IC voor LEDs en relais.  Maar ik ben niet van plan om eerst printjes te gaan maken en dan tot de conclusie te komen dat mijn ontwerp niet werkt.     Ik test liever eerst, en dan ga ik bouwen.   En aangezien ik ook nog andere aktiviteiten heb om mijn dag te vullen, kan ik niet alles op 1 dag.


Ik heb de indruk dat er hier mensen zijn die duidelijk een allergie hebben aan alles wat naar Arduino ruikt en per sé met een PIC moeten werken.   Van zodra het A-woord wordt vermeld, gaat hun verstand op nul en kunnen ze niet meer lezen.   Ik heb nu eenmaal een keuze gemaakt voor het ATMel platform en niet voor de PIC.   Ik respecteer anderen die de tegenovergestelde keuze maakten, dus vraag ook respect voor mijn keuzes.   Als is het dan   "maar"  een testplatform.

Ben ik nu geïrriteerd ?   Ja, toch wel wat ...

Maar.... het WERKT WEL !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

En dan even over de stand van zaken wat software betreft :

Invoer via de PC gebeurt momenteel nog via een gewone seriële terminal programma.
De laatst bereikte positie wordt onthouden in EEPROM geheugen zoadat ook bij stroomverlies de opgeslagen positie niet verloren gaat.

De beschikbare commando's :

1.   ga naar "home" positie
2....7   ga direkt naar positie   2....7    (vanuit eender welke stand)
U   :  ga 1 positie verder (UP) behalve als de buhne op 7 staat
D   :  ga 1 positie terug (DOWN) behalve als Buhne op 1 staat
R   :  volledige reset


volgende functies die ik nog moet voorzien :

Manueel calibreren op een bepaalde positie   (als er bvb afwijking zit, wil ik stapje per stapje L or R gaan om de sporen weer te calibreren)
Automatisch calibrerren op een referentiepunt  (dan zal de Buhne eerst  links en daarna rechts voorbij een bepaald punt lopen, daar contact maken met een "sensor" en de gegevens van deze L en R  meting zullen gebruikt worden om de buhne volautomatisch te kalibreren)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Dani, ik merk in de reactie van Rian niet zozeer een voorkeur voor PIC µC tegenover Arduino?

Wat je scanner betreft, goed gevonden en nog handig ook je loc's scannen.  ;). Is die loc op dat filmpje soms van gummi. :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Ik weet er niet alles van, ik moet voor m'n eigen systeem nog veel zoeken en leren, en het was absoluut niet de bedoeling om dat te laten uitschijnen...


Ik heb absoluut geen allergie aan Atmel of Arduino, ik gebruik Pic's omdat ik ermee heb leren werken op school, maar een Atmel zal wel even goed zijn. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ben ervan overtuigd dat ze alletwee gelijkaardige mogelijkheden bieden...


Ik kan het je uiteraard niet verbieden, maar ik zou nooit zo'n arduino boardje kopen en dat gebruiken om m'n projecten mee te realiseren, maar eerder zoals je nu doet om je software mee te ontwikkelen/testen/debuggen... Goed dus dat je je eigen printje maakt... Ik vind het alvast een belangrijk deel van de (elektronica)hobby. Ik had hier thuis het E-blocks systeem, geleend van school. Dat heb ik moeten teruggeven, dus ben eens aan het rondkijken wat er bestaat van 'ontwikkelsystemen'.


Als het over stappenmotoren gaat, dan volg ik op de voet. Ze hebben, sinds m'n eindwerk, sterk m'n aandacht getrokken...  Daarom vroeg ik welk array op het printje staat...


PS: hoe ga je de stappenmotor en de rest van het systeem inwerken op je baan, ik veronderstel dat die niet zichtbaar zullen zijn als het af is?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

@Geert : nee, niet van gummi... maar die eigenwijze  l*lletjes van Youtube denken dat ze te pas en te onpas je filmpjes moeten "bewerken" om er trillingen uit te halen en dan krijg je van die vervormde beelden...   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Slim idee Dani!

Hoe kom je er toch op :P
Succes met de verdere bouw he

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

PeterC

Dani,

Je moet er maar opkomen!  Even een rommelmarktje meepikken en aandachtig op zoek naar wat voor je hobby nuttig kan zijn.

Hier misschien een ideetje voor de aankleding  :)


Citaat van: dani op 22 september 2013, 19:34:52 PM
...Ik heb de indruk dat er hier mensen zijn die duidelijk een allergie hebben aan alles wat naar Arduino ruikt en per sé met een PIC moeten werken...

Ik ben zeker niet allergisch aan andere dan PIC controllers, anders had ik je geen PM gestuurd in verband met de Arduino.  Iedereen die met een controller wil werken, moet er eentje zoeken.  Bevalt het resultaat?  Blijf dan bij dat type en haal het onderste uit de kan!

Die motor en dat riempje?  Zwaar genoeg om toch een redelijk wat wegende loc moeiteloos te verplaatsen?

Citaat van: Geert op 22 september 2013, 20:02:33 PM
...Is die loc op dat filmpje soms van gummi. :)

Ik heb niets gedronken, maar voel me toch een beetje zat na het bekijken van dat filmpje  :o   :) :) :)

Groetjes, Peter