Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

ik denk dat we daar inderdaad in de grootte-orde van een millimeter zitten, ja.  Zowat de speling op de asjes van de rolletjes waarmee de lift tegen de zijwand rolt.
De constructie is zo gemaakt dat de lift tegen de rechter zijwand wordt gedrukt (door een heel klein beetje helling in combinatie met de zwaartekracht) om daar altijd een goede aansluiting te hebben.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Dani, ik volg dit draadje maar sporadisch (ik zie liever het resultaat ;D) maar je vorderingen zijn wel geweldig.

Misschien heb je er al aan gedacht, maar ik zou op het stootblokje van je ophaalbrug een stuk mousse aanbrengen. Moest er dan een trein tegen botsen, niks is onfeilbaar, dan wordt de schok opgevangen door die mousse en kunnen er geen stukken van je loc vliegen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

Citaat van: Jurgen op 19 juli 2013, 10:58:28 AM
Dani, ik volg dit draadje maar sporadisch (ik zie liever het resultaat ;D) maar je vorderingen zijn wel geweldig.
Misschien heb je er al aan gedacht, maar ik zou op het stootblokje van je ophaalbrug een stuk mousse aanbrengen. Moest er dan een trein tegen botsen, niks is onfeilbaar, dan wordt de schok opgevangen door die mousse en kunnen er geen stukken van je loc vliegen.
Absoluut, Jürgen.  Bij de aankleding van de brug zal er waarschijnlijk een stukje "schuimmateriaal" geplakt worden zoals die waarin  IC'tjes antistatisch worden geprikt.  Dat is harder dan mousse en steviger dan piepschuim en laat zich makkelijk verlijmen.   Goeie tip alweer, bedankt .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

We zijn er om elkaar te helpen hé.
Maar datgene wat je op het stootblokje gaat hangen mag ook weer niet te hard zijn, het moet een klap kunnen opvangen zonder dat je loc of stuurstand beschadigd geraakt.
Zelfs bij een lage snelheid kan een botsing erge schade veroorzaken, vooral door de kracht van de achterliggende wagens. Als je loc dan ook nog eens achteraan hangt, dan is die kracht zelfs nog groter door de duwende loc.

Toch iets om rekening mee te houden. Je stootblok zou zacht en veerkrachtig moeten worden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

een heel goed punt !   te hard mag het inderdaad niet zijn, want dan kan ik even goed niks er op plakken, dat is zeker waarheid.
Normaal zit er nog een estra beveiliging op die zorgt dat het stuk spoor voor de brug stroomloos is als de brug open staat, maar toch blijft de opmerking terecht. Ik ga eens experimenteren met materialen.   bedankt .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: Jurgen op 19 juli 2013, 11:21:23 AM
Toch iets om rekening mee te houden. Je stootblok zou zacht en veerkrachtig moeten worden.
Absoluut, en ook materiaal dat niet blijft haken. IC-schuimrubber of dergelijke doet dat wel eens...
Ik zou voor iets glad en opblaasbaar gaan. Misschien van dat opgeblazen verpakkingsmateriaal?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Citaat van: dani op 19 juli 2013, 08:58:17 AM
Citaat van: conducteur op 18 juli 2013, 23:31:38 PM
En nu die motor aansturen met een dikke mosfet vanuit je Arduino en hem automatisch op elk niveau laten stoppen?
Bijna correct, Rian, maar je bent wel helemaal mee.    Echter, geen Mosfet, maar 2 relaisjes op een printje, aangestuurd door een Arduino met als "versterkertje" een simpele  BD139 darlington.  Daarmee is de voeding van de motor en de aansturing via de Arduino helemaal elektrisch gescheiden van elkaar.    Die sturing (van op de PC)  is trouwens al klaar om in te bouwen.
zie ook dit deel van het topic :      http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17326.msg209529.html#msg209529



Was dat even vergeten dat je daar al aan begonnen was, dateert ook al van in mei he.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

@Gerolf : ja, "bollekesplastiek" zoals we dat hier noemen zou misschien niet slecht zijn.
@Rian : niet erg hoor.   Ik bouw zo "in golven" en dan nog vanalles door elkaar, logisch dat niet iedereen het allemaal netjes geordend bijhoudt.  Uiteindelijk zijn er hier zo veel topics om te onthouden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Amai, 'k was effekens met de kids naar Kessel-Lo.  Ik heb hier precies wat gemist zeg!
't Valt precies allemaal op z'n pootjes...  Cool gerief!  En 't werkt nog ook!

conducteur

Wellicht is het al 'te laat', maar twee relais -->  1 om de richting om te keren en 1 om te starten/stoppen zeker? Waarom je start stop relais dan toch niet vervangen door een logic level mosfet? Kun je via PWM de snelheid regelen. Langzaam aanzetten en stoppenbv. Het is een voorstel he.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

het idee is goed, en ik had dat zeker overwogen, Rian.  Het was mijn eerste "voorstel", maar het werkt "intern" in de lier even anders.
De bediening van de draairichting van de lier zelf is al met 2 relais geregeld en die worden door een wisselcontact aangestuurd.    Een PWM op die interne relais gaan zetten is niet echt de  beste optie.

De enige manier om op dit geheel nog PWM toe te voegen is om de sturing van de motor te herzien  en vanaop de 2 interne relais (die de draairichting bepalen) dan af te takken  naar de motor toe en daar een PWM signaal op te zetten.   Misschien komt dat er ooit nog wel van en ga ik de originele relais van de lier helemaal  uit gebruik nemen en een aparte sturing er voor in elkaar knutselen.  Voorlopig ga ik het nog even houden bij aan/uit en richting selectie zoals je zegt.      Wat niet wegneemt dat het op het verlanglijstje staat , eens alles naar behoren werkt.     Het is eigenlijk nooit "te laat" voor een goed idee :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik zou er zelfs een H-brug voor gebruiken, zoals een L6203 (als 4A genoeg is)
Geen enkel relais nodig, en meteen PWM via je microcontroller.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

dat was het idee, inderdaad, Gerolf om op termijn al de relais toestanden te vervangen door een H.

Echter, een 4A  H-bridge gaat het warm krijgen, want die motor trekt een flink stroompje.  Mijn 6A   batterijlader gromt vrij luid als ik de motor start.   Eens hij op toeren is en draait valt het verbruik wslk wel terug.   Dus ik zal voor iets meer vermogen moeten gaan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en dan even een pech berichtje tussendoor...

Ik had mijn "SchiebeBühne" even "voorlopig onder de baan gezet op een paar bakjes en doosjes, en al de plaatsen voorzien waar de draadstang door het onderstel moest worden geleid.
Het geheel stond/hing onder de baan, maar door de warme temperaturen op zolder is er blijkbaar één en ander gaan uitzetten in de buurt (het laminaatparket vermoed ik), waardoor een stukje hout is omgevallen en natuurlijk een steuntje van onder de constructie heeft weg gemept...   Met als gevolg dat ik de Bühne kan herbeginnen, want de steunlatjes voor de bewegende delen zijn gebroken en onherstelbaar.     Eigen schuld, vermoed ik...

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gerard v

hoi dani

niet zo mooi jammer zeg
en het is nu veel tewarm om iets tedoen

mvg gerard
lid van DBTHG