Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Ombouwservice

Gestart door Pol, 23 april 2013, 19:13:44 PM

Pol

Beste collega modelspoorders,

Ik heb mijn eerste schuchtere stapjes gezet in het digitale wereldje en ... ik ben overtuigd!
Nu heb ik echter wel een probleem: een paar van mijn oudere Fleischmann en Liliput modellen hebben geen interface dus zou ik die graag inbouwen, maar zelf heb ik geen enkele kennis of ervaring met solderen en/of elektronica.

De bedoeling is eigenlijk dat er een aantal loks een NEM-stekker wordt ingebouwd en dat de lok voorzien wordt om digitaal te kunnen rijden: eventuele aanpassingen aan de motor, verlichting, ...

Weet iemand een paar goede adressen waar ik dit zou kunnen laten doen en waar de service betrouwbaar is?

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

eve

Pol,

Om welke modellen gaat het juist ? (Typenummer graag).
Ik kan u misschien wel op weg helpen.

Erik

Pol

Alvast bedankt voor het aanbod om mee te denken!

Fleischmann 4032, 4106, 4888 (is een set met een loc erin) en 64160 (Hier zit reeds een Twin-decoder in, maar ik zou er graag een stekker in hebben zodat ik hier een ESU-decoder of in de toekomst eventueel nog iets anders in kan steken).

Liliput 112513 en 112603: deze hebben beiden een interface, maar bij de eerste kan ik de binnenverlichting niet apart regelen wat toch wenselijk zou zijn en bij de tweede zou ik ook graag binnenverlichting voorzien met die digitaal schakelbaar is.

Dan heb ik nog een lokje van Brawa 0471 die om een of andere reden niet meer werkt en als ik hem dan toch zou laten repareren zou ik die ook graag ineens digitaal hebben.

Maar zoals gezegd ben ik technisch gezien een leek ...  ???  ::)
Het is absoluut niet de bedoeling dat al deze modellen ineens worden omgebouwd, maar moest ik al met een of ander modelletje weeral wat verder kunnen, dan zou ik dat enorm fijn vinden.

Groeten,

Pol

OlivierV

Pol, zijn er op het internet geen ombouwpagina's te vinden van locs met hetzelfde type motor?

Voor Flm 4270 en andere locs volgens dit principe alvast wel.

Bij oudere ronde motors voorziet men soms massavrije motorschilden, anderen doen krimpkous rond de 2 koolborstelhouders.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

eve

Goede morgen Pol,

Ik heb eens wat "gekoekeld" op de Fleischmann 4032. Om eens te zien wie en wat. En om te beginnen.

Vraag : heb je nog de bladzijden met de onderdelen (Ersatzteile)? Staat daar op de laatste bladzijde onderaan "Befestigungsbügel f. Decoder" 50 4907 ?

Erik

Peter

Ik zou even moeten zoeken, maar er bestaat een Duitse website met ombouw uitleg voor de meeste H0 (en zelfs enkel N) modellen van diverse merken. Deze uitleg is heel uitgebreid met een groot aantal "stap voor stap" kleurenfoto's. Zal zien dat ik, indien interesse, de link vanavond kan plaatsen, als ik aan mijn eigen computer zit
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Citaat van: eve op 24 april 2013, 09:44:27 AM
Vraag : heb je nog de bladzijden met de onderdelen (Ersatzteile)? Staat daar op de laatste bladzijde onderaan "Befestigungsbügel f. Decoder" 50 4907 ?

Ja dat staat er inderdaad op, maar er is verder geen aansluiting voorzien.

Citaat van: OlivierV op 23 april 2013, 21:38:48 PM
Pol, zijn er op het internet geen ombouwpagina's te vinden van locs met hetzelfde type motor?

Voor Flm 4270 en andere locs volgens dit principe alvast wel.

Bij oudere ronde motors voorziet men soms massavrije motorschilden, anderen doen krimpkous rond de 2 koolborstelhouders.

Dat klopt en die heb ik al bekeken, maar dat wil niet zeggen dat ik het zelf kan: ik heb totaal geen technische opleiding genoten. Met houtbewerking durf ik wel wat aan de slag te gaan, maar zoals gezegd heb ik nog nooit gesoldeerd en ken ik totaal niets van elektronica, vandaar dat ik momenteel zelf (nog) niet durf te gaan ombouwen.

Groeten,

Pol

conducteur

En als je met een niet geisoleerd motorschild zit op je FLM is dat niet zo zeer een model om eens mee te starten. De eenvoudigste die ik al gedaan heb is denk ik een oude 62 of 59 van roco
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

een kleine andere vraag ivm met ombouwen.
Aaan mijn decoder zijn de blauwe voor vuurhaard, groene en bruine ( voor eventuele andere verlichting cabine enz...) draden nog vrij. Mag ik hier zonder meer een SMD LED aankoppelen bv voor drijfwerkverlichting ,cabine  of moet ik nog samen met deze SMD  LED's  een weerstand gebruiken ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve

Citaat van: eve op 24 april 2013, 09:44:27 AM

Ja dat staat er inderdaad op, maar er is verder geen aansluiting voorzien

Groeten,

Pol

De bedoeling van de vraag was enkel het vaststellen van het juiste productiemodel.
Nu weet ik al dat er ruimte is om een decoder te plaatsen.

Ik studeer nog even en meld me terug.

Erik

eve

Citaat van: argilla op 24 april 2013, 14:39:34 PM
een kleine andere vraag ivm met ombouwen.
Aaan mijn decoder zijn de blauwe voor vuurhaard, groene en bruine ( voor eventuele andere verlichting cabine enz...) draden nog vrij. Mag ik hier zonder meer een SMD LED aankoppelen bv voor drijfwerkverlichting ,cabine  of moet ik nog samen met deze SMD  LED's  een weerstand gebruiken ?

Ja. Weerstand gebruiken.

Erik

Kan dat niet in een nieuw draadje om het lopende onderwerp niet te "besmetten" ?

eve

Pol,

1. Ik zou je toch ten sterkste willen aanraden om ergens een half uurtje les te gaan nemen in solderen... Het is 3 x niks ! En een baan bouwen en onderhouden, bekabelen enz. zonder solderen : ik zie het niet zitten.

2. Bekijk dit eens : http://www.floodland.nl/aim/info_nem_connectoren_1.htm.

3. De NEM 651 kan ook gebruikt worden in H0. Fleischmann deed dat graag. In uw 4032 zou zo een interface niet misstaan. Is ook compacter.

4. Begin er niet aan als uw machines analoog al niet goed lopen...

Erik

PietB

Citaat van: eve op 24 april 2013, 17:32:04 PM
Ik zou je toch ten sterkste willen aanraden om ergens een half uurtje les te gaan nemen in solderen... Het is 3 x niks !
Met Erik eens!
Ik heb op het 3 rail forum 4 mensen aan het solderen gekregen met onderstaande instructie.

solderen is echt niet moeilijk.
Je moet schoon en goed verhit werken.
Begin voor je gaat solderen met een schone punt van je soldeerbout, als de bout goed warm is dan veeg je hem af met een vochtig sponsje.
Daarna breng je soldeertin op de punt aan, de tin moet glanzen
(ik gebruik altijd 40-60 harskern soldeer van Bison)

Verkrijgbaar bij oa. Gamma.
Hierna vertin je de beide te solderen materialen, ook hier moet de tin glanzend vloeien.
Vervolgens breng je beide delen samen en brengt er een druppeltin op aan, denk er aan het moet altijd glanzen zolang het vloeit.
Laat de 'las' afkoelen, geen water gebruiken gewoon aan de lucht laten koelen en isoleer hem.

Nou dat is niet moeilijk toch?

opm. werk altijd met een schone soldeerbout punt.

Gewoon doen en geen haast hebben.
In 10 minuten tijd kun je netjes solderen.

grt Piet.

conducteur

Ik vind het prettiger werken met fijn soldeertin, niet die die getoond word van 1.5mm... Kun je makkelijker doseren.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Pol

Wauw, mooie tips i.v.m. solderen en dit gaat me zeker van pas komen omdat ik toch van plan ben om mijn bedrading te solderen aan de rails. Maar ik blijf koudwatervrees hebben; bij die sporen speelt het allemaal niet zo nauw: ik begin gewoon in m'n schaduwstation en tegen dat ik aan de zichtbare delen ben, heb ik al zoveel ervaring dat het me best al wel een beetje zal lukken.

Wat de locs betreft zijn er een aantal modellen waar ik zelf wel aan zou durven beginnen zoals een aantal van de Fleischmanns.
Toch blijft mijn probleem bestaan met de Liliput-modellen waar een stekker is ingebouwd, maar waar de bedrading naar de binnenverlichting blijkbaar gekoppeld is aan de motor: hoe harder de trein rijdt, hoe harder de binnenverlichting gaat branden en bij een stilstaande trein, brandt er helemaal niets.

Gezien ik ook momenteel niet echt tijd heb om veel te experimenteren en uit te zoeken, zoek ik dus nog steeds gewoon ergens een handelaar of dienst waar ik een aantal modellen kan laten ombouwen. Misschien is dat in de ogen van velen hier een wat eenvoudige oplossing en dat begrijp ik, maar momenteel zit er nog niet veel anders in.

Groeten,

Pol