Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Type 12

Gestart door janieburton, 06 april 2013, 01:46:40 AM

janieburton

Wat is het verschil tussen de Type 12 in metaal en de Type 12 in gelakte versie(sorry  ;) dit doet mij ook denken aan gelakte eend bij de Chinees)?

Is deze laatste uit kunststof?
 

loco

Een gelakte versie is waarschijnlijk uitgevoerd in hoogglans.
Dat is niet direct de afwerking die gebruikelijk is in modelbouw. Wij hebben liever zijdeglans die meer overheld naar mat.
Als je eens goed kijkt naar een echte locomotief, bijvoorbeeld een nieuwe reeks 18 van Siemens, dan zie je dat deze locomotieven een hoogglans afwerking hebben. Maw, je kunt er uw haar in kammen als hij voorbij rijdt.
Waar Guido zich op laat inspireren is mij wel een raadsel. Maar er zijn wel degelijk mensen geïnteresseerd in deze afwerking. Ik zou denken dat over het groen nog een hoogglans vernis wordt gespoten. Voor 100 euro meer krijg je bovendien ook nog 4 afgewerkte rijtuigen.

Peter

Ofschoon ik Guido zijn modellen prachtig subliem vind, is wat hij met de type 12 doet, van een prachtig schaalmodel een "kitch" model maken. Sorry Guido, maar dat moest mij van het hart.
Volgens mij (maar wie ben ik?) zou hij beter de standaard type 12 samen met een viertal K of L rijtuigen als set uitgebracht hebben.

Ook al zijn er bij het grootbedrijf loks en auto's in hoogglans, in model trekt dat op niets en maak je van een schaalmodel en stuk speelgoed. Zijdeglans zou veel mooier zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Maar ze zijn beide uit metaal?
 

Peter

Ze zijn beide uit metaal en messing,  enkel het hele dure handarbeids model (1200 euro in H0) is van messing.
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Peter, bedankt voor de info.
 

the_gold

Normaal koop ik binnekort mijn eerste 12... Ik denk dat ik het 'La Douce' virus overgekregen heb met die 12 die buiten leuven gerold is  ;)

Fan51

Citaat van: Peter op 06 april 2013, 10:03:50 AM
Ofschoon ik Guido zijn modellen prachtig subliem vind, is wat hij met de type 12 doet, van een prachtig schaalmodel een "kitch" model maken. Sorry Guido, maar dat moest mij van het hart.
Volgens mij (maar wie ben ik?) zou hij beter de standaard type 12 samen met een viertal K of L rijtuigen als set uitgebracht hebben.

Ook al zijn er bij het grootbedrijf loks en auto's in hoogglans, in model trekt dat op niets en maak je van een schaalmodel en stuk speelgoed. Zijdeglans zou veel mooier zijn.

Sorry Peter, ik beschik over zo'n model en met alle respect voor uw mening maar wanneer u oude foto's van de Type 12 er op naslaat
dan merkt u dat de Type 12 oorspronkelijk in een glanzend blinkende livrei geleverd werd. De matte zijdeglans kwam er pas
na verwering door de tijd of door herschildering. Wie zei ook weer: 'Over kleuren en smaken discussieert men niet'?
Mij bevalt in elk geval deze exclusieve versie zeer goed ;-)

Ik kan uw mening betreffende "kitch en speelgoed" absoluut niet delen.

Beste groeten

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

the_gold

Wat is eigelijk een TGO type ?

loco

Treinshop Guido Olaerts = TGO
Maar verder geen type

itchy

Citaat van: the_gold op 13 april 2013, 00:29:39 AM
Wat is eigelijk een TGO type ?
Treinshop Guido Olaerts. TGO..
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

the_gold

#11
Ach dat verklaard het...ik dacht dat het iets in die richting ging geweest zijn..thanks

Nog een laatste vraagje, de museumversie 12.004 en de andere modellen met andere nummers zijn die allemaal in dezelfde "kleurstelling"?
Omdat ik 2 verschillende foto's zie en ik ben nogal verward...Zou dit gewoon door de lichtinval zijn ?
Ik zou graag de museumversie hebben ( bovenste foto ) en ik vraag me af of qwa kleur deze er hetzelfde uitziet als de onderste foto.



stevend

#12
hoy
Het enige kleurverschil, kan de gele belijning zijn.
Deze is voor de loc's met 4 nr. stelsel gemskleurig.
Nadien werd er het 5-delig nr. gebruikt en is de belijning geel kleurig. Hier spreken we van een type aanduiding.
Let wel na 1971 werd er terug een 4-delig nr. gebruikt ,maar dan spreekt m'n over de reeks... . En
zijn de stoomloc's al uit de geschriften.
Olaerts heeft hier een zeer keurig model afgeleverd.
Je museumloc draagt het nr. 12.004 en heeft dus gele belijning.
Wat het groen betreft , volgens mij zijn daar geen wijzigingen aan gedaan. En zal het dus aan de foto liggen.

Wat de bovenstaande foto toont, is het eerste model die tgo uitbracht in het jaar 1991 ( vermoed ik ).
Dit kan je aan de meegekleurde rooster op de neus zien. Dit model kwam enkel met nr 12.001 en 12.004 op de markt.
De onderste is de "nieuw" uitgebrachte versie van tgo (2008).Met alle nr , in alle uitmonsteringen.
Voor deze info, kijk je best bij tgo zelf , op z'n website kan je het type 12 aanklikken .
Onderling ( oude- nieuwe versie ) zou het kunnen dat er enig kleurverschil is. Maar dit zal zeker niet zoveel schelen als op de
getoonde foto's.
Mvg Steven 

the_gold

#13
Bedankt voor de uitleg!
Ja ik heb gekeken bij Olaerts en tussen de type 12 Ho staat er museumversie en de 12.001 zoals je zei met een andere foto, dus misschien zijn dat nog 90' modellen?

Alle andere nummers hebben nieuwe foto's ...

argilla

hey ,
heb wat voor met mijn 12. Zoals jullie weten zitten op de laatste drijfassen anti-slip bandjes. Welnu helaas maar het linker is stuk. Kan dit herstelt worden , want de laatste tijd bibberen mijn handen , of het geheel terug naar Olearts ?
wat denken jullie  en wat kan hiervan toch de oorzaak zijn ? zo oud is de loc ook weer niet . Het rechter is oke ( gezien vanaf de tender. ) En met de tender is ook wat mis want de middelste as (van de drie) sleept en rolt niet bij lage snelheid bij een iets  hogere snelheid dan weer wel en dan weer niet dwz in de bochten niet op een recht stuk soms wel en dan weer niet .    Wat dan weer tezamen met het kapotte  bandje weinig trekkracht veroorzaakt.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15