Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

elektriciteit / eenvoudige vragen maar ik kan het echt niet...

Gestart door stp, 13 april 2013, 20:14:31 PM

stp

Hoi,

Vandaag wilde ik me wat bezig houden met de elektriciteit, maar helaas helaas gaat dat echt niet goed.
Ik hoop op vele vragen toch wat antwoorden te krijgen..

Wat heb ik?  Een rocco digitale startset, een paar elektrische wissels, een keerlus. Nog niet veel dus.

Volgende transfo heb ik van mijn rocco startset en gebruik ik voor alles op dit moment. Omdat het nog niet veel was én vooral omdat ik echt niet weet hoe te beginnen ( lees : omdat ik niet weet wat ik eigenlijk aan het doen ben ) >:(

Zie foto van transfo.



Volgens mij toch van 230 wissel naar 18V gelijkstroom?
Die heb ik dus doorgeknipt en aftakkingen gemaakt naar de keerlusbeveiliging, sporen ( enkel flexen van 75 cm of zoiets )en wissels.
Zie foto van keerlusbeveiliger. Dit is eentje voor 2 keerlussen, ik gebruik er nog maar 1 ( gelukkig  :) )



Nu komen de vragen. Sorry voor de kenners, ik ben echt een noob op gebied van 'elentriek'

1 / Werkt zo'n starterset niet op gelijkstroom? Die transfo zet toch om naar 18V gelijkstroom? Als ik meet op mijn sporen is het net of ik wisselstroom heb.
2 / De keerlusbeveiliging werkt zoals het nu is aangesloten. Dat snap ik dus niet. Ik heb naar mijn transfo verbonden en deze tekening zegt toch dat het naar een transfo 18VAC moet, wat toch wisselstroom is? De andere aansluiting is naar mijn spoor en de derde aansluiting (DCC A ) is naar mijn uitgang van mijn rocco bakje waar ook mijn multimaus inzit. (Das een soort omvormer of zo??)Ik snap dus niet dat dat werkt.
3 / Vandaag wilde ik starten met ieder spoor extra stroom te geven..(zoals mijn voorgaande draadje ). Maar dat liep dus niet goed. Ik dacht dat ik deze ook mocht verbinden met mijn transfo maar dan gaat alles in kortsluiting. Als ik een aansluiting maak met de uitgang van datzelfde bakje van Rocco, waar ook multimaus aanhangt, gaat het wel. Maar denk dat het dan niet veel zin heeft. Ik ben dan beginnen denken en alles bekijken en toen merkte ik dat ik er nog minder van snap dan ik vermoede  :-[

Ik heb nog geen multimetertje maar zo een voltmetertje dat je gewoon met 2 pinnen op de stroom zet en dan komt eruit hoeveel volt er ( ongeveer ) is. En dat geeft dan ook aan of het wissel of gelijkstroom is door een lampje.

Nu komt het : ik heb gemeten op volgende punten :
sporen : wissel
achter transfo : gelijk
uitgang bakje rocco : wissel ( aja, want dat gaat naar de sporen ) 
stroomkringonderbreker naar de transfo : gelijk??? (Das toch ni juist volgens de schets???) Maar wel juist volgens mijn transfo ( uiteraard )

4 / hoe moet ik nu best mijn extra stroomvoorzieningen aansluiten? Kan ik die niet op mijn transfo zetten dan?  ( ah nee, want ik meet wissel op de sporen en gelijk op transfo ) Moet ik dan een transfo apart hebben voor dit? En wat voor een dan?

Manman, het spijt me als het niet duidelijk is. Ik snap er hoe langer hoe minder van.... En dan ligt er nog amper stroom  :-[

Alvast bedankt voor alle hulp. Als je meer info nodig hebt hoor ik het graag....





conducteur

Je steekt 230 V AC in je transfo, er komt 18V DC uit je transfo. Dat lees je af op je foto van je transfo.
Die 18V gaat je centrale (en versterker in),je centrale maakt er een bijzondere soort wisselspanning van. Als je inderdaad meet met een meter in DC mode krijg je ong 0V.
Al je treinen moeten rijden op het signaal van je centrale dat uit je versterker komt (= het zwarte doosje), anders krijg je zoals je zelf ondervonden hebt miserie.


Wellicht zal je keerlusmodule intern de wisselstroom omzetten in gelijkstroom. De meeste elektronica heeft namelijk gelijkstroom nodig om te kunnen werken. Maar als je gewoon gelijkstroom aansluit zal dat dus ook werken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

stp

ok. Dus dat wil zeggen dat mijn metingen niet zoooo fout waren..

Dan komt dé vraag natuurlijk. Heeft het zin om mijn dikke 'stamboomkabel' ( voor de extra stroom van mijn sporen ) aan te sluiten achter die omvormer van Rocco?
Zullen zo dan alle sporen extra gevoed worden?
Ik heb zo het gevoel dat van daaruit al een bepaald verlies zit en dus weet ik niet of van daaruit vertrekken voldoende is...

Zo ja, ben ik vertrokken natuurlijk.

Klaas Zondervan

Je gaat toch niet van je transfo direct naar de sporen?
De transfo dient er voor om dat zwarte kastje te voeden, en vandaar ga je naar de sporen.
Er zit bij die startset toch zeker wel een handleiding, met een aansluitschema?

ysbeer

Ga er nu eens rustig voorzitten,met de kreet ik weet er niets van kom je er niet.
Je moet zeggen ik weet er nu nog niet veel van.
Maar dat kan anders.
Lees de gebruiksaanwijzing goed,en wat je dan niet begrijpt vraag dat hier.
En dan niet ik snap er helemaal niets van ,want dat geloof ik niet.
Maak desnoods een copie van die gebruiksaanwijzing en zet hem hier neer.
Dan kun je veel gerichter vragen.

Dit is echt niet rot bedoeld maar je bouwt nooit een goede modelbaan als je niet eerst wat studeerd en leert hoe e.e.a in elkaar steekt.
Voor echt grote problemen (mits goed omschreven)is hier altijd een oplossing

Iedereen (dus ik ook)wil je graag helpen,maar dat vraagt ook wat van jou.
Wim

stp


Citaat van: conducteur op 13 april 2013, 20:29:14 PM
Die 18V gaat je centrale (en versterker in),je centrale maakt er een bijzondere soort wisselspanning van. Als je inderdaad meet met een meter in DC mode krijg je ong 0V.

Is dit dan op iedere digitale baan zo? Had dat niet door eigenlijk.


Citaat van: conducteur op 13 april 2013, 20:29:14 PM
Wellicht zal je keerlusmodule intern de wisselstroom omzetten in gelijkstroom. De meeste elektronica heeft namelijk gelijkstroom nodig om te kunnen werken. Maar als je gewoon gelijkstroom aansluit zal dat dus ook werken.

Daar heb ik dus echt een probleem mee om te begrijpen hoe dat kan. Een toestel dat voorzien is gevoed te worden door wisselstroom werkt plots ook met gelijkstroom.



Citaat van: Klaas Zondervan op 13 april 2013, 23:54:54 PM
Er zit bij die startset toch zeker wel een handleiding, met een aansluitschema?

Tuurlijk wel! Maar die heb ik niet meer :)

Citaat van: ysbeer op 14 april 2013, 16:52:09 PM
Dit is echt niet rot bedoeld maar je bouwt nooit een goede modelbaan als je niet eerst wat studeerd en leert hoe e.e.a in elkaar steekt.
Voor echt grote problemen (mits goed omschreven)is hier altijd een oplossing

Iedereen (dus ik ook)wil je graag helpen,maar dat vraagt ook wat van jou.
Wim

Tja, elektriciteit is niet mijn ding. Dacht dat mijn vragen vrij duidelijk waren, zeker omdat ze dankzij enkele antwoorden al beantwoord zijn.
Zo ben ik er achter dat ik niet mag aftakken van de transfo maar achter de versterker ( logisch als het mij gezegd wordt, maar kon er zelf niet meer aan uit omdat ik té veel problemen na elkaar begon te krijgen toen ik bezig was )

Citaat van: ysbeer op 14 april 2013, 16:52:09 PM
Iedereen (dus ik ook)wil je graag helpen,maar dat vraagt ook wat van jou.
Wim

Begrijp ik, mijn excuses! Maar ik zag de bomen echt niet meer door het bos. :)

PietB

Citaat van: stp op 14 april 2013, 20:30:44 PM
Daar heb ik dus echt een probleem mee om te begrijpen hoe dat kan. Een toestel dat voorzien is gevoed te worden door wisselstroom werkt plots ook met gelijkstroom.
Dat heet gelijkrichten en is al een heel oud concept.
Lees dit maar eens door.
Zoals Wim zegt enige zelfstudie is absoluut noodzakelijk.
En je hoeft echt geen electrotechnisch ingenieur te zijn om een treinbaan te kunnen bouwen en tevens te begrijpen wat er gebeurt als je een knop indrukt.

Is er van die set geen gebruiksaanwijzing op het internet te vinden?
Wat is het nummer van de set?


grt Piet.