Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Sattrickske

Alle huis, tuin en keuken middeltjes waren precies goed om je sporen vast lijmen.  Wel zonde van de fles porto, eerst leegdrinken en opnieuw vullen met water... veel efficiënter ... ;D
Denk je dat die houtlijm gaat pakken op die metalen balasten?  Ik had toch direct siliconen gebruikt.  Of waarom niet vastschroeven?

dani

Citaat van: Sattrickske op 09 juni 2013, 19:23:01 PM
Denk je dat die houtlijm gaat pakken op die metalen balasten?  Ik had toch direct siliconen gebruikt.  Of waarom niet vastschroeven?
Dat is nu net wat ik wilde uittesten bij dit stuk.  Als de houtlijm pakt, dan kan ik voortaan de 2 combineren :  ballasten en fixeren.
Silicone is "trefzekerder" maar geeft flink wat geurhinder in huis , en aangezien ik dit weekend mijn dochter hier te gast had, wou ik dat niet.   Bepaalde stoffen die zich verspreiden bij het uitdrogen van siliconen, zijn niet gescikt voor iemand met een longaandoening. Sarah heeft nml mucoviscidose en dan moet je wel even opletten wat je in huis haalt, roken is bvb uit den boze maar ook sommige schoonmaakmiddelen en zeker chemisch spul.  Siliconen en wasbenzine zijn 2 booswichten voor haar.   Vandaar deze poging.

Schroeven doe ik bijna nooit met  M spoor.   Ten eerste risico op kortsluitingen met slepers tegen de schroefjes of vervorming van railbedding bij te vast aanschroeven (en dat is zo gebeurd), en verder ook meer rijgeluid door de zeer starre verbinding met de ondergrond.  Je maakt ahw een flinke klankkast.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ah vandaar de houtlijm, inderdaad veel minder schadelijk.

De schroefjes gebruik ik voor C-rail ook niet, maar voor een rangeerheuvel zou het toch moeten kunnen -althans wat de klankkast betreft-.  Ik denk niet dat je wagons (en locs) hierover naar beneden gaan denderen, dus zoveel lawaai zal het dan niet maken.  Ik denk dat het net de bedoeling dat je wagons relatief traag naar beneden gaan, dus is het geluid zowiezo al veel minder.

Maar ja de kortsluitingen en de vervorming, da's wat anders...

oetbeem

Ziet er heel mooi uit Dani

Ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien op je baan
Hoe staat het er eingelijk voor met je treinen depot, heb je daar nog wat aan kunnen doen kwa scenery?

Groetjes Danny

banner by oetbeem, on Flickr

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 09 juni 2013, 18:33:59 PM
Zelf had ik dat spoortje eerder naar buiten laten afwijken.

Dit!

Maar je zegt, beter een kleine rangeerheuvel dan geen rangeerheuvel, ik zou eerder omgekeerd redeneren ...
Voor de rest heb ik op je Arduinokunsten niks aan te merken. ;)

Groeten,

Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Siliconen op basis van azijnzuur is inderdaad flink irritant. Maar er is er zonder ook. Kijk eens naar de versie voor gebruik op natuursteen. Zijn ook nog andere middelen op basis van water.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

dani, in het verleden heb ik dat Reeves ook uit het hoofd kunnen praten, maar ik vrees dat die rangeerheuvel toch een beetje gaat tegenvallen daar je eigenlijk niet zo'n lange sporen heb om je treinen samen te stellen en  op te delen  :-\ ,anderzijds jouw uitdaging om te bewijzen dat wij ongelijk hebben !

Groeten Peter ;)

Heb je deze middag nog een pm gestuurd !

dani

@Danny : bedankt voor 't komplimentje.   Het zal nog even duren eer dit op de baan komt, maar geduld zal beloond worden.    Kwa scenery heb ik niets meer kunnen doen aan de baan, helaas.  Maar ik heb wel nog een paar dingetjes "geplakt" voor op het BW en de Arduino programma's gemaakt om alles aan te sturen.   Eens de sporen liggen op "Noord 2" kan ik daar mee verder, en ook met de lift natuurlijk...

@Olivier : normaal zou ik ook omgekeerd redeneren, maar ik wil zo veel mogelijk "thema's" op de baan, ook al zijn ze dan beperkt.  Mijn  "containerterminal" zal ook geen stuk van 2m bij 3m zijn met 1000 containers, maar gewoon om de sfeer wat te proeven.   Daar is het om te doen.  Niet om een grote  en "anatommisch perfecte" baan, maarom veel afwisseling.  Ik leef graag net "naast de regeltjes" en maak vaak mijn eigen interpretatie van de dingen.  Sommige mensen vinden dat onverantwoord, anderen vinden het juist leuk.  Ik hoop dat je dat begrijpt.


@Johan : dat is correct, en bedankt voor de tip, die gaat zeker nog van pas komen !  Ik heb inmiddels deze morgen even gecheckt, en voor wat ik nodig heb, lijkt het voorlopig toch OK met de combinatie van dubbelzijdig tape en houtlijm.  Nog even verder laten drogen en dan kijken of het inderdaad goed houdt.    Anders  : silicone,  want Sarah is nu terug bij haar ma voor 2 weken.

@Peter : zie hierboven ook kwa spoorlengte.  Het langste spoor is ongeveer 1m10, het kortste  (schuin spoortje voor loc niet meegeteld) een 50 cm, dus het is niet echt lang, maar ik ga er toch voor gaan.  Niet echt om te bewijzen dat jullie ongelijk hebben  ( :-)  ) maar gewoon omdat ik het wel zie zitten.    Mijn "kopstationnetje in de bergen" is ook zo een "onding".  doorgaand spoortje en 3 opstelspoortjes van tussen de 40 en 80 cm lang dus eigenlijk  niet de moeite, maar toch genoeg om een paar wagons en lokjes op te zetten.   MMDNZ  (meer moet dat niet zijn).    Ik heb je PB gezien, en doorgelezen, hoor.   Enkel geen tijd gehad om te antwoorden.  Maar ik snap van waar je komt en je hebt een punt !   Leuk plan trouwens.

(onderstaande foto toont een klein stukje van  "Noord Hoog"  rangeerspoortjes.)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Dat ieder z'n ding wil doen is volkomen normaal hoor dani.
Ik laat je dan ook doen, in modelspoor moet men meestal inleveren op het vlak van lengte en ruimte. Daarom dat ik persoonlijk slechts enkele thema's zou uitwerken binnen de mogelijke ruimte. Ervaring leert dat less, nog altijd more is. Maar goed, we blijven deze gezellige gekte volgen en we ken wel waar het uiteindelijk uitkomt :)groeten, Olivier.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

KdeB

Hoi Dani

Weer even tijd gehad om jouw draadje weer te lezen, man het ziet er weer goed uit je sporen voor je rangeerheuvel zijn misschien inderdaad wat kort maar dan hoeft de heuvel ook niet zo hoog te zijn.
blijf je volgen, succes met de verdere bouw.

mvg
Koos
marklin, C-ral, Ecos 2, Koploper

OlivierV

#175
Dat ieder z'n ding wil doen is volkomen normaal hoor dani.
Ik laat je dan ook doen, in modelspoor moet men meestal inleveren op het vlak van lengte en ruimte. Daarom dat ik persoonlijk slechts enkele thema's zou uitwerken binnen de mogelijke ruimte. Ervaring leert dat less, nog altijd more is. Maar goed, we blijven deze gezellige gekte volgen en we ken wel waar het uiteindelijk uitkomt :)groeten, Olivier.

edit: 'k zit met een dubbelpost!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oetbeem

Bedankt voor de info Dani ;)
Ik ben echt super benieuwd naar het eindresultaat van de baan
Vooral omdat er over om je heen treinen zijn, er overal wat gebeurd en je met verschillende hoogtes werkt

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

viking

Danny,

ligt je ontkoppelrail niet wat dicht bij je wissel? Ik heb de indruk dat je wagons (zeker de langere) al in en voorbij de je wissel staan? Selecteren naar welk spoor wordt dan moeilijk denk ik.( ik wil je refexen niet onderschatten hoor ;D. Heb je er al eens aan gedacht om twee ontkoppel rails na elkaar te plaatsen om meer kans te hebben dat je koppeling boven een ontkoppelaar staat om niet heen en terug te moeten gaan en dat het mikken (positioneren boven de ontkoppelaar) tot een minimum beperkt wordt?
Ik ben eens benieuwd om het werkend te zien :)

Grts

Johan

dani

Hallo Johan,

Inderdaad in werkelijkheid komt de ontkoppelrail een stukje verder "upstream" (zowat goeie een halve meter)te liggen.   Dat  zal me ook toelaten om 2 verschillende hellingen te hanteren :

- relatief steile hellig tussen ontkoppelrails  (2 stuks inderdaad voorzien) en eerste wissel zodat de wagon voldoende snelheid heeft om door de wisselstraat te komen
- een flauwe helling voor het "uitlopen" op de eigenlijke rangeersporen en niet volle snelheid in de stootblokken te knallen.

Scherp opgemerkt !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Euh, 'k snap 't probleem niet.  Waarom mag het ontkoppelspoor niet vlak bij de wissel?  Maakt het uit of je wagons al eens stuk op de rangeerheuvel zitten voor je ze ontkoppelt?  Dan hoef je ze mijns inziens ook minder af te remmen. Of is het echt de bedoeling dat ze volledig zelfstandig de helling afdenderen?  Dan zou één wagonlengte toch voldoende moeten zijn, of ben ik weer mis?
Eerlijksheidshalve heb ik echter nog nooit een echte rangeerheuvel aan 't werk gezien en heb enkel dit filmpje gevonden: van een of andere wiki of deze van een collega modelbouwer:http://www.youtube.com/watch?v=lYAX9-glOuM
En als ik nog eerlijker ben... ik vind 't maar niks, wagons die met een rotvaart tegen de andere knallen, brrrr!!!
Maar jou kennende, zal je wel weer iets ongelofelijks uit je mouw schudden...