Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

oetbeem

Dankje Dani :)

Veel succes met je werk in portugal!

Met vriendelijke groet

Danny

banner by oetbeem, on Flickr

dani

Nadat de hele zolder zowat is opgeruimd en alle sporen weer bereikbaar zijn, heb ik voor het eerst de BigBoy eens uit de kist gehaald voor een ritje op de baan.   Dit geeft meteen ook een stukje overzicht van de Noordkant van de baan.   (hopelijk is dit voor Danny al een begin)

Zoals ik in "wat maakte je dag?" al postte, was ik aangenaam verrast dat de BigBoy perfect (ook achteruit)  door een parcouers mat R1 en R2 bochten kan manoevreren zonder te ontsporen, geen probleem heeft op standaard wissels en bochtwissels, en dat alle "overhangen" op mijn baan net hoog genoeg zijn zodat hij nergens hapert.   (al is het vaak kantje boordje).


https://www.youtube.com/watch?v=f3V8QisbEnc&feature=youtu.be

(ik weet het, ik heb dit elders ook al gepost, maar ik wou het hier in mijn draadje bij zetten voor de volledigheid).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Prachtige machine!,
Ik heb ze trouwens ook reeds in het echt mogen bewonderen een paar maand geleden!
En bij het zien van het filmpje kwam mij de bedenking op;

Wordt er in de Ustates-Nice rechts of links gereden?

;)

eve


PietB

Hoi Dani,
Mooie machine en goed geluid.

grt Piet.

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

dani

bedankt voor de komplimenten, het is inderdaad een machtige machine.    Eigenlijk één van de weinige stomers in mijn arsenaal.
Maar hij mocht toch niet ontbreken.  En het geluid is inderdaad best "te pruimen"  :-) :-)

Dat links of rechts tijden had ik me zelfs nog niet afgevraagd aangezien het een test rit was.   Maar bedankt voor de opheldering, Erik.


En nu de volgende stappen....   Mijn ringleiding er weer onderuit halen, en opnieuw aanleggen, omdat ik bij de recente verbouwing in Industrie Zuid een paar dingen heb gewijzigd, waardoor ik nu 2 volledig gescheiden  circuits heb daar waar ik vroeger 2 in mekaar gestrengelde stukken had met  stroomonderbrekingen bij de overgangen.     Dus in de komende weken gaat er weer aan de elektro gesleuteld en gesoldeerd worden.


In totaal heb ik nu 7  DELTA boostertjes klaar liggen die elk 1,9 A  kunnen verwerken.   En ik voorzie een totaal van 8  aparte kringen op de baan, dus dat komt toch goed uit, de 4A  van de ECOs mee tellend.  En dan nog 2 stukken programmeerspoor.    Eentje dat "in" de baan ligt op de programmeer uitgang van de Ecos, en eentje helemaal gescheiden met een MS-1.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Dani, hoe bepaal jij hoeveel boosters je nodig hebt? Ik vermoed aan de hand van het (max) verwachte aantal rijdende treinen x hun verbruik?
Ik ben zelf ook ringleidingen aan het aanleggen en vroeg me af hoeveel ringen/boosters ikzelf nodig ga hebben.

dani

@Dennis : inderdaad ik probeer een beetje in te schatten boeveel treinen ik tegelijk op 1 bepaald stuk van de baan kan hebben rijden.
Naargelang dat aantal ga ik dan stukken baan een eigen booster geven of zelfs nog eens onderverdelen met meerdere boosters.  De "hoofdlijn" krijgt  een 4A  (van de ECOS, maar beperkt tot 3A stroom), de nevenlijnen elk een 1,9 A  Delta kastje.

In principe kan je op 1,9 A  wel 3 treinen laten rijden, aangezien verlichting, wissels en alle andere accessoires apart geschakeld en gevoed gaan worden.   


En dan, ooit, als ik eens een flinke bonus krijg, dan koop ik wel eens  een aantal  ECOsBOOST  modules van elk 4A, zodat ik de huidige boostersecties per 2 kan samen op 1 nieuwe booster zetten, of als ik echt veel wil investeren,  4A per kring x 8 kringen.   Zo'n  EcosBoost van 4A kost ongeveer 200 a 230  Euro per stuk inclusief voeding , een Delta kastje en een 32 VA trafo koop je samen voor zowat 20.. 30 euro.  Dus voorlopig ga ik  "klein"  en eens alles klaar is, ga ik dan vervangen.    Akkoord, voor sommigen misschien niet de beste aanpak, maar de 32 VA'ers en de Delta kastjes kan ik nog op eBay aanbieden en intussen kan ik toch goedkoop rijden.   voor de prijs van 1  EcosBoost heb ik nu alle  boostertjes.


Let wel op als je deze kastjes gebruikt, want ze hebben geen terugkoppeling naar de centrale  !  Dus voor Railcomm en MFX  ben je er zo goed als niks mee gebaat.    Er werd ook ooit beweerd dat ze geen DCC signaal kunnen doorgeven, maar dat blijkt nu toch wel het geval te zijn, dat lukt.


Dit is de EcosBoost 50010 :
bron : http://www.esu.eu/typo3temp/pics/0f13e633c4.jpg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Dani, bedankt voor de info! Ik rij zelf ook met Ecos en heb voorlopig al 2 boosts liggen. Met 4A kan ik dan rekenen op ongeveer 6 locs.
Even berekenen hoeveel kringen ik dan nodig heb en hopen op de lotto... Het groot station met BW zal dus al een eigen kring moeten hebben.

Rangeerduivel

Dennis,
je moet niet HOPEN op de lotto,
Maar SPELEN op de lotto!!! :D :D

;)

dani

Wel een tip er bij, als je met boosters werkt :   als je ze kan begrenzen (en dat kan met de EcosBoost)  stel ze dan in op ongeveer 75% van het totaal vermogen.  Dus een  4A  booster begrens je op 3 A, zo heb je wat "reserve" als het er op aan komt en minder risico op oververhitting bij normaal bedrijf.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Allez Dani, jij een booster kopen?  Die maak jij toch zelf ;D (75% van het werk heb je al gedaan).  Het enige waar je op moet letten is dat je niet teveel power (amperage) op je baan zet; dat kan ervoor zorgen dat je de sporen en wielen beschadigd worden of zelfs vastgelast worden in geval van een kortstluiting (bv. tijdens een ontsporing).

Nee, alle gekheid op een stokje, zo'n Big Boy Beast staat ook op m'n lijstje :P  Maar ik was wel verrast om te zien dat ie door R1 bochten geraakte; mooi om te weten, ik heb ook zo'n paar R1's waar ik niet vanaf kan raken.

Opa-Bullcat

Ik sta hier werkelijkook van te kijken een BB door een R1 bocht :S, ikben mijn banen plan aan het opzetten omdat hij zelfs de R3 bocht straal 41,9 cm weet te ontwrichten, lees hij klimt eruit dus, al mijn bochtenwerk voor de Big Boy's worden nu dus R6 60,4 cm , maar ik zou ze voor geen goud willen missen op de baan :)

Mooie Lok en mooi geluid trouwens ook Dani.

dani

ja, het was voor mij ook een grote (en aangename) verrassing, maar aangezien Märklin zelf zegt in de specs dat de  "minimumradius = 360 mm" wou ik het toch proberen .  En met succes. 

Wat de grote bochten op je baan betref, Hans, dat kan ik enkel maar bejubelen, want het is soms echt  niet aan te zien hoe die BB overhangt in die korte bochtjes.  Zelfs in een R2  is het nog krap.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.