Piko A rails digitaal

Gestart door sneeuwregen1, 26 februari 2013, 19:08:56 PM

sneeuwregen1

Ik heb marklin C rails. En nu heb ik bij Piko voor 70 euro een leuk startersetje gezien. die wil ik graag naast mijn marklin baan leggen zodat er ook gelijkstroom locs kunnen rijden. Ik kan dan ook kijken wat ik het best vindt, Marklin of gelijkstroom.

Later heb ik het idee om digitaal te rijden. Daarom wil ik weten of je met de Piko rails Bijv. de Multimaus van Roco/fleischman kan gebruiken. Ik heb dat namelijk ergens gelezen. Want Piko's digitale systeem lijkt me niks.

Kan dit?

Ik hoor het graag.
OH ja en de opmerking neem dan meteen Roco, etc. Gaat niet daar heb ik gewoon de financiele middelen niet voor. Dan is al mijn geld meteen op!

groet

Daniel

TBCédric

Je kan piko A gleis gebruiken voor digitale centrales gelijk die van roco of zelfs van marklin.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Huugooke

gelijkstroom, wisselstroom... als je digitaal gaat rijden gebruiken ze allemaal dezelfde stroom (een soort wisselstroom).
Alleen de manier waarop ze die stroom afnemen is anders: bij Märklin met een sleper en alle wielen; bij gelijkstroom via de wielen. Bij Märklin zijn de wielen dus met elkaar verbonden, als je zo'n loc op je gelijkstroomspoor zet krijg je kortsluiting. Als je een gelijkstroomloc op Märklinsporen zet gebeurt er.... niks?
Er zit ook wat verschil in het digitaal systeem van die merken. Als je met de twee wil rijden (wat perfect mogelijk is), moet je een multiprotocol digitaal systeem hebben.
De fundamentele keuze die je moet maken is dus: drierail of tweerail; al de rest is aan te passen.
En zelfs dan kan je de twee gebruiken , als twee aparte circuits uiteraard.

sneeuwregen1

Oke bedankt voor de info! Moet nog een paar kleine dingetjes regelen en dan ben ik van plan een startersetje van Piko te kopen (57110) bij de MTE maar 55,- daar bestel ik dan meteen wat stootjukken bij en nog wat andere rails en dan heb ik voor 70,- ook een analoge gelijkstroom baan! Voor dit moment maak ik dan op mijn baan 2 circuits, een 2 rail, en een 3 rail. Zo kan ik praktisch elke loc op mijn baan kwijt! En welke mij dan het meest bevalt daar ga ik op uitbreiden. Maar later, als ik een grotere baan heb, ben ik ook van plan om 2 circuits te maken. De beste volautomatisch en de andere lekker analoog of simpel digitaal. Dan maakt wissel of gelijkstroom voor mij geen verschil meer!

groet

Daniel