Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Sattrickske

Ik zou gaan voor de 2 wagonnetjes die de geleiders vervangen en één enkele schroefdraad in het midden.  De schroefdraad mag een gewone zijn draadstang zijn M6 of zo.  2 kogellagers om je schroefdraad te bevestigen.  Een 'domme' M6 moer die vastzit aan je plaat.  Een stappenmotor rechtstreeks op de schroefdraad via een koppeling om de boel aan te drijven.
Hiermee kan je in principe redelijk precies positioneren.  Een M6 heeft een step van 1mm, en je stappenmotor minstens 64 stappen (voor de hele goedkope) of tot 720 stappen (voor de duurdere).  Met de goedkope motor moet je kunnen positioneren op 0.016mm nauwkeurig.  De backlash van je moer vang je op door telkens in één richting te positioneren; desnoods te ver maneuvreren in de ene richting en terugkomen in de andere.
Dit principe wordt ook gebruikt in de goedkope CNC machines, die gewone schroefdraden gebruiken ipv. dure trapeziumdraden met ball spindles.

Als je meer stabiliteit wil, kan je de wagonnetjes vervangen door echte geleiders.

dani

indie richting zat ik nu ook te denken, Patrick....    0,016 mm...   dat lijkt me nauwkeurig genoeg :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Met een gewone draadstang zal de speling een pak groter zijn dan die haardikte.
Misschien M3's gebruiken, hebben een spoed van 0.5, en zijn daardoor stabieler (maar fragieler)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 14 juni 2013, 20:48:50 PM
Met een gewone draadstang zal de speling een pak groter zijn dan die haardikte.
Klopt maar die backlash werk je bijna volledig weg door steeds in één richting te bewegen voor de exacte positionering.  Door steeds in dezelfde richting je eindbeweging te maken, duw je steeds tegen dezelfde kant van de moer aan.  Hierdoor wordt 'fout' of de onnauwkeurigheid door de speling steeds herhaald.  Deze 'fout' kan je dan in je software instellen en op deze manier kan je toch nog redelijk precies positioneren, op voorwaarde dat je steeds in dezelfde richting beweegt.  Het enige waar je moet op letten is dat je stukken niet te los zitten, waardoor je brug weer lichtjes in de andere richting kan gaan bewegen.
Da's een klein (ingenieurs)trucje waarmee je met onnauwkeurig materiaal toch redelijk nauwkeurig kan positioneren.

Er is nog een ander trucje dat je hier kan gebruiken: de goedkope anti-backlash nut (anti-terugslag moer?).  Dat zijn 2 moeren waarvan er één vast zit en eentje via een veer op de eerste drukt.  De stang gaat door beide moeren.  Deze reduceert heel sterk de backlash in beide richtingen en heeft geen software foefeltruc nodig.

0.016mm is inderdaad wel een theoretische nauwkeurigheid, maar deze is hier totaal niet nodig.  Met het bovenvermelde procédé moet het mogelijk om deze te benaderen in één richting.
Met 0.2mm heb je hier al meer dan voldoende, ik denk zelfs dat 0.5mm ook nog zou lukken.

dani

het is er nog niet van gekomen om verder te bouwen, wegens late dagen op het werk...  ik hoop binnenkort in mijn verlof te kunnen wat verder doen.
Uiteraard staat de "quallity time" met mijn "madam" en dochter dan op  de eerste plaats maar ik hoop toch ook aan de lift en de SchiebeBühne te kunnen verder werken, en misschien de rangeerheuvel al eens voorlopig plaatsen.  Ik denk aan  draadstangen aan de uiteinden hiervan, om de helling te kunnen regelen.

Patrick : ik denk dat in de setup met de "karretjes" die backlash van de moer niet direkt mijn grootste zorg zal zijn kwa positionering, maar je hebt zeker een punt !  O,5mm moet zeker voldoende zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ik zou toch een stevige schroefdraad nemen, eerder richting M14-M16, m3 zal je heel snel moeten laten ronddraaien om voldoende snelle verplaatsing te krijgen en zal dus beginnen alle kanten uit zwaaien, je as zal niet recht blijven.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

@Rian : Ik heb nog een eindje  M12 liggen geloof ik.  Daarmee moet het lukken, en het moet ook niet aan 3 meter per sekonde schuiven dus ik denk dat het goed komt.
Bedankt voor de tip !

Ben trouwens nog steeds niet helemaal af van mijn eerste idee van kettingaandrijving of tandriem vanaf... het blijft in mijn hoofd spelen.   Wslk test ik de beiden
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Heb hier een spoed van 4mm liggen, en de 40 cm afleggen op het hoogste toerental van de stappenmotor duurt toch een 25-30 seconden. Stel je voor dat ik dat met m3 zou doen, het zou me 4 minuten kosten. Niet echt goed.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

#218
vanavond even wat spullen bij elkaar gezocht, en gezien de grootte van de moer die onder het "loopwagentje" moet gemonteerd worden, zal het een M8 worden met een spoed van 1,5 mm.   Dus de volle 55 cm beweging die ik nodig heb zou ongeveer een  dikke 350 toeren nodig hebben.   Als ik aan een 3 a 3,5 toeren per seconde kom, denk ik dat dat een aanvaardbare snelheid is.  Het mag ook niet te snel gaan.   De hartafstand tussen 2 sporen is ongeveer 75 mm dus dat is dan 75/1.5 = 50 omwentelingen of dus 16 a 21 sekonden naargelang toerental.

En door de treinhobby hab ik vanavond eigenlijk ook weer een oude hobby van mijn vader (zaliger) ontdekt  : het figuurzagen.   Ik zocht een manier om een moer in een houten latje in te werken, en wat kan je dan beter gebruiken dan de goei ouwe "boogzaagjes".

Snel even de zaagmal (die is bijna zo oud als ikzelf)  op de tafel geklemd, een nieuw zaagje gespannen in de boog, en dan maar aftekenen en zagen.







De vormpjes uit gezaagd en dan samen gelijmd met houtlijm.   Elastiekjes er rond en klaar.  Laten drogen.
En meteen een tweede blokje van wat dikker hout gemaakt waar geen klemplaatjes op komen, maar dat enkel gaat dienen om te zorgen dat het karretje niet heen en weer slingert, dus de draadstang zal gebruiken als geleiding om te zorgen dat het recht loopt en uitgelijnd blijft.









Nog even uitlijnen en dan lijmen en elastieken rond.    Als alles morgen droog is ga ik nog even moeten naschuren en glad maken, en dan kan het onder het karretje.







Het (dikkere) geleideblokje met ook hier weer de vorm van de moer er uit gezaagd






(even niet op letten, het is een boutkop, maar moet een moer zijn )







En zo gaan we stilaan door...  Nu nog es kijken voor het maken van de "lagers" aan de uiteinden, ik denk dat het ook zouden kunnen gewone houten blokjes worden met daar een alu of messing busje in geperst...  lijkt toch wel te werken !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#219
een tussendoor nieuwtje....  update van wat aankopen.

Ik kocht onlangs nog wat Roco wagonnen  (mooi afgewerkt spul is dat) en  deze week  werd ook mijn  Piko "Expert" Taurus    e-Lo  "Alex Arriva" geleverd.
De wagonnen was echt een koopje : 3 stuks (waarvan 2 in OVP) 46251 zelflossers  "Peine Salzgitter"   voor 25 euro op eBay (voor de 3 samen, ja)

En dan ....  Op een dag vind je de trein van je leven, en dan gooi je met wat centen .

Ik kwam vanochtend bij een shop in Duitsland de VOLLEDIGE set van Roco tegen met de Opel Millennium Express.   14 containerwagonnen met elk 3 containers, in de originele ongeopende verpakking, en met de juiste nummers.   Die kon ik dus niet laten liggen...   *kwijltje*

Dat allemaal samen met mijn vorige aankopen (bij CC Rail en op de beurs in Woluwe) en mijn maand is weer MEER dan goed geweest, de bodem van 't spaarpotje blinkt weer...





Nu alleen nog een knalrode  BR103 er voor en de Millennium Express trein is kompleet.   Misschien vind ik toch nog ergens een eurootje "op overschot"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

't is mijn era niet (I-IV) , maar 't blijven toch mooie aanwinsten.

dani

#221
bijhorende lok is ook meteen gereserveerd. 

Binnekort in Dani's World : de Opel Millennium Express van Roco getrokken door de  BR 103 van Märklin

in totaal 3m65 trein....  gelukkig heb ik een paar relatief lange sporen liggen  :-)



bron : http://img.pte.at/photo_db/hi_res/hires1430.jpg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

#222
Citaat van: dani op 21 juni 2013, 15:05:57 PM
in totaal 3m65 trein....  gelukkig heb ik een paar relatief lange sporen liggen  :-)
Wablief? 3m65? Da's de lengte van m'n basisplaat :o.  Als die op m'n baan komt, blokkeert ie nagenoeg al m'n wissels.
Heb je een volledig digitale besteld?  't blijft toch een indrukwekkende trein.

OlivierV

'k Zou mijn baanplan maar al omgooien in functie van deze trein Dani. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

@Patrick : in principe is het langste rechte stuk in mijn baan ongeveer 5m dus dat lukt nog wel.  De noord-zuid verbinding is op haar buitenste kant ongeveer 6m40 lang inclusief de 2 bochten.    Wat de lok betreft, heb ik een analoge besteld  bij één van mijn "hofleveranciers", met wie ik al 2 jaar goeie zaken doe.  Het is de rode versievan de BR 103 in analoge uitvoering  (de Märklin 3358 dus) en die wordt gedigitaliseerd met een LD-W-33 decoder die dus ook enkele extra functies aan boord heeft voor bvb lichten of een telex koppeling.

@Olivier : neen hoor ik moet mijn plan niet herzien hiervoor.  Maar wat ik wel overweeg is een extra "paradespoor" aanlggen vanaf station "Zuid Hoog" en zo de hele zolder rond op ongeveer 1m60 hoog.   De  2 wissels hiervoor waren sowieso al voorzien op de plaat van het zuidstation.  (ik probeer altijd vooruit te denken in functie van later uitbreiden).


Hopelijk kan ik morgen eens wat stroom op de Noord-Zuid verbinding zetten en dan toch een filmpje maken van de trein op de baan.   De lok is er nog niet, dus de kans is groot dat de trein zal worden getrokken door een digitale Re460 met  hoogvermogen motor of door een dubbeltraktie van een paar  V 120's.  Wordt vervolgd.




Nu even een paar nieuwe pics van de SchiebeBühne werkzaamheden. NIet veel , niks spectaculairs, maar de draadstang is dan toch een M10 geworden en het geheel is voorlopig gemonteerd om te kunnen testen.   Eens alles goed verloopt, ga ik kunnen werken aan de positionering en het onderbouwen in de baan en aansluiten.
















Voor nu ziet het er naar uit dat dit de as zal gaan aandrijven, via een riem naar een motor met reductie.   Moet nog allemaal getest worden, natuurlijk.







En ik heb voorlopig al eens een papieren "mock-up" gemaakt van een soort gebouwtje / controletorentje dat ik op de Bühne zou willen gaan paatsen.  Gewoon om de vorm en de afmetingen even te bekijken, alvorens ik met triplex en de figuurzaag aan de slag ga.














OK, SHOOT !!!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.