Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

M2 rijtuigen

Gestart door Peter, 29 maart 2013, 12:02:03 PM

Peter

Wat is de kleur van de binnenverlichting van M2 rijtuigen.
Zijn dat koud-witte TL lampen, warm-witte TL lampen of gewonen gloeilampen, want ik zou graag de juiste kleur led's in mijn modellen willen bouwen.
Bedankt alvast
Met vriendelijke groeten
Peter

philippe_007

TL-lampen ga je er toch niet inkrijgen hoor ;-) (sorry, kon het niet laten)


Jurgen

Ik heb de vraag nog nooit gesteld, maar ik zou ook graag het antwoord willen weten.

Zouden het warm-witte TL-lampen kunnen zijn? Voor gloeilampen lijken de rijtuigen me te jong.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Ik denk niet dat je verkeerd kan gaan met de lichtkleur: "warmwit" is zowat de enige optie voor LED's. Als je kiest voor de "koude" LEDs krijg je blauwe, en die variatie bestaat niet in "echte" TL's (de gangbare voor "normaal" gebruik dus).
De "koude " TL's zwemen naar groen.

rixke rail

Peter,
kan dit helpen ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Peter

Eric,

Je bent niet te schatten.
Bedankt voor de info.
Eigenlijk is er te weinig geweten over wat er allemaal in je archieven zit.
Ik zal er toch eens meer moeten in gaan kijken.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Peter
Ik het de link van Rikske gelezen.
Zoveel ken ik niet van elektriciteit. Welke kleur geven de fluorescentielampen van de jaren 1950 volgens jou.
Dit zouden dan de lampen moeten zijn die aanvankelijk ook in de M2 rijtuigen zijn gebruikt.
Ik heb vaak met M2 meegereden.
Voor zover ik mij een beeld kan vormen van deze oude rijtuigen was het een geel licht en zeker geen warmwit zoals in de modelne rijtuigen.


Peter

Hallo Peter (Loco)

Halverwege de jaren 60 ging ik s'zaterdags bij een gekende Antwerpse electrozaak helpen (om wat zakgeld te verdienen (voor mijn hobby en mijn lief)
Ik herinner me dat er toen slechts twee soorten TL lampen waren, namelijk een die een licht rozig licht gaf en een die wit licht gaf (niet dat koud-witte van sommige led's)
Ik denk dat ik voor mijn M2 rijtuigen de warmwitte led's ga gebruiken.
Bedankt allen voor jullie komentaren.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Inderdaad Peter, "rose" en "witte". De kleurtemperatuur stond er toen zelfs op: 3500°K en 4200°K. Ik heb er zelf een paar hpnderduizend (+/- ;)) "gestoken, ik kan het dus weten!
Ons oog ( of eigenlijk de hersenen) passen nogal vlug elke kleurzweem aan, en zo zien we al snel alles "wit".
Alleen als we kunnen vergelijken zien we verschil.
Als je bij zonlicht in een door "witte" TL's verlicht lokaal zit (op school b.v.) snel naar buiten kijkt is daar even alles blauw.
Kijk je terug naar binnen dan is alles eventjes groen.
Op je baan kan je de verlichte rijtuigen vergelijken met het omgevingslicht. Warmwit is dus inderdaad de juiste keuze. Tenzij de betrokken dienst een lading "witte" TL's had besteld. Dan moet je Led's met groenzweem zoeken. Zo zou het realistisch kunnen zijn dat twee wagons een andere verlichting hebben. Of dat ooit zo geweest is kan je best eens informeren bij mensen die in de onderhoudsdienst werk(t)en!
Er waren ook nog "rozere" lampen: populair bij beenhouwers; en "echt" witte lampen, speciaal voor kleurbeoordeling van stoffen, verven enz.