Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Scenery tunnels/bergen...

Gestart door GertM, 11 april 2013, 19:01:38 PM

GertM

Hallo iedereen,

Hoe kan je het beste tunnels maken ?

Durango

Niet op een dichte plaat. Murphy rijdt ook altijd mee met de modeltrein en heeft ook vaak zijn familie bij. Als je een tunnel op een dichte plaat bouwt en er gebeurt wat kun er niet meer bij. En de plaat op zijn kant houden om een loc eruit te krijgen is bijna onmogelijk. Hiervoor kun je het beste de open bouwwijze toepassen dan kun je er van onder altijd bij. Je zorgt er voor dat er geen troep op de sporen kan vallen (afdekken dus) en je modeleert de berg erover heen, nadat je de tunnel portalen hebt geplaatst. Die kun je dan ook mooi inwerken. Achter de portalen bouw je een wandje parallel aan de sporen om de afwerking van de tunnel te laten zien. Hoeft niet zo lang als de hele tunnel te zijn, maar een stukje, zeg 10 tot 15 centimeter.
Het is niet zo moeilijk.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Val-Rikard

De tunnels die ik maak bouw ik met pluimkarton. Zowel voor de afwerking van de stenen als voor de volledige opbouw. Je moet  inderdaad zorgen dat je ten alle tijde aan je rollend materiaal moet kunnen. Momenteel loopt er een reeks over werken met pluimkarton in MSM. Daarin zie je de veelzijdigheid van dit product. Afgelopen jaren verschenen reeds diverse artikels (MSM 92,94,95) van Arnaud Verlaeken over het maken van natuursteen, het enige verschil hier is dat de kleur en schilderstechniek op pluimkarton word toegepast. Het leuke van pluimkarton is dat je dit makkelijk kan buigen voor het afwerken van de binnenkant van de tunnel. Het enige wat je moet doen is de beide lagen karton verwijderen om het buigzaam te maken. Voor afmetingen, en diverse zaken waar je best rekening mee houd, zijn er de NEM normen. NEM 105 geeft aanbevelingen voor de maatvoering. Ik heb deze info gehaald uit het  "Praktijkboek modelspoorwegen" van Gerard Tombroek. Ik denk dat je info over de NEM normen ook wel op het internet of hier op het forum kan vinden. Succes met je tunnel !!!  ;) :)