Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

krispy

Ligt aan het printen , geel is een kleur dat bijna niet dekt , heb dat ook al geprobeerd , eerst zou je moeten kunnen wit printen en daar dan geel over , wit maakt het geheel dekkend
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

OlivierV

Citaat van: krispy op 22 december 2015, 23:03:12 PM
Ligt aan het printen , geel is een kleur dat bijna niet dekt , heb dat ook al geprobeerd , eerst zou je moeten kunnen wit printen en daar dan geel over , wit maakt het geheel dekkend
Zo ben ik op dit moment ook aan het redeneren. Of printen op een vel wit decalpapier... Dan is het voor de ovaaltjes alvast opgelost en vooraan misschien ook als het zwart dekkend genoeg is.

Ofwel moet ik het ergens laten printen bij iemand die zo'n printer heeft die eerst wit kan drukken en vervolgens de juiste kleur er op, dacht dat PB dit wel heeft.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

GVL

Ofwel een gele ondergrond op de loc schilderen waar de decals komen.

OlivierV

Dat zou een oplossing bieden wanneer het over gele vlakken zou gaan. Maar het gaat om een randje en om letters. Het juiste kleur groen uit de printer krijgen dat overeenkomt met dat op de loc is ook niet evident...

't Zal precies nog een processie van Echternach worden.

doomslu

Ik mag veronderstellen dat je de inkt op de decal goed beschermd hebt met een laagje vernis?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Er bestaan complete uitrustingen met decalpapier (doorzichtig of wit) en speciale lak om afdruk van een inktjet te beschermen.
Ik heb het al met succes gebruikt. Met een laserprinter gaat het ook, maar ook hier is beschermlak aangewezen.
Om die ovalen te maken kan je inderdaad best een witte ondergrond gebruiken; als je de gele rand dik genoeg maakt kan je met de nodige handigheid dat wel mooi uitknippen/snijden.
Je kan ook het ovaal op een groot groen veld afdrukken en het geheel op de zijkant aanbrengen; dan is het kunst om de kleur na te maken met je verf. Kleine nuances zullen niet opvallen als je de decal goed aflijnt.
Voor de cijfers kan je hetzelfde systeem toepassen met een zwarte achtergrond, dat is iets gemakkelijker.
De stelplaatsen heb ik niet goed gekregen omdat mijn printer gewoon niet zo fijn kan afdrukken.
Een thermische printer is hiervoor ideaal, maar vindt dat maar eens!
Ten slotte nog dit: het decalpapier is niet bepaald goedkoop!

OlivierV

Citaat van: doomslu op 23 december 2015, 08:33:06 AM
Ik mag veronderstellen dat je de inkt op de decal goed beschermd hebt met een laagje vernis?
Jups, dat heb ik inderdaad gedaan. en dan een nachtje laten drogen zoals ook links en rechts wordt aangeraden.

Citaat van: Huugooke op 23 december 2015, 09:14:09 AM
Er bestaan complete uitrustingen met decalpapier (doorzichtig of wit) en speciale lak om afdruk van een inktjet te beschermen.
Ik heb het al met succes gebruikt. Met een laserprinter gaat het ook, maar ook hier is beschermlak aangewezen.
Om die ovalen te maken kan je inderdaad best een witte ondergrond gebruiken; als je de gele rand dik genoeg maakt kan je met de nodige handigheid dat wel mooi uitknippen/snijden.
Je kan ook het ovaal op een groot groen veld afdrukken en het geheel op de zijkant aanbrengen; dan is het kunst om de kleur na te maken met je verf. Kleine nuances zullen niet opvallen als je de decal goed aflijnt.
Voor de cijfers kan je hetzelfde systeem toepassen met een zwarte achtergrond, dat is iets gemakkelijker.
De stelplaatsen heb ik niet goed gekregen omdat mijn printer gewoon niet zo fijn kan afdrukken.
Een thermische printer is hiervoor ideaal, maar vindt dat maar eens!
Ten slotte nog dit: het decalpapier is niet bepaald goedkoop!
Wel, ik zal het eens met wit decalpapier proberen, voor het nummer op de rookkastdeur en het ovaaltje zal dat inderdaad lukken, voor de achterkant en het depot zal het nog zoeken zijn welk tint groen. 'k Zal ne keer een proefblad moeten drukken met 50 tinten groen.

De stelplaatsen lukken bij mij net wel nog, is wel een heel recente printer Dus dan zal ik het maar met wit papier proberen.

Prijs van een A4 decalpapier valt wel mee, rond de €2-3/vel.

raf

hier ook een probleem met de decals
ik wil dus reclame borden maken en die verdwijnen in het groen als ik ze op breng
ik heb dus eerst de decal wit gespoten en daarna de reclame er over heen
en shit da werkt nie want de inkt pakt nie op de verf
dus ja een groot probleem en wit kunnen ze hier wel printen maar dat kost 12 euro voor een A 5 vol te zetten
je moet dus wel die speciale lak over de decal zetten nadat hij geprint is anders loopt het verkeerd want inkt is niet water vast

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

Oei! ik betaal zoveel voor een A5-ke !
Dan kan ik bij u de stelplaatsen bestellen ?  :D ;)

raf: wit decalpapier gebruiken!

raf

ik heb 12.90 betaald voor 6 A5 vellen
en wit heb ik nog niet gevonden
alleen transparant
het is van het merk testors en nergens in den belziek te verkrijgen zo te zien op de americaanse site
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Ik bestel ze in Engeland, iets van een 8 euro voor 5 vellen en dan nog portkosten.

OlivierV

Een tijdje geleden stonden de tijdperk 3 i4 rijtuigen van Heris bij Marnan spotgoedkoop.
Dus enkele aangekocht, en sommigen al weer verkocht, behalve het AB rijtuig. LS models zette dit rijtuig een hele tijd geleden op de markt maar is vandaag moeilijk te vinden of onbetaalbaar. Dan maar omspuiten denk ik zo.
Links en rechts moet er bij de witte band wel wat gecorrigeerd worden, maar voor een omspuitbeurt zonder de deskundige begeleiding van kameraad Stephen vind ik het zeer goed meevallen.

Het rijtuig heeft overal de oranje kleur van links, de blekere kleur komt door het licht uit mijn raam.

Groet,
Olivier

Huugooke

Citaat van: raf op 23 december 2015, 11:31:57 AM
ik heb 12.90 betaald voor 6 A5 vellen
en wit heb ik nog niet gevonden
alleen transparant
het is van het merk testors en nergens in den belziek te verkrijgen zo te zien op de americaanse site
gr raf
Testors is hier ook een rariteit geworden. Ik wil wel eens informeren in de hobbywinkel hier.

OlivierV

Ombouw Heris NMBS i4 AB in C1 livrei gezet

Veel priegelwerk leidde tot bovenstaand resultaat, volgende stap is het maken en plaatsen van de decals, nog wat zwarte details toevoegen en de deurklinken en handvatten in een zilveren kleurtje zetten, maar dan moet ik eerst eens zilverkleurige verf kopen, een of ander M1 rijtuig ligt ook al maanden op zilveren deurgrepen te wachten.

't Is de eerste keer dat ik zoiets volledig van A tot Z zelf doe, al bij al kan het resultaat er wel mee door, er zijn mensen die het pakken beter kunnen, maar allicht zijn er ook die het pakken slechter kunnen.
De witte band is niet geheel recht en links en rechts zijn er zeker wat foutjes ingeslopen, maar voor mezelf kan het er wel mee door.

Tussen Roco i6 rijtuigen uit de eerste reeksen misstaat het rijtuig alvast niet.

Chrisrail

.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }