Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Modelbaandienstregeling : modelsnelheid

Gestart door eve, 18 april 2013, 19:24:54 PM

Frank_N

Dank voor uw uitleg, Erik.

citaat Klaas:

""""""De lastregeling meet nl. continu wat de motor doet, en stelt de voeding van de motor daarop bij. Daardoor kun je, zelfs als de tandwielreductie onvoldoende is, toch zeer langzaam rijden.""""

Maar hoe werkt dat dan, Klaas?
Nu vraag ik me toch af: Is zo'n lastregeling ook analoog te maken?
Bij digitale lok's zit dat in de lok, wat ik kan me voorstellen is dat rijtuigverlichting en bezetdetectie bij analoog bedrijf hier problemen veroorzaakt?
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 09 mei 2013, 18:34:00 PM
Maar hoe werkt dat dan, Klaas?
Een elektromotor werkt niet alleen als motor, maar ook als generator. Kun je zelf proberen als je een los motortje hebt. Sluit het aan op een voltmeter en steek het aseinde in de boorkop van een boormachine. Laat hem draaien en je zal zien dat er spanning uit komt. Hoe meer toeren, hoe hoger de spanning.
Een decoder met lastregeling maakt gebruik van dit verschijnsel. Tussen de pulsen door meet hij hoe hoog de spanning is die van de motor terugkomt. Is die lager dan wat hij verwacht, dan betekent dat dat het toerental te laag is. De volgende puls zal dan langer zijn. Is de gemeten spanning hoger, dan zal de volgende puls korter zijn.

janieburton