Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Verlichting stilstaande loc

Gestart door Pol, 12 april 2013, 14:45:58 PM

Pol

Beste forumvrienden,

Ik heb eindelijk m'n stap gezet in het digitale wereldje en een Roco Multimaus-set aangeschaft.
In mijn bezit had ik reeds een Fleischmann loc met Twin-Decoder (Fl 6 4160).

Ik ben nu lekker aan het testen en de Multimaus en lok doen goed wat ik van hen verwacht.

Alleen ... als ik het licht van de lok aanschakel wanneer deze stilstaat, doet het niets. Enkel als de lok vertrekt springt het licht aan.
Als de lok vervolgens stopt, branden de lichten wel, maar zeer zwak.

Is dit normaal? Of is dit eigen aan de combinatie Multimaus en Twin-decoder of ...

Graag jullie gedacht!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

PietB

Citaat van: Pol op 12 april 2013, 14:45:58 PM
Alleen ... als ik het licht van de lok aanschakel wanneer deze stilstaat, doet het niets. Enkel als de lok vertrekt springt het licht aan.
Dat heb ik bij sommige decoders ook Pol, ik heb dat altijd geweten aan het feit dat mijn centrale éérst een signaal naar het betreffende adres moet sturen.
Als de lok vervolgens stopt, branden de lichten wel, maar zeer zwak.
Dat effect ken ik niet.

grt Piet.

Peter

Staat je lok op het juiste aantal rijstappen ingesteld?
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Met de rijstappen heb ik al geëxperimenteerd. Bij 14 rijstappen branden de lichten helemaal niet.
Bij 28 of 128 wel, maar zoals boven beschreven.

Citaat van: bossie op 12 april 2013, 15:05:20 PM
Dat heb ik bij sommige decoders ook Pol, ik heb dat altijd geweten aan het feit dat mijn centrale éérst een signaal naar het betreffende adres moet sturen.
Kan je me dan ook meteen zeggen bij welke decoders het wel is en bij welke niet? Als ik in de toekomst decoders aanschaf voor de rest van m'n loks wil ik het wel meteen goed doen hé!  ;)

Groeten,

Pol

erik50

Citaat van: Peter op 12 april 2013, 15:08:08 PM
Staat je lok op het juiste aantal rijstappen ingesteld?

Ik ben even niet mee Peter.
Wat hebben de rijstappen met de verlichting te maken?
ik dacht dat de rijstappen alleen de motorsturing was. :o
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

PietB

Citaat van: Pol op 12 april 2013, 15:12:59 PM
Kan je me dan ook meteen zeggen bij welke decoders het wel is en bij welke niet? Als ik in de toekomst decoders aanschaf voor de rest van m'n loks wil ik het wel meteen goed doen hé!  ;)
Met de ESU Lopi 3.0 en 4.0 heb ik dit effect nog nooit gehad.
Grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: erik50 op 12 april 2013, 16:59:19 PM
Bij 14 rijstappen wordt het laatste bit gebruikt voor de verlichting. Bij 28  doet het laatste bit mee met de motorsturing. Telkens al je een stap hoger gaat wisselt dit bit van 1 naar 0 of van 0 naar 1. Als de instelling van de centrale en van de loc verschilt, dan gaat dus de verlichting steeds aan en uit bij het veranderen van de snelheid.

Pol

Ik heb al gespeeld met alle instellingen van de rijstappen en telkens de decoder en de centrale op hetzelfde gezet.
Geen enkel verschil: enkel dus bij 14 rijstappen branden de lichten helemaal niet ook niet als de lok rijdt.

't Zal dus zoals Bossie ook al aangeeft gewoon een eigenschap van de decoder zijn. Wel jammer want hiermee gaat toch een deel van het voordeel van digitaal rijden verloren hé! In de toekomst plant ik er gewoon een nieuwe decoder in en dan meteen een goeie.

Ik onthoud daarvoor alvast de ESU Lopi 3.0 en 4.0. Hebben jullie nog andere aanraders voor H0 DCC?

Groeten,

Pol

modelbaanHO

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 april 2013, 17:32:03 PM
Citaat van: erik50 op 12 april 2013, 16:59:19 PM
Bij 14 rijstappen wordt het laatste bit gebruikt voor de verlichting. Bij 28  doet het laatste bit mee met de motorsturing. Telkens al je een stap hoger gaat wisselt dit bit van 1 naar 0 of van 0 naar 1. Als de instelling van de centrale en van de loc verschilt, dan gaat dus de verlichting steeds aan en uit bij het veranderen van de snelheid.
Dag Klaas,

Dat fenomeen heb ik bij een aantal locs. Bovendien deed het fenomeen zich alleen voor op de club, waar we met Lenz rijden en niet bij mij thuis waar ik met een Roco-Multizentrale rijd. Ik heb nooit kunnen vinden wat de reden was. Nu dus wel, bedankt daarvoor.
Maar bestaat er ook een oplossing ?

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

De oplossing is om het aantal rijstappen in de centrale en in de loc gelijk zetten.

ERVIN

Ik heb in het begin van mijn modelbaancarriere ook eens een Fleischmann decoder gekocht en die had net dezelfde problemen zoals Pol aangeeft , nadat ik er een ESU decoder had ingestoken was het probleem opgelost , met locs van hetzelfde merk die vanuit de fabriek een decoder hadden heb ik geen problemen.

Zoals je al aangeeft heb je al wat geëxperimenteerd met je loc , ik denk niet dat je nog veel meer kan doen , alleen eens een andere decoder proberen.  ;)

PietB

@Pol, wat is het voor een decoder, misschien dat er wat op het internet over te vinden is.

grt Piet.

ERVIN

@Piet , volgens Pol zou het om de Fleischmann Twin-decoder gaan , maar welke juist weet ik niet.

http://www.dccdecoderservice.nl/fleischmann.html

PietB

Citaat van: ERVIN op 12 april 2013, 21:06:17 PM
@Piet , volgens Pol zou het om de Fleischmann Twin-decoder gaan , maar welke juist weet ik niet.
Ja dat lees ik nu ook Erwin, ik was in de veronderstelling dat Pol daar Twin-center bedoelde.
Mijn fout, neemt niet weg dat ik helemaal niets over de Twin-decoder weet, dus ook niet verder met een suggestie kan komen.
Het enige wat ik Pol kan adviseren is, schrijf eens de waarde 8 naar CV 8, dat is een algemene reset van de decoder en kijk eens hoe hij zich daarna gedraagt.
Je bent dan wel alle eigen instellingen kwijt, het is echt retour naar de fabieks settings.
Dus ook het lokadres.

grt Piet.

Pol

Welke decoder er in zit weet ik niet meteen.  ??? Het is de Twin-decoder die er vanuit de Fleischmann-fabriek in gestoken was. De modellen met Twin-decoder hebben allemaal een serienummer beginnend met een 6. Ik vermoed dat deze modellen niet meer gemaakt worden.

Ik heb hier wel de handleiding van de decoder: ik kan hem resetten door CV 64 op 1 te zetten en heb dit ondertussen ook al gedaan.
Ook nu geen verschillen: wel springt hij nu vanzelf naar 14 rijstappen, maar als ik de Multi-Maus ook op 14 rijstappen zet, krijg ik gewoon wat ik altijd al gehad heb: mooi licht bij het rijden, gedimd licht bij het stilstaan. Tijdens het rijden kan ik wel het licht aan en uit zetten, maar als de lok volledig stilstaat is het niet mogelijk om het licht aan te zetten.

Ik vrees dat het dus gewoon een eigenschap is van de oude Twin-decoders. De maximale snelheid kan ik bijvoorbeeld ook niet instellen. Tja ... misschien in de toekomst gewoon een iets modernere decoder erin met wat meer mogelijkheden.

Merci alvast allemaal voor het meedenken!

Misschien toch nog een klein vraagje ... Wat is een mooie optrek- en afremvertraging voor een lichte personentrein? Of hangt dit ook van decoder/motor tot decoder/motor af? (Ik ben echt nog een leek in het digitale wereldje!) ???

Groeten,

Pol