Restauratie type 10 + 5927

Gestart door dieselfreak, 06 maart 2013, 11:11:24 AM

dieselfreak

De restauratie van stoomlocomotief type 10 vordert met rasse schreden:

http://www.wallorail.be/actu2013/index.php/tourisme-patrimoine/137-4-mars-2013-la-restauration-de-la-type-10-quasi-terminee

Alvast een mooie aanwinst voor het toekomstige spoorwegmuseum in Schaarbeek!
En ook het TSP is goed bezig zo te zien:

http://www.wallorail.be/actu2013/index.php/tourisme-patrimoine/143-3-mars-2013-la-5927-en-cours-de-restauration

De voormalige 5927 krijgt opnieuw zijn jasje uit de jaren 60: groene livrei met 1 gele lijn en zwaluw.

MC

OlivierV

In principe zou die type 10 toch rijvaardig zijn?

Hij ziet er alvast wel terug goed uit!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dieselfreak

Citaat van: OlivierV op 06 maart 2013, 13:50:21 PM
In principe zou die type 10 toch rijvaardig zijn?

Hij ziet er alvast wel terug goed uit!

Aan de buitenkant wel ja. Maar volgens mij zal het type 10 enkel decoratief aanwezig zijn in het spoorwegmuseum, rijden zou er niet meer inzitten. Dat blijkt ook uit dit lijstje gepubliceerd in het novembernummer van het tijdschrift "Today's railways":

http://www.hgbtf.net/download/file.php?id=5082&mode=view

Maar wie weet vind de NMBS onverwacht nog een grote zak met geld en kan de loc toch nog opnieuw rijvaardig worden gemaakt.




MC

OlivierV

Marc, dat hij enkel decoratief aanwezig zal zijn weet ik, maar het was maar een gedachte dat die het in principe wel nog zou kunnen mits een grondige opfrisbeurt (evenals die paars/lila koninklijke locomotief).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Trouwens, Type 1.002, vertoeft die ook nog ergens in een museum? Want ik botste daarnet nog op wat foto's van deze krachtpatser uit 1997 waarin hij een FORD-trein trok.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Er staat een type 1 in Treignes.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Hervé

...en als ze een zak geld vinden, is het nog maar de vraag of het naar het historische materieel gaat.  In principe is, op twee locomotieven na, alles nog te herstellen voor een aanvaardbaar bedrag...maarja, he...  >:(

Citaat van: dieselfreak op 06 maart 2013, 14:14:51 PM
Citaat van: OlivierV op 06 maart 2013, 13:50:21 PM
In principe zou die type 10 toch rijvaardig zijn?

Hij ziet er alvast wel terug goed uit!

Aan de buitenkant wel ja. Maar volgens mij zal het type 10 enkel decoratief aanwezig zijn in het spoorwegmuseum, rijden zou er niet meer inzitten. Dat blijkt ook uit dit lijstje gepubliceerd in het novembernummer van het tijdschrift "Today's railways":

http://www.hgbtf.net/download/file.php?id=5082&mode=view

Maar wie weet vind de NMBS onverwacht nog een grote zak met geld en kan de loc toch nog opnieuw rijvaardig worden gemaakt.






dieselfreak

Idd, moest men een zak geld vinden bij de NMBS dan is het zeer twijfelachtig dat dit besteed zou worden aan herstel van historisch materiaal. Het is overgens ook nog geen uitgemaakte zaak dat de archiefdienst van de NMBS gaat verhuizen naar het toekomstige spoorwegmuseum in Schaarbeek. Het zou kunnen, maar zeker is het allerminst. Voor hetzelfde geld blijven ze gewoon zitten in de kelder van het NMBS gebouw aan de Frankrijkstraat.
MC

ems

Citaat van: dieselfreak op 06 maart 2013, 14:14:51 PM
http://www.hgbtf.net/download/file.php?id=5082&mode=view
Interessante lijst, vooral de 902 (benelux-hondekop): "For loan to the Netherlands"; zou dat in- of exclusief asbest zijn ;-)
Groet, Edwin

dieselfreak

Ik veronderstel dat dit in de prijs inbegrepen is, waar vind je dat nog tegenwoordig? je koopt een treinstel en je krijgt er gratis een voorraad asbest bij, die van de NMBS zijn werkelijk tè goed voor deze wereld!
MC