Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Treinkaartjes

Gestart door Peter, 21 maart 2013, 11:32:46 AM

Peter

Wie herinnert zich onderstaande kaartje nog?
Ik dacht dat ik die heb van de toenmalige modelspoor tentoonstelling in de Warande. Toen stonden er in het het station van Turnhout ook nog een type 64 en type 12 stomers tentoongesteld.
Weet iemand toevallig nog het jaartal?

Met vriendelijke groeten
Peter

philippe_007

Welk jaar het was weet ik niet, maar ik herinner mij deze kaartjes ook nog, was toen wel nog een broekventje.
Je moest toen zelf nog betalen om op het perron te gaan uitwuiven... Dit waren dan witte kaartjes als ik mij niet vergis.

PeterVG


Welk jaartal het was? Zou 1977 kunnen :-\

In mijn diacollectie zit een dia van de 5184 gefotografeerd tijdens de bewuste expo. Zoals eerder vermeld was er tijdens de expodagen in de warande een kleine materiaalexpo in het station van Turnhout. Deze dia draagt het jaartal 1977.
Als ik me niet vergis zijn er meerdere edities geweest. Dus 1977 was er wellicht eentje van.



Zelf was ik toen 8 jaar. Herinneringen vervagen maar de expo in Turnhout heeft bij mij een grote indruk nagelaten. Zo was er een expo waar ik tijdens het weekend met mijn vader een bezoek bracht. Een paar dagen later had mijn shool een schoolreis gepland eveneens naar de expo. Dat werd uiteraard één van de mooiste schoolreisjes ooit ;D

vlummens

hallo Peter,

Dit is het antwoord op mijn vraag aan onze PR man van de Stoomgroep Turnhout.

vraag:
Hoi Dani,

Weet jij daar meer van?

groetjes,
Jan

antwoord:

Jan,
Natuurlijk dat ik daar meer van weet. Ik was zelf de organisator van deze tentoonstelling "Rail 79 International", die zowel in de Warande als in het station liep. Ze ging door van zaterdag 22/09/1979 (officiële opening de avond ervoor door staatssecretaris Etienne Schouppe) tot zondag 30/09/1979.
Tijdens het eerste weekend stonden er verschillende locomotieven (waaronder het type 12) als wagens in het station op het toenmalige spoor 3 (is nu weg). In de postwagen werden postkaarten verkocht met een speciale dagstempeling. Plezante daarvan is dat daar zo'n vraag voor was dat ik met de postbeambte naar het hoofdpostkantoor moest gaan om nieuwe postzegels te halen (ik moest die op voorhand betalen). Ik heb daar toen in de voorraad een mooie postzegel gevonden met thema "Kuifje", maar die was al wel aanwezig, maar zou pas uitkomen op 14 oktober, ook weer met een speciale afstempeling. Handig als ik ben plakte ik eerst de Kuifjeszegels maar dat was met protest van de beambte want die mochten alleen maar met de speciale stempel gevalideerd worden. Dus doe maar... Daarna plakte ik  links daarnaast een gewone zegel van 4 Fr. die dan met onze stempel werd geslagen. Dat maakt dus dat ik exclusieve kaarten heb die al afgestempeld waren op 14/10 en daarna nog eens op 22/9 !!! (zie bijlage).
De ticketjes die je ziet zijn van het type "Edmondson". Er waren er 2 verschillende : beige (voor volwassenen) en roze met een rode dwarsstreep (voor kinderen). Ze gaven zowel toegang tot de expo alsook geldig voor een ritje op de stoomtrein die op het grasveld voor de warande reed (met o.m. Luc Tennstedt en Raf Loosen).
Is dit voldoende uit leg ?
Groetjes,
Dani






Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

Peter

Bedankt voor de uitleg.
Ja, dat zou kunnen dat het in 1979 was. Heb nog ergens wat (zwart/wit) foto's van de 64 en de 12 in Turnhout. Zal ze met het weekend eens opzoeken.

Spijtig dat zo'n tenstoonstellingen zich niet meer herhalen.



Met vriendelijke groeten
Peter

Dani-B

Ja, dat waren mooie tentoonstellingen ! De aanzet voor vele andere initiatieven in België.
Tegenwoordig hou ik me nog steeds met treinen bezig. Kom maar eens kijken tijdens de weekends vanaf zondag, 7 april in het stadspark van Turnhout.
Een tentoonstelling (en de rijdende stoomtreintjes) kan je meer bepaald zien tijdens het lange Pinksterweekend in het stadspark. Naast de bedrijvigheid op de parkbaan is er een grote tent waar allerlei spoorwegmemorablia worden getoond. Echt de moeite waard !!!
Groetjes,
Dani