Motorwisselaandrijving digitaal en met drukknoppen

Gestart door loco, 07 april 2013, 16:19:22 PM

loco

Ik gebruik een Turtoise motorwisselaandrijving.
Ik zou deze motor graag tegelijk digitaal als met drukknoppen kunnen bedienen.
Heeft iemand hiervoor ooit een oplossing gevonden?

Ik dacht eerst aan een ESU Switch Pilot + Pilot Extension. Dit is een perfecte combinatie voor de digitale bediening. Maar ik zie hierin geen mogelijkheid voor de bediening met drukknoppen. Ik heb het nog niet kunnen testen, alleen de schema's bestudeerd in de handleiding.

Bij de bediening met drukknoppen moet de centrale ook de stand van de wissel overnemen. Ik weet echt niet of dit mogelijk is.

Klaas Zondervan

Citaat van: loco op 07 april 2013, 16:19:22 PM
Heeft iemand hiervoor ooit een oplossing gevonden?
Ja, ESU heeft die oplossing zelf gevonden. Staat gewoon in de handleiding, afbeelding 5.
Terugmelden kan ook, maar volgens diezelfde handleiding alleen via RailCom.

loco

Klaas,
Je staat bekend om zeer deskundig en ik volg je reacties vrij regelmatig. Al was het maar dat ik er vaak iets zinvol van kan opsteken. Ik ben een leek en probeer steeds iets bij te leren. Soms is het moeilijk te begrijpen, maar dat ligt dan waarschijnlijk aan mij.

Maar zou het kunnen dat je een 'magneet wisselaandrijving' verwisselt met een 'motor wisselaandrijving'. In tekening 5 gaat het over een magneetartikel. Hier staan eveneens drukknoppen bij getekend.
In tekening 6 van dezelfde handleiding staat hoe je een motor moet aansturen. De tekening is duidelijk. Maar nergens zie ik hier drukknoppen staan. Waar zouden die dan moeten komen? Ik hoop dat je me verder kunt helpen.

Klaas Zondervan

Peter, je hebt gelijk. Ik was iets te snel, heb over het hoofd gezien dat het om een motoraandrijving gaat.
Zoals ik het schema begrijp schakelen de A-uitgang en de B-uitgang gelijktijdig, en wel naar dezelfde kant.
Als ze naar I schakelen, dan wordt de Com bij A aan de + gelegd, en de Com bij B aan de -.
Als ze naar II schakelen is het precies andersom. De motor zal dan ook de andere kant op draaien.

Je zult die situatie dan met dubbelpolige drukknoppen moeten nabootsen. Waarbij je dan moet opletten dat je niet beide drukknoppen tegelijk indrukt, want dat levert een kortsluiting op de interne voeding van de Extension.
Wellicht is het dan veiliger om een dubbelpolige tuimelschakelaar te nemen die terugveert naar de middenstand.

Hoe je de terugmelding dan realiseert zou ik niet weten, daarover kan ik in de handleiding niets terugvinden.

loco

Klaas,
Dank je voor je heldere uitleg. Je bevestigt mijn vermoeden. Woensdag ga ik naar Dortmund en probeer het daar op de stand van ESU.

Misschien bestaan er nog andere oplossingen dan ESU. Heeft iemand hier weet van of enig idee?

Klaas Zondervan

Een andere mogelijkheid is de Lenz LS150.
http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/LS150.pdf

In figuur 1 is aangegeven hoe je een motoraandrijving aansluit met tussenvoeging van 2 diodes.
In figuur 2 staat hoe je met drukknoppen een spoelenaandrijving kan aansturen buiten de decoder om.
Voor een motoraandrijving sluit je de drukknoppen op dezelfde manier aan.

Ook hier zou ik niet weten hoe je bij de drukknopbediening de terugmelding realiseert.
Ik heb ook geen prijzen vergeleken.