Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Seinen plaatsen

Gestart door gjvdz, 17 februari 2013, 16:48:44 PM

gjvdz

Hallo allemaal,
Ik heb op m'n baan een enkelsporig gedeelte dat op een bepaalde plaats verbreedt wordt naar een stukje dubbelspoor om erna terug als enkelspoor verder te lopen, waar kan ik best seinen plaatsen?
Mvg Giel-Jan

bellejt

op het einde van de uitwijksporen.

oebr

#2
kijk eens op www.miniatuurseinen.info onder vademecum, daar kan je allicht wel nuttige indicaties vinden.

En dit is allicht ook wel een nuttige foto:



bron= geocaching.com Hugh
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

bellejt

op een enkelsporig traject worden geen seinen geplaatst voor de ontdubbeling.Wel snelheidsborden.Daardoor weet de machinist dat hij moet vertragen tot de snelheid waarmee de wisselstraat genomen dient te worden.Je hebt dus minimum 2 seinen rood/groen nodig.Dit zijn dan beide eigenlijk uitritseinen bij de ontdubbeling (inhaalspoor).

gjvdz

Hallo allemaal,
ik heb wat rondgezocht en heb uiteindelijk de seinen gevonden die ik wil gebruiken.
Ook heb ik ondertussen al eens gekeken hoe ik de aansluiting ga maken maar hier ben ik vastgelopen.
Nu is mijn vraag of iemand me hiermee kan helpen.

Zover ben ik geraakt, nu is het nog een kwestie van de rode draad die het geisoleerde rail zo aan te sluiten dat het spoor stroom krijgt op het moment dat het sein op groen staat en niet wanneer het op rood staat. Dit zou geen probleem zijn als de rode draad aangesloten wordt aan de groene,
maar de aansluiting van de gele draad is een andere als die van de rode bij de transformator. Kan iemand me verder helpen?
Mvg Giel-Jan


gjvdz

Hallo allemaal,
Ik heb eens rondgekeken en heb gevonden wat ik wil. Ondertussen heb ik ook de aansluitingen al eens uitgetekend.
Hier knelt het schoentje want ik ben vastgelopen. Dit is waar ik geraakt ben:
[urlhttp://s1305.beta.photobucket.com/user/Giel-Jan/media/Dia1_zpse8a90a62.jpg.html?sort=3&o=0][/url]
De rode draad moet zo aangesloten worden dat wanneer de schakelaar het sein op rood zet, er geen stroom door de rode draad vloeit. Maar zo simpel als de draad aansluiten op de groene is het niet. Want de gele aansluiting van de transformator is bedoeld voor verlichting, niet voor de rijstroom van de voertuigen. Kan iemand me helpen?
Mvg Giel-Jan

bellejt

gewoon de rijstroom van de vorige sectie op de rode draad aansluiten.De tekening is toch duidelijk.De lichtjes van het sein hebben niets te maken met de rijstroom.Eenvoudig : je neemt een rode draad van de middenleider voor de isolatie en sluit die aan op het onderbrekingsdeel van het sein.Aan de andere onderbrekingsklem van het sein ga je dan weer met een rode draad naar de geisoleerde sectie (deel).Als nu het relais in 1 stand ligt (met groen licht ) geeft het kontakt door en is er rijstroom.Als het in de stand rood licht staat ligt het relais in de stand onderbroken.Als je het niet duidelijk ziet in de tekening denk ik dat je er nooit alleen uitgeraakt en nog veel problemen met aansluitingen zal hebben.
PS: het is het middelste tekeningetje van de link die ik geef is de aansluiting marklin sein.De gele en bruine draden hebben niets met rijstroom te zien,enkel de lampjes.Kijk eens goed en volg de rode draden.

gjvdz

Het gaat me om de nieuwe Märklin hobby seinen, de oude worden op deze manier aangesloten, de nieuwe niet. Ik vroeg me af of het mogelijk was de nieuwe aan te sluiten zoals de oude.
Mvg Giel-Jan

bellejt


gjvdz

Hallo allemaal,
ik denk er aan om Viessmann lichtsseinen te gebruiken. Nu ben ik hiervoor eens aan het rondkijken, en zie ik dat viessmann twee manieren van aansluiten voorziet. (dit kan je zien in de pdf die achter de link zit.) Ik zou graag het treinverloop kunnen beïnvloeden maar voor elk sein zo een controller kopen zou nogal duur uitvallen, heeft iemand een idee om dit op een eenvoudige wijze toch te kunnen? Tot nu toe heb ik ervaring met het aansluiten van Märklin seinen, zou ik dit systeem met een geïsoleerde spoorsectie ook kunnen gebruiken met viessmann seinen?
http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/4013_98106_05_DE-EN_web.pdf
Mvg Giel-Jan