Nieuws:

Nu in MSM 256 PRAKTIJK: Bouwen met gevels Rascall Miniatures * Een Roco BR38 omgevormd tot NMBS 64.149 * Industriële veiligheidshekken van Busch

Hoofdmenu

Google eert Henry van de Velde

Gestart door Cedric, 03 april 2013, 12:22:16 PM

Cedric

zie http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1607844/2013/04/03/Google-eert-Henry-van-de-Velde-met-Doodle.dhtml

of als je vandaag gewoon naar google surft...

De "doodle" is gemaakt door François Schuiten, die verleden jaar ook de strip "Schoonheid (La Douce)" uitbracht met de 12.004 in de hoofdrol. Blijkbaar was Henry van de Velde artistiek adviseur bij de NMBS en heeft hij ook meebesloten bij het kiezen van het ontwerp van de beroemde "B" bij de NMBS (bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Henry_Van_de_Velde)

Bij de doodle heeft François Schuiten een loc van het type 12 getekend, iemand een idee waarom ? Heeft Henry van de Velde hier ook aan meegewerkt bij het ontwerp ?

rgp

Dag,

Volgens Wikipedia was het Jean De Roy die de B ontwierp en Van de Velde heeft dat gepromoot .  Ik dacht eerlijk gezegd dat Van de Velde het ontworpen had.  In ieder geval hij zat er voor iets tussen.

Het type 12 stamt ook uit die tijd, maar ik heb nooit gelezen dat hij bij het type 12 betrokken was.

Het ype 12 en François Schuiten: François is er gewoon zot van.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Jurgen

Verwijzing naar de spoorwegen omwille van de beroemde "B" zoals je zelf al zegt?

Het type 12 is dan nog maar net in het nieuws geweest, dus iedereen weet nu dat het een Belgische loc geweest is. De link met de "B" is dan snel gelegd hé.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

ontwerper van veel stations dacht ik ook

Groeten Peter ;)

Havoc

Yep, de wereld viert de 150-ste verjaardag van van de Velde als een belangrijk kunstenaar en de NMBS breekt een station ervan af...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

Het verhaal over de "B", volgens Het Spoor :
HIER
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Citaat van: conducteur op 03 april 2013, 20:00:43 PM
Over welk station heb je het?

Een wilde gok : Blankenberge ?  ;)
Trouwens, Antwerpen L.O., ook van zijn hand, is al jaren geleden verdwenen.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

conducteur

Wellicht, maar dat 'mogen' ze afbreken, omdat het gebouw enkel invloeden heeft van zijn stijl. Blankenberge heeft wat wijzigingen aangebracht waardoor het 'waardeloos' is. Herstel het dan..., er is een originele bouwtekening bewaard gebleven.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum