Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Bovenleidingsmasten plaatsen

Gestart door modeltreinbart, 27 maart 2013, 15:44:25 PM

evan

#15
Ben ik ook benieuwd naar.  Staat er dan geen bovenleidingportiek halverwege?  Qua windbelasting zou het me verwonderen dat ze deze afstand hanteren.

Sorry Bart voor de halve Off topic vraag ;)
Groetjes :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Zoals ik eerder schreef, in Nederland is (was) de standaardafstand 70 meter, dus het moet wel kunnen. Maar voor Belgiƫ is het ongebruikelijk lang.
En op een brug is de windbelasting lager dan op het land, omdat de wind ook onder de brug door kan.

modeltreinbart

Het is niet erg dat er off topic vragen worden gesteld i.v.m. bovenleidingen . Dit is een teken dat de vraag leeft onder de modelbouwers.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 maart 2013, 19:10:50 PM
Waar staat het origineel van die brug dan?

ik dacht in Melle !(kan verkeerd zijn),ik dacht dat ze zichtbaar was vanop de Brusselse steenweg of hoe heet dat daar, wanneer je van Gent komt is ze dacht ik gesitueerd aan de rechter kant, misschien heeft hier iemand een foto of eens streetview consulteren ?

Groeten Peter ;)

Klaas Zondervan

Ik denk niet dat het daar is. In streetview vind ik wel een brug, tussen station Merelbeke en station Melle, maar die ziet er heel anders uit.

Chrisrail

#20
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Klaas Zondervan

Dank je, ik heb hem gevonden.
In google maps de afstand gemeten, en die is inderdaad ongeveer 69 meter.

evan

Bedankt,   :)

Ik heb hem ook gevonden.  Uitzonderlijk geval qua spanwijdte voor de bovenleiding.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 maart 2013, 23:52:27 PM
Zoals ik eerder schreef, in Nederland is (was) de standaardafstand 70 meter, dus het moet wel kunnen. Maar voor Belgiƫ is het ongebruikelijk lang.
En op een brug is de windbelasting lager dan op het land, omdat de wind ook onder de brug door kan.
Heeft daar niets mee te maken, als je spoor op de grond ligt kan er geen wind onder zijn want daar zit zand  ;)
Feit is dat een brug inderdaad een hogere windbelasting krijgt omdat ze hoger staat ten opzichte van het maaiveld (begane grond) en de winddruk / windsnelheid verhoogt naarmate je verder verwijderd bent van het maaiveld. Op een brug is de winddruk dus hoger dan op een berm.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Nou, dan moet je nog maar eens wat studie maken van windstromingen.

SuSke

#25
Komt er bij dat je rond een brug een heleboel bijkomende turbulente stromingen en secundaire windeffecten hebt die in rekening moeten gebracht worden.

Dat je me niet gelooft, heb ik geen probleem mee, maar kijk dan gewoon even in de huidige eurocodes NBN EC1991-4 windbelastingen op structuren en het licht zal duidelijk schijnen. Dat is wel mijn vakgebied, dus ...
Maar ik zal dan als bouwkundig ingenieur er waarschijnlijk geen fluit van kennen en al jaren de boel verkeerd berekenen waarschijnlijk  :) ;) :D ;D.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Yep en ik ken als site inspector Bovenleiding ook niets van mijn job.  We worden gelukkig wel betaald ;D ;D ;D ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.