Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Sneeuwhinder

Gestart door jakke, 12 maart 2013, 13:33:23 PM

jakke

Welke inrichtingen zouden sneeuwrijke landen hebben om hun spoorinfrastructuur werkend te houden ?
Zouden die zo kostelijk zijn dat de Belgische spoorwegen er geen voorbeeld aan zou kunnen nemen ?

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

just4fun

Ik denk dat vooral de mensen er meer rekening mee houden wanneer er sneeuw wordt voorspeld.
Wij willen kost wat kost ons 'normale' leventje lijden en dat kan niet in deze omstandigheden.
Paul

Dirky

In Duitsland, Zwitserland e.a. zie je op de velden, op strategische plaatsen elke winter opnieuw windschermen staan die sneeuwophopingen moeten vermijden of toch sterk verminderen. Ook zijn er deftige sneeuwruimers ter beschikking...
Ik heb het gevoel dat hier eerder geredeneerd wordt in de zin van: "Voor die twee dagen sneeuw gaan we toch de moeite niet doen..."

Jurgen

Ik denk dat Jan vooral bedoelt dat onze spoorwegen geen voorbeeld zouden kunnen nemen aan bijvoorbeeld de Zwitserse of Oostenrijkse spoorwegen waar ze toch ook wel regelmatig te kampen hebben met sneeuwval, zelfs veel heviger dan hier bij ons.

Als hier 5 cm sneeuw valt dan ligt het spoorverkeer helemaal in de war, in Zwitserland en Oostenrijk valt een veelvoud van hier en rijden de treinen gewoon door alsof er niets aan de hand is. Waarom kan dat hier niet?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

pabe

Ik ben eens in putteke winter in Zweden geweest ( Een klant van ons, 400 km boven Stockholm, zoiets als de Infrabel van Zweden die voor de spoorinfrastructuur instaan) en daar zijn alle, maar dan ook alle wissels continu elektrisch verwarmd in de winter.  Natuurlijk hebben ze daar wel goedkope electriciteit van hydro centrales ...

groetjes,  Paul

chef garde

Citaat van: Jurgen op 12 maart 2013, 14:24:12 PM
Ik denk dat Jan vooral bedoelt dat onze spoorwegen geen voorbeeld zouden kunnen nemen aan bijvoorbeeld de Zwitserse of Oostenrijkse spoorwegen waar ze toch ook wel regelmatig te kampen hebben met sneeuwval, zelfs veel heviger dan hier bij ons.

Als hier 5 cm sneeuw valt dan ligt het spoorverkeer helemaal in de war, in Zwitserland en Oostenrijk valt een veelvoud van hier en rijden de treinen gewoon door alsof er niets aan de hand is. Waarom kan dat hier niet?

Wat jammer dat de spoorwegen weer met de vinger gewezen wordt!  Waarom doen "ze" dit niet, waarom doen "ze" dat niet ...

Op de weg stond deze morgen 1671 km file.  Is dat dan normaal?  Vertrek eens in Brussel, rij 1671 km zuidwaarts met uw auto en je kan bijna uw zwembroek al aantrekken!!

Zoals Just4fun aanhaalt, we willen allemaal ons normaal leventje leiden, we wonen bij voorkeur rustig op de buiten en we werken bij voorkeur in een (groot)stad.   

Misschien werkt een Zweed of een Oostenrijker ook wel dichter bij huis en moet hij geen 100 kilometer enkele rit rijden of sporen om op de werkvloer te geraken???

Steven123

#6
Citaat van: chef garde op 12 maart 2013, 15:48:09 PM
Wat jammer dat de spoorwegen weer met de vinger gewezen wordt!  Waarom doen "ze" dit niet, waarom doen "ze" dat niet ...

Op de weg stond deze morgen 1671 km file.  Is dat dan normaal?  Vertrek eens in Brussel, rij 1671 km zuidwaarts met uw auto en je kan bijna uw zwembroek al aantrekken!!

Zoals Just4fun aanhaalt, we willen allemaal ons normaal leventje leiden, we wonen bij voorkeur rustig op de buiten en we werken bij voorkeur in een (groot)stad.   

Misschien werkt een Zweed of een Oostenrijker ook wel dichter bij huis en moet hij geen 100 kilometer enkele rit rijden of sporen om op de werkvloer te geraken???

Ben ik mee eens, ik had vandaag behoorlijk wat vertraging met de trein, maar er reed tenminste een trein.

In het buitenland gaat het in de sneeuw inderdaad wat vlotter, maar dat zijn dan ook grotere landen met een minder 'dicht' netwerk dan Belgïe.
Hier mag er nergens een opstopping ontstaan of het loopt de mist in, dus erg moeilijk om zo'n netwerk vlekkeloos te laten rijden.

Er zijn ook heel wat zaken die gevoelig zijn voor sneeuw terwijl niemand er bij stil staat;
-neem nu LED technologie in seinen en koplampen, men doet de moeite moderne technologie te integreren, er kan op energie bespaard worden... en het ontwikkeld geen warmte meer: allemaal geweldig... tot het zijdelings begint te sneeuwen en te vriezen, en men de seinen niet meer kan waarnemen.
Oplossing: weerstanden plaatsen om terug energie/warmte te ontwikkelen.

-Bevrozen pantograafen die niet tegen de draad kunnen, of niet meer kunnen veren tijdens bovenleiding-hoogte-verschillen (stroomonderbrekingen, noodr..)
-Rijdraden die afbreken
-condensproblemen in de motorwikkelingen...
-Bevrozen remblokken, remmen komen niet meer los/vast...
-Bevrozen/besneeuwde wissels...
-Machisten die niet op tijd op hun job/trein raken...(die staan evengoed in de file)
-en ga zo maar door...

Allemaal van die kleine pruts-zaken waar niemand echt bij stilstaat maar wat grote gevolgen kan hebben op zo'n klein dicht netwerk.
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Dirky

Ik wil hier niet echt naar de spoorwegen wijzen Wouter maar meer naar de typisch Belgische toestanden i.v.m. het weer en hoe men er mee omgaat. Deze morgen kon ik gewoonweg niet naar mijn werk omdat de straat die aansluiting geeft op een grotere weg (die zeker goed gestrooid is) in dergelijke weersomstandigheden zeker toegewaaid is. Vanzelfsprekend geven de gemeentediensten voorrang aan grotere wegen i.v.m. ruimen...

Een goeie vriend van mij in Duitsland woont op een gelijkaardige plaats en daar komt de gemeente elk jaar opnieuw op twee plaatsen sneeuwschermen zetten. De wind voert daardoor de sneeuw hoog over de straat zodat die vrij blijft...

Hier heb ik dan ook enkele jaren terug, na een paar keer vastgereden te zijn met de wagen, aan de gemeente gevraagd of ook hier geen schermen kunnen geplaatst worden. Je kan het antwoordzeker al raden? "Voor die twee keer op een jaar dat het sneeuwt!..."

Ik ben er ook van overtuigd dat de sneeuwrijke landen veel maatregelen nemen omdat het daar wel de moeite is... telke jare opnieuw...

En deze Belgische manier van leven weerspiegelt in vele variaties. Bouwvergunningen in overstromingsgebied afleveren, onder aanvliegroutes van de luchthavens laten bouwen, ...

Ik begrijp dus echt wel dat er voldoende redenen zijn om er niets aan te doen, maar het zou toch beter moeten kunnen.

En helemaal terug on topic denk ik dus aan:
-   Gebrek aan sneeuwruimers
-   Gebrek aan windschermen
-   Bermen minder hoog
-   Meer verwarmde wissels e.d.
-   Meer speciaal winterpersoneel?

Klaas Zondervan

Citaat van: Steven123 op 12 maart 2013, 16:06:05 PM
Allemaal van die kleine pruts-zaken waar niemand echt bij stilstaat maar wat grote gevolgen kan hebben op zo'n klein dicht netwerk.
Ze zouden er in ieder geval wel bij moeten stilstaan.
De grote vraag blijft natuurlijk waarom het in Zwitserland en Oostenrijk wel lukt, en in de lage landen niet.
In Nederland maken ze het nog bonter, hier krimpen ze op voorhand de dienstregeling al in als er sneeuw wordt voorspeld. Ik vind dat angsthazengedrag.

argilla

Citaat van: Dirky op 12 maart 2013, 16:15:00 PM
Ik wil hier niet echt naar de spoorwegen wijzen Wouter maar meer naar de typisch Belgische toestanden i.v.m. het weer en hoe men er mee omgaat. Deze morgen kon ik gewoonweg niet naar mijn werk omdat de straat die aansluiting geeft op een grotere weg (die zeker goed gestrooid is) in dergelijke weersomstandigheden zeker toegewaaid is. Vanzelfsprekend geven de gemeentediensten voorrang aan grotere wegen i.v.m. ruimen...

Een goeie vriend van mij in Duitsland woont op een gelijkaardige plaats en daar komt de gemeente elk jaar opnieuw op twee plaatsen sneeuwschermen zetten. De wind voert daardoor de sneeuw hoog over de straat zodat die vrij blijft...

Hier heb ik dan ook enkele jaren terug, na een paar keer vastgereden te zijn met de wagen, aan de gemeente gevraagd of ook hier geen schermen kunnen geplaatst worden. Je kan het antwoordzeker al raden? "Voor die twee keer op een jaar dat het sneeuwt!..."

Ik ben er ook van overtuigd dat de sneeuwrijke landen veel maatregelen nemen omdat het daar wel de moeite is... telke jare opnieuw...

En deze Belgische manier van leven weerspiegelt in vele variaties. Bouwvergunningen in overstromingsgebied afleveren, onder aanvliegroutes van de luchthavens laten bouwen, ...

Ik begrijp dus echt wel dat er voldoende redenen zijn om er niets aan te doen, maar het zou toch beter moeten kunnen.

En helemaal terug on topic denk ik dus aan:
-   Gebrek aan sneeuwruimers
-   Gebrek aan windschermen
-   Bermen minder hoog
-   Meer verwarmde wissels e.d.
-   Meer speciaal winterpersoneel?



of zoals het in mijn gemeente al is geantwoord naar aanleiding van een vraag om veiligheid ;
..."neen want het brengt electoraal niets op !!!!!".... begrijpe wie kan. Wel eerlijk rechtdoor antwoord  van de schepen van openbare werken.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

jakke


Oei ,  enkele lange-tenen ...
Ik kan helemaal begrijpen dat de personeelsleden van de spoormaatschappij machteloos staan tegenover het gevoelig zijn van materiaal aan winters weer .
Enkel de vaststeling dat het spoorverkeer behoorlijke hinder van het huidige weer ondervind roept bij mij bovenstaande vraag op .
Das al en sorry voor de vraagstelling

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Steven123

#11
Citaat van: jakke op 12 maart 2013, 17:52:40 PM
Oei ,  enkele lange-tenen ...
Ik kan helemaal begrijpen dat de personeelsleden van de spoormaatschappij machteloos staan tegenover het gevoelig zijn van materiaal aan winters weer .
Enkel de vaststeling dat het spoorverkeer behoorlijke hinder van het huidige weer ondervind roept bij mij bovenstaande vraag op .
Das al en sorry voor de vraagstelling

Je hoeft je helemaal niet te excuseren voor die vraag, ik vind het zelfs een goeie vraag  ;)
Ik denk dat dit inderdaad een zeer grote financiële inspanning vraagt en men zal vaak meer investeren in 'veiligheid' dan 'regelmaat'.
Momenteel is bv het installeren van het ETCS veiligheids-systeem zo één van die investeringen.

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

dieselfreak

Kort samengevat komt het hierop neer: we zijn allemaal rotverwend, als we iets in ons hoofd hebben moeten we op onze wenken bediend worden, het moet allemaal snel gaan, en als iets door een gezonde portie sneeuw zoals vandaag niet loopt zoals het normaal zou moeten lopen (de treinen bijvoorbeeld) dan zagen en klagen we als kleine kleuters. We zijn een volk van watjes in vergelijking met de vorige generaties. Wat zou er gebeuren moesten we eens een èchte winter meemaken zoals die van 1947 of van 1963? Dan zou de staat van beleg worden afgekondigd zeker? Toen had men echt een reden om binnen te blijven, toch niet voor 10 cm sneeuw zoals vandaag?
MC

Jurgen

Wouter, ik wil niemand met de vinger wijzen. Inderdaad, er stond vanmorgen meer dan 1600 km file. Maar in de loop van de dag zijn wel alle problemen gaandeweg opgelost.

Behalve bij het spoor, want blijkbaar zijn ze daar alleen maar groter geworden. Als ik de berichtgevingen moet geloven staat er in Brussel niets op de aankondigingsborden tenzij men zeker weet of een trein zal rijden. Dit terwijl op de baan amper verkeer te zien is, bij de radioverkeersdienst lachen ze ermee dat er zo weinig file is, zelfs geen structurele files!

Hoe komt dat dan?
Dit vraag ik mij nu af zonder u of eender wie de schuld te geven. Want behalve de rijdraad die afbreekt zie ik geen enkel probleem dat men niet snel zou kunnen oplossen. Is het door personeelstekort, een veel te ingewikkelde papierwinkel, kost het te veel,...? Of zie ik het allemaal te simplistisch?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

marc goovaerts

Jaren terug in november nog eens vertrokken uit Moskou... en ja, het vliegtuig had omwille van het sneeuwruimen twintig (20) minuten vertraging. Dezelfde week zijn we nog wat vrienden in het station van de trein gaan halen, die stipt op tijd was.
En Rusland in de jaren 90 was echt geen voorbeeld van toptechnologie hoor. Strooien op de wegen was ook zo goed als onbestaande.
En toch draaide alles. Hebben ze daar andere wissels, een andere kopersoort voor de bovenleidingen... ?