Ombouwservice

Gestart door Pol, 23 april 2013, 19:13:44 PM

eve

Citaat : "Toch blijft mijn probleem bestaan met de Liliput-modellen waar een stekker is ingebouwd, maar waar de bedrading naar de binnenverlichting blijkbaar gekoppeld is aan de motor: hoe harder de trein rijdt, hoe harder de binnenverlichting gaat branden en bij een stilstaande trein, brandt er helemaal niets."

Dat is helemaal van de baan als je in die stekker een decoder steekt...

Erik

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 24 april 2013, 17:47:55 PM
(ik gebruik altijd 40-60 harskern soldeer van Bison).
Voor elektrowerk kun je beter 60/40 gebruiken.
Zelf koop ik nooit zulke kleine verpakkingen. Eens in de zoveel jaar koop ik een rol van 500 gram, daar kan ik dan weer jaren mee vooruit.
Hier staat de soldeerbout vrijwel elke dag aan. Ik zou niet weten hoe je een modelspoorbaan kunt bouwen zonder soldeer.

Pol

Citaat van: eve op 24 april 2013, 19:26:15 PM
Citaat : "Toch blijft mijn probleem bestaan met de Liliput-modellen waar een stekker is ingebouwd, maar waar de bedrading naar de binnenverlichting blijkbaar gekoppeld is aan de motor: hoe harder de trein rijdt, hoe harder de binnenverlichting gaat branden en bij een stilstaande trein, brandt er helemaal niets."

Erik

Helaas! De decoder doet precies wat hij moet doen: de trein versnelt en vertraagt volgens de ingestelde stappen, maximum- en minimumsnelheid lopen perfect, front- en achterverlichting kunnen aan- en uitgeschakeld worden tijdens rijden en stilstaan, maar de binnenverlichting ... dat is een andere zaak! Ik vermoed dat het gewoon ligt aan de manier van aansluiten in het treinstel zelf: Lilliput heeft blijkbaar wel een stekker voorzien, maar niet ver genoeg nagedacht. Mijn gezond verstand zegt dat dit simpel op te lossen is door de lampjes aan te sluiten op de decoder, maar ... daar wringt het schoentje want ... ik zou niet weten hoe ik daaraan begin! En met een uitleg op een forum ga ik er vrees ik ook niet snel komen!   :-[

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 april 2013, 19:35:48 PM
Voor elektrowerk kun je beter 60/40 gebruiken.
Heb ik vroeger ook gedaan maar bij 40% tin en 60% lood(40/60) hoef je niet zo'n erg hoge temperatuur te gebruiken.
Zelf koop ik nooit zulke kleine verpakkingen. Eens in de zoveel jaar koop ik een rol van 500 gram, daar kan ik dan weer jaren mee vooruit.
Ik ben geen grootverbruiker Klaas, dus gebruik ik ook wat kleinere verpakkingen.
Ik zou niet weten hoe je een modelspoorbaan kunt bouwen zonder soldeer.
Dat kan ik ook niet begrijpen.

grt Piet.

eve

Citaat van: Pol op 24 april 2013, 19:53:35 PM
Citaat van: eve op 24 april 2013, 19:26:15 PM

Erik

Helaas! De decoder doet precies wat hij moet doen: de trein versnelt en vertraagt volgens de ingestelde stappen, maximum- en minimumsnelheid lopen perfect, front- en achterverlichting kunnen aan- en uitgeschakeld worden tijdens rijden en stilstaan, maar de binnenverlichting ... dat is een andere zaak! Ik vermoed dat het gewoon ligt aan de manier van aansluiten in het treinstel zelf: Lilliput heeft blijkbaar wel een stekker voorzien, maar niet ver genoeg nagedacht. Mijn gezond verstand zegt dat dit simpel op te lossen is door de lampjes aan te sluiten op de decoder, maar ... daar wringt het schoentje want ... ik zou niet weten hoe ik daaraan begin! En met een uitleg op een forum ga ik er vrees ik ook niet snel komen!   :-[

Groeten,

Pol

Ja, inderdaad : dat klopt niet. Ik zoek eea. op.

Erik

eve

Pol,

Ik denk dat Liliput het volgende heeft gedaan : een decoderuitgang voor de front- of sluitverlichting geeft max. ca. 100 mA. Dat is voldoende voor een paar gloeilampjes. De binnenverlichting bestaat vermoedelijk uit meerdere gloeilampjes : teveel om op een lichtuitgang te zetten. De motoruitgang kan zo een 1000 mA trekken meestal : dus hebben ze de binnenverlichting mee daarop geschakeld...

Dat kan opgelost worden door op een derde decoderuitgang een transistor of optocoupler (versterkertrapje) te zetten zodat je de binnenverlichting afzonderlijk naar believen kan schakelen en steeds bij volle sterkte, ook als de trein stilstaat.

En ja, dat is iets voor meer gevorderden...

Erik

Pol

Bedankt voor het opzoekingswerk en alle tips.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Sattrickske

Kan je die gloeilampjes niet eenvooudig vervangen door led(je)s en een voorschakel weerstand?  Dat verbuikt 10x minder stroom en dan kan je ze aan een gewone decoder uitgang hangen.

eve

Jazeker Patrick, dat kan.
Een derde uitgang gebruiken geeft echter het voordeel dat de binnenverlichting apart geschakeld kan worden.

Erik