Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

sporen reinigen

Gestart door stp, 01 april 2013, 13:20:26 PM

tunnelmotor2000

Je moet het toch niet altijd kant en klaar gaan zoeken.
Schaf je gewoon een tweedehandse wagon aan.
Neem een stukje triplex van 25 x 35mm en boor daar op 10mm van de kortste rand en gat van 2mm.
In elk gat een M2 x 25 en langs achter een moertje.
Plak een plakje kuisblok op de vlakke zijde en een stuk lood op de andere zijde.
Boor in de vloer van je occasie wagon ook 2 gaten van 2mm, schuif de schroeven van het blokje hierdoor, rondsel over de schroeven schuiven en met dubbele moertjes vastzetten zodanig dat de schurblok onder de wagon op en neer kan gaan. Echt drukken moet die niet, wel op regelmatige basis in een trein meegeven.

JM
 

eve



Uploaded with ImageShack.us

Bij belangstelling : graag PM.

Erik

ERVIN

Bovenstaand wagonnetje komt mij bekend voor , ik heb twee van deze kuiswagonnetjes aangeschaft bij Erik , en ze doen het super!!  ;)

Pol

Zijn die ook in DRG-uitvoering beschikbaar?  ;)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Frank_N

Groet van Frank

eve

Citaat van: Pol op 09 april 2013, 22:51:16 PM
Zijn die ook in DRG-uitvoering beschikbaar?  ;)

Helaas... :'(

Erik

eve


philippe_007

Erik,

is ook enkel het kuismechanisme te koop ? (Zou dit nl onder enkele Belgische wagens willen plaatsen).

eve

Dag Philippe,

Om ontgoochelingen te vermijden : welke type belgische wagen ? Graag foto. Dan kan ik antwoorden.

(Het door mij gekozen type is uitgezocht wegens de wielbasis, chassis, detaillering van de onderkant, ed.)

Erik

bollen neus

Citaat van: philippe_007 op 10 april 2013, 09:56:51 AM
Erik,

is ook enkel het kuismechanisme te koop ? (Zou dit nl onder enkele Belgische wagens willen plaatsen).

Normaal zou je dit apart kunnen aankopen maar ofdat je dan veel gaat uitsparen van totaalprijs nadien? Das wat anders, onderdelen kosten soms meer dan een nieuwe wagon (en dat geldt zeker voor locomotieven) ;)

PietB

Even een heel raar idee misschien:
Zou het wat zijn om onder een wagon twee koppen (drie voor Märklinners) van tandenborstels, verend te bevestigen?
Om zo een soort van armeluis reinigings wagen te maken.
Als je die dan tussen de voor en achterwielen bevestigt, bv onder een platte bakwagen.
Zodat ze de rails schoonhouden...........zoals gezegd het is zomaar een idee.

grt Piet.

conducteur

Voor mij mag je het altijd eens proberen, maar ik vrees dat deze oplossing niet het grove vuil zal verwijderen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Er leeft toch wel een grove misvatting over het gebruik van "poetswagons" lijkt me.

Het grove vuil op de rails moet manueel verwijderd worden : mechanisch of chemisch, maakt niet uit.

Het meevoeren (bvb in een goederentrein) van een "poetswagon" dient enkel om lichte vervuiling door verkeer en stof te verwijderen. De druk van de "poetsgummi" op de rails is hier zeer kritisch. Beter een lichte druk en meerdere "poetswagons".
Deze methode is uitstekend om bij regelmatig bedrijf storingsvrij te blijven.

Bij een bedrijfsonderbreking van enkele weken kan beter een "poetstrein" ingezet worden. Deze bestaat bij voorkeur uit een lok met grote trekkracht en 2 of 3 "poetswagons" met grotere druk van de "poetsgummi" op de rails.(Bij mij doet deze trein doet alle rails aan gestuurd door de computer, verplaatsen en parkeren van de treinen uit het schaduwstation inbegrepen.)

De betere "poetswagon" valt ook niet op als dusdanig : cfr. de vroegere schreeuwlelijke oranje Rocowagon was een voorbeeld van hoe het beter niet moet.

Denkpistes in de richting van tandenborstels : te groot (voor H0) en mi. niet efficiënt genoeg.

Erik

philippe_007

@Eve,

ik zal deze avond wat foto's voorzien,
maar eigenlijk maakt het niet veel uit onder welke wagen het komt als het maar Belgisch is  ;D

@Piet,
de puko's moeten niet echt gekuist worden, daar heb je steeds de sleper die over de puko's wrijft, dus deze worden bij elke doorgang automatisch gekuist. Het volstaat dus om enkel de sporen te kuisen.

eve

Dag Philippe,

Ik zie in je profiel dat je Märklin K-rails gebruikt : daar is mijn aanbieding niet voor geschikt !

Erik