Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bovenleidingsmasten plaatsen

Gestart door modeltreinbart, 27 maart 2013, 15:44:25 PM

modeltreinbart

Nu heb ik net een artikel gelezen dat de bovenleidingsmasten ongeveer 70m uit elkaar staan , maar ik vind dat nog al ver uit elkaar.
Als ik dit even omreken in schaalverhouding 1/87 dan kom ik op een afstand van +/- 80,46 cm
Terwijl als ik ga fietsen zie ik 2 à 3 palen op 100m staan dan kom ik op een gemiddelde van ongeveer 40m .
Als ik dit dan even omreken in schaalverhouding 1/87 dan kom ik op een afstand van +/- 45,98 cm.
Nu komt mijn vraag . Als ik nu bovenleiding wil plaatsen welke afstand kan ik dan het best gebruiken? En hoe zit dit dan bij de wissels?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Mattias

Bij ons in de opleiding zei men dat de palen zo +- 60m van elkaar stonden, op rechte stukken..
In bochten en wisselzones en bij bruggen is dit natuurlijk korter bij elkaar..  :)

En op diesellijnen staan er geen..  ::)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Chrisrail

#2
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

eve


bellejt

ik had voor mijn rechte stukken de masten op 50 cm geplaatst.Ga de volgende echter korter houden want met de draaddikte van 0,6 mm hebben ze teveel speling.Dacht aan een afstand van 38 cm .Dat oogt mooier.Compromissen moeten we allemaal maken in de modelbouw.De wisselstraten doe ik pas als alles nagenoeg zal afgewerkt zijn.Dan ga ik ook de pantos met een stukje nylondraad fixeren zodat ze juist de leiding niet raken.

Klaas Zondervan

In Nederland was de standaard afstand op recht spoor 70 meter. Voor nieuwe lijnen is dat teruggebracht naar 60 meter.
In België is de standaardafstand 60 meter. Op hogesnelheidslijnen is het overal 50 meter.
In bogen is de afstand korter, omdat de draad anders te ver uitwijkt uit het midden van het spoor.
Die afstanden kun je in google maps mooi controleren.

Maar als je die afstanden volgens de schaalverhouding omzet, dan zie je dat het wel erg lang wordt. Je krijgt op die lengte je draden niet mooi strak. Ik zou meer opteren voor ongeveer 40 cm.

chef garde

#6
De afstand tussen bovenleidingsmasten is telkens een veelvoud van 8 meter.  Het maximum is 64 meter dus en geen 60 meter ...  ;)  Op schaal 1/1 welteverstaan!

Of maximum 69 cm op 1/87.

Mattias

Citaat van: chef garde op 27 maart 2013, 18:41:22 PM
De afstand tussen bovenleidingsmasten is telkens een veelvoud van 8 meter.  Het maximum is 64 meter dus en geen 60 meter ...  ;)  Op schaal 1/1 welteverstaan!

Ze zeiden ons "ongeveer" 60m, dus die 64 zou best kunnen kloppen...  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

modeltreinbart

Natuurlijk als ik deze wil gebruiken op een modulaire baan is het niet eenvoudig om de +/- 69cm te gebuiken want dan staat er soms maar 1 paal op één module van 120cm.
Ik dank jullie alvast voor de informatie . Er gaat nog zéér veel water door de rivier moeten stromen alvorens ik een exact besluit neem over de plaatsing van de bovenleiding daar ik nog moet beginnen aan heel het project . Want ik moet zelfs nog beginnen plannen maar dit hoort er ook wel bij natuurlijk.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

philippe_007

Tja eerst een goed sporenplan maken, nadien kan je aan de hand van de wissels en bochten uittekenen waar er al zeker masten moeten staan.
De overige afstand dat je dan hebt op uw rechte delen moet je dan zien te verdelen in gelijke stukken zodat het allemaal wat realistisch is. Dit laatste moet ge dan nog eens rekening gaan houden met uw modules.

ToThePoint

Bart, volgens Evan staan ze uit elkaa met een veelvoud van 7m.
Ik heb dat op de afgebroken TSB baan toegepast die 70m en dat is in model wel veel te ver uiteen als u de bovenleiding functioneel wenst (al dan niet met stroomafname). De minste druk van de panto doet de leiding verschuiven en da kan soms nare gevolgen hebbe.
Ik zou de portalen niet te ver uiteen zetten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

Citaat van: modeltreinbart op 28 maart 2013, 04:08:17 AM
Natuurlijk als ik deze wil gebruiken op een modulaire baan is het niet eenvoudig om de +/- 69cm te gebuiken want dan staat er soms maar 1 paal op één module van 120cm.
Op modules van 120cm is een gebruikelijke verdeling van rand tot rand: 20-mast-40-mast-40-mast-20. Tussen twee masten op aangrenzende modules heb je dan ook weer 40cm.

evan

#12
Citaat van: ToThePoint op 28 maart 2013, 10:57:53 AM
Bart, volgens Evan staan ze uit elkaa met een veelvoud van 7m.


Klopt: telkens veelvoud van 7m met een maximum van 63 meter voor een rechte lijn  ;).  De afstand op rechte lijn van 56m is meer gebruikelijk.

Dit is natuurlijk de ideale toestand.  In wisselstraten is er vaker een afwijking.

De pendules (hangdraden) hangen om de 7 meter .  Let op de eerste pendule tussen draagkabel en rijdraden vanaf de ophanging aan console of portiek hangt op 3,5m (7/2).

Als er nog vragen zijn: shoot ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Chrisrail

#13
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Klaas Zondervan

Waar staat het origineel van die brug dan?