Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

K-rails middengeleider

Gestart door GertM, 08 april 2013, 20:47:38 PM

GertM

Zijn de puntcontacten bij de k-rail doorverbonden met elkaar ?

PeterC

Dat lijkt me nogal logisch; anders zou je heel wat draadjes moeten solderen per contact om een metertje spoor te leggen...  :o

Alle gekheid op een stokje: onderaan de rail is er een metalen plaatje over de ganse lengte van de rail met daarin de puntcontacten (puco's).  De middengeleider wordt doorverbonden onder de railverbindingen.

De rails zelf zijn niet verbonden met elkaar (wat het mogelijk maakt om met tweerail materiaal op K-rails te rijden)!

Groetjes, Peter


GertM

O op die manier ,

Dus er kan zowel ac als dc op de rail gereden worden ?

Alvast bedankt voor de info !

PeterC

Citaat van: GertM op 08 april 2013, 21:12:25 PM
...Dus er kan zowel ac als dc op de rail gereden worden ?

Ja, maar niet gelijktijdig!  Tenzij je 'vuurwerk' wil   :o
Groetjes, Peter


philippe_007

Opletten met zowel DC als AC te willen rijden op K-rails.
Bij de wissels kan je problemen hebben, nl de korte wissels zijn ook de linkse en rechtse sporen gescheiden, bij de lange wissels zijn deze met elkaar verbonden en zal je dus kortsluiting hebben.

PeterC

Net andersom of anders een spraakverwarring: bij de 226x (normale wissels) zijn beide sporen verbonden; bij de 'slanke wissels' 227x zijn ze geïsoleerd.

[Edit] dit weekend tijdens de open-deur in Aalst het er nog over gehad waarom er op de Forumbaan enkel 'slanke wissels' mogen worden gebruikt (ivm de isolatie!).

Groetjes, Peter


philippe_007

Peter,

inderdaad, ik was effe verkeerd....