catalogus prijzen

Gestart door Mattias, 15 februari 2013, 17:56:48 PM

Mattias

Goeie namiddag,


Sinds een goed jaar hou ik alle gegevens van mijn rollend materieel bij.
Dit gaat van het jaar van aankoop, merk, catalogusnummer, welke koppelingen erop zitten, welke decoder erin,...
Daarnaast heb ik ook de persoonlijke aankoopprijs bijstaan.
Dit om te kunnen zien hoeveel ik reeds heb uitgegeven.  ::)

Maar ik was benieuwd naar de originele catalogusprijzen van mijn materieel.
Dit om te zien hoeveel mijn treinen écht waard zijn, ten opzichte van de eigen aankoopprijs.

Van al mijn nieuwere locs en slepen heb ik gegevens kunnen vinden op het internet.
Maar vaak zijn het de oudere locs die het moeilijker hebben gevonden te worden.

Op internet vind ik vaak de catalogus zonder prijzen, of de 2ehandsprijzen van het object.
Maar de officiele cataloogprijs / winkel nieuwprijs vind ik bij sommige stukken niet.

Vandaar dat ik hier de vraag stel voor onderstaande objecten...  ::)

Locs:

Roco   43291 (NMBS 2514, stoomlocomotief, zwart, depot Schaarbeek, in occasie aangekocht in 2006, niet digitaal voorbereid)
Roco    ? (NMBS 201.010, diesellocomotief, 2 groene tinten + gele ster, waarschijnlijk artisanaal herspoten??, in occasie aangekocht in 2010, beschikt over oude dikke rocomotor, niet digitaal voorbereid)
Jouef 838100 (SNCF 36011, Elektrische locomotief, grijs + rood, digitaal voorbereid, model uit 1999, aangekocht in occasie in 2012)

Rijtuigen:

Roco   45508 (couchette BahnToeristik Express, rood + blauw, nieuw aangekocht in 2012)

Wagons:

klein modellbahn 3281 (NMBS wagon type TS met rolluikdak, bruin, dienstnummer van de wagon: 21 88 570 0 096-0, aangekocht in occasie in 2010)
klein modellbahn 364D (NMBS wagon type sgnss met 2 blauwe Frans Maas bachecontainers, dienstnummer van de wagon: 33 88 457 5 600-0, aangekocht in occasie in 2012)


Alle info is meer dan welkom.
Komt er na afloop niks uit de bus, geen enkel probleem!


Aan allen een prettig weekend!  8)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Jurgen

Matthias, ik denk dat je beter de prijzen van veilingen kan bijhouden om te weten wat je modellen echt waard zijn.

De catalogusprijs ligt altijd hoger dan je aankoopprijs en voor die prijs wordt een model bijna nooit verkocht, op enkele uitzonderingen na dan.
Mijn laatste loc die ik bijvoorbeeld aangekocht heb was de reeks 55 van Märklin. Daarvan is de aanbevolen prijs door Märklin € 299,95, ik heb hem gekocht voor € 239,95 en dit jaar is hij op Ebay al 6 keer verkocht (voor zover ik gevolgd heb) voor gemiddeld € 190,76. Dat laatste is meer dan € 100,00 verschil en gaat later dit jaar misschien nog groter worden.

Ik probeer vooral de aanbevolen prijzen bij te houden om later te weten hoeveel ik maximum kan/wil bieden als ik het model toch een keer wil kopen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Van de meeste modellen die ik ooit gekocht of gekregen heb weet ik niet meer wat ze gekost hebben.
Ik wil dat ook niet meer weten, vind het wel lekker rustgevend om het niet te weten. 8)

Gerolf

Als ik die catalogusprijzen zou weten zou ik ze zeker doorgeven, Matthias.
Ik begrijp dat je een aanduiding, een "start-referentie" wil.

Zoals anderen al schreven: dit komt niet overeen met wat iets echt waard is.
De (geld-)waarde is wat men er op dat moment voor geeft, en het verschil met "catalogus" kan erg groot zijn.
Zo is een Lima elektrische 18 (en ombouwset van PB) vrijwel waardeloos, omdat de LS bestaat.
Eenzelfde verhaal voor de L/GCI rijtuigen van Jocadis versus Olaerts en Goovermodels, ...

En dan bestaat nog "wat de gek er voor geeft" - kijk maar eens naar sommige uitspattingen op Ebay  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mattias

Dat is wel waar..

Maar het is altijd wel even tof om te kunnen het verschil maken in de startwaarde (de waarde waarbij de loc/rijtuig voor het eerst in de rekken ligt) en de prijs die ik er heb voor betaald.
Meestal ligt die wat of een groot stuk lager, meestal door Ebay en dergelijken. Maar soms heb ik meer betaald voor een object, dan die in de winkels hebben gelegen, een tijdje terug.

Het is daarnaast ook fijn om een deftige referentie te hebben.
Ik kan morgen evengoed bij een goeie vriend een loc overkopen voor de symbolische euro.
Maar die loc is veel meer waard dan dat..

Allez ja, snappen jullie?  ::)


Cataloogprijs is inderdaad misschien een wat ongelukkige naam die ik heb laten vallen.  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Chrisrail

#5
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Mattias

Daarmee ben ik al een heel stuk verder!

Bedankt, Chris!  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder