Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

inderdaad de blauwe stoomloc is een mooi ding...  anders ben ik niet zo voor stomers maar deze is best te pruimen :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Die blauwe BR03 heb ik ook!  Kwam ooit van een Marklin startset en heb 'm helemaal omgebouwd met een ESU LokSound en rookgenerator.  Is nu één van m'n lievelingetjes...
Dat kofje staat ook ook op m'n lijst.  Je hebt weer prachtige dingen gekocht.  Ik begin me af te vragen of je nog plaats hebt...  Lift uitbreiden tot 4 sporen? ;D

PeterC

Citaat van: dani op 15 december 2014, 10:45:52 AM
C) een stomer BR03 in donkerblauw....

marklin 29845 - drijfwerkverlichting via F2 - loopt hier ook soepel rond  ;)
Groetjes, Peter


dani

#1038
yep, dat is 'em .   En ik heb intussen een S11 besteld (Seuthe rookgenerator) en dan kan hij ook nog eens " puffen ".
Sound....  hmmm, wie weet ooit !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Johnnytrein

Dani, zo een mooie loc verdient toch geluid, laat je niet tegenhouden.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

tsja, had ik geweten dat die Köf een dud ging worden  (zie topic  "dedjuu toch")  dan had ik met die centen teen sound decoder kunnen kopen inderdaad.  Nu is het weer even sparen.   Maar ooit, ja , toch !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

martin1967

Dani mooie aanwinsten heb je er weer bij, veel plezier ermee.

groeten Martin.

dani

#1042
Als je met verschillende spanningen zit voor verlichting, bewegende dingen op de baan, wissels, en noem maar op, dan heb je al gauw een "power plant" van een aantal voedingen en transformatoren onder of aan de baan hangen.

Ik was me al een poosje aan het afvragen hoe ik dat netjes kon doen, en de inspiratie kwam van een baan die ik in Leuven zag.
Men neme een oude PC kast, en bouwt daar alles in.

In plaats van zo een grote lompe kast, heb ik vandeweek op eBay een aantal "kleine" PC kastjes kunnen kopen voor 10 euro per stuk (met nog een splinternieuwe 85 Watt voeding er in).

Dus gisteren begonnen aan de verbouwingen.   De voeding van het kastje zelf was al snel geopereerd en levert nu netjes  5V  (12A) , 12V  (2A)  en  3,3V  (7A)  af via  stevige 2,5 mm²  kabels.
    (voor de kritikasters:   niet alles tegelijk, maar met een beperking van 85 watt totaal, daarboven treedt de beveiliging in werking )


Nu nog de 3 bestaande "industriële" voedingen er bij bouwen, een ventilator extra voorzien en klaar... een  compacte "power plant" die zo onder de baan kan.

En een voordeel :   de  USB poortjes vooraan het kastje zijn ook van 5V voorzien, dus ik kan er ook nog eens mijn GSM mee opladen als ik op zolder zit, of de batterij van de MP3 speler laden.  Plug and Play.

De audio Jack op het front paneeltje ga ik gebruiken om de PC op aan te sluiten  (seriële poort ).
Ik ga in het kastje namelijk een Arduino  projectje bij inbouwen, dat me toelaat om de spanningen te bewaken van de voedingen.
Elke "uitgang" wordt gemonitord en met LEDs wordt de toestand weergegeven.  (een gele en een rode led)

0-0 = geen spanning
1-0 = minder dan de nominale spanning (tolerantie 1V, sud minder dan 11V bij de 12V uitgang))
1-1 = binnen tolerantie   (bvb  tussen 11 en 13V bij de 12V uitgang)
0-1 = overspanning dus meer dan  nominale spanning + tolerantie  (meer dan 13V bij een 12V)

Het LED statuspaneeltje krijgt ook nog een paar extra LEDs voor de werking van de Arduino te visualiseren en de status van de "master" schakelaar  (aan-uit)

De werking :   
- de ingebouwde voeding levert  3,3 - 5 - 12 volt en wordt ingeschakeld met een simpele schakelaar op laagspanning.
- eens deze aan gaat, krijgen 2 power relais stroom en deze zullen de bijkomende voedingen van 220V voorzien.
dus met 1 switch gaat alles simultaan aan en uit.

Kastje :  (ongeveer 23 x 29 x 13 cm)


binnenkant :


USB en  Audio paneeltje


de kast al een beetje voorbereid


en het LED controlepaneeltje :    (het arduino printje komt achter het frontpaneel van de kast te zitten.)
Dit paneeltje is een "prototype" want het uiteindelijke paneeltje zal iets breder en langer worden zodat eht de gleuf vooraaan in de kast helemaal bedekt en de LEDs iets dichter bij elkaar staan.  Waarschijnlijk wordt het zelfs een blauw paneeltje.






Moest er iemand zeggen, "amai dit is het ...   " :  je kan de kastjes nog bestellen via eBay :

http://www.benl.ebay.be/itm/350357174419?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649



PS: NEEN ik heb hier geen percentje op maar ik wil gewoon de goeie dingen delen.   10 euro incl verzending voor een splinternieuwe kast MET voeding is voor niks !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

uiteindelijk zal deze "supervoeding" het volgende gaan leveren :

1) 05 volt 12A  ringleiding voor de verlichting en Arduino gebaseerde dingen op de baan
2) 12 Volt 10A  ringleiding voor dingen die op 12 volt werken
3) 05 volt   6A  voor extra dingen (nog toe te voegen)
4) 12 volt   2A  voor LED verlichting van schaduwstation 1 en 2  (dimbaar)
5) 05 volt   2A  voor de USB poortjes vooraan (opladen van batterijen van toestellen aosl MP3 of gsm)
6) 18 volt   2A  voor de bediening van de wissels op de baan


Een tweede kastje zal  waarschijnlijk worden ingezet met daarin een stevige voeding van 12 Volt 15A (bvb van een auto accu lader met extra elco's)  die zal zorgen voor de lift bediening alsook de stroomvoorziening voor de liftmotor (die toch wel flink wat vermoegen levert), alsook alles wat voeding voor verlichting in en rond de lift betreft, en tevens ook (apart)  de voeding voor de Arduino's van de lift.   Wordt dus vervolgd.
De reden van het tweede (aparte) kastje is dat deze in een ander deel van de zolder staat en ik geen 6mm² leidingen helemaal rond wil trekken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Dani, dat is een interessant idee.
Ik heb hier deze week nog 3 XP-pcs naar de kelder verhuisd... voor recuperatie of vuilbak...
Dus, misschien kan ik ze een nieuw leven geven?

Ik kan echter niet zo goed volgen (en ik denk niet dat ik alleen ben).
Ik weet dat een PC-voeding verschillende spanningen levert, maar ik zou niet weten welke draadje wat is.

Zou je dat eens kunnen illustreren met foto's/tekeningen? Dank je.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Dat is snel opgelost Luc, meten is weten en anders eens uw tong tegen houden, je voelt het dan ook  ;) ;)

doomslu

Citaat van: loebaske op 24 december 2014, 10:45:44 AM
Dat is snel opgelost Luc, meten is weten en anders eens uw tong tegen houden, je voelt het dan ook  ;) ;)
Dat met die tong doe ik liever niet met elektriciteit. Voor andere dingen daarentegen...  ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ik heb recent drie PC-voedingen omgebouwd voor modelbouw-gebruik.
Ik zal bij gelegenheid wel eens een beschrijving maken. Of zou dit interessant zijn voor MSM ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#1048
om het simpel te houden :

Een  ATX  voeding  schakel je in door het GROENE draadje aan een zwart draadje te koppelen (aan massa dus).

Dan is de rest als volgt :

- GEEL  is  12 VOLT
- ZWART is massa
- ROOD is 5 volt
- ORANJE is 3,3 volt


en dan heb je nog  -5V , -12V en nog enkele "bijprodukten" maar die zijn van minder belang.

Ik heb de info gevonde via youtube, en google, maar wil hier gerust enkele links delen :

google eens op   "pc power supply hack".

http://www.instructables.com/id/How-to-Hack-a-computer-atx-power-supply/

hier vind je alle "pinouts" van een ATX voeding : 
https://www.google.be/search?q=atx+power+supply+pinout&hl=nl-BE&gbv=2&tbm=isch&oq=&gs_l=

filmpjes zeggen meer dan woorden :

https://www.youtube.com/results?search_query=pc+power+supply+hack

deze vind ik wel interessant :
https://www.youtube.com/watch?v=M4TFVhCg6sk

https://www.youtube.com/watch?v=sLgawslxywk




en hetzelfde voor de oudere  AT voedingen van bvb een XT PC
https://www.google.be/search?q=at+power+supply+pinout&hl=nl-BE&gbv=2&tbm=isch&oq=&gs_l=



En.....    A FAIR WARNING :  DOE DIT ENKEL ALS JE WEET WAAR JE MEE BEZIG BENT  !

Onthou dat PCpower supplies altijd GESCHAKELDE voedingen zijn en dus in regel niet galvanisch van het net gescheiden zijn.

Je bent hier met 230 VOLT bezig, dus voorzichtigheid en veilig werken is de boodschap.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#1049
Een opmerking bij de "moderne" voedingen :   sommigen zullen heel kort aan schakelen en na een (paar) sekonde(n)  weer uitschakelen als er geen stroom wordt getrokken.

Deze zijn "auto sensing" en dan moet je ofwel een halogeenlampje of zo aansluiten als verbruiker, ofwel een 10 Ohms 10 Watt draadgewikkelde weerstand aansluiten op de 5V .


Ook dit is uitgebreid terug te vinden  op het web.


EN : let ook op als je draadjes afknipt, dat je de uiteinden den goed isoleert  met tape of krimpkous, zodat ze nergens tegen aan kunnen komen en kortsluitingen maken.

Voorzie ook voldoende koeling / ventilatie !µ

En vergeet ook niet de voeding op voorhand te testen alvorens je begint te solderen en draadjes aan sluiten.  ALs ze niet werkt is al je moeite voor niks.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.