Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

OlivierV

Citaat van: loebaske op 13 februari 2015, 04:38:21 AM
Zelf maken die bollestampers  :)
Ik dacht nochtans dat die via shapeways te verkrijgen waren.

Laagje verf kan geen kwaad.


En een doorkijkje ook niet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

idd. Olivier, in de tijd dat ik die heb gemaakt was er nog geen sprake van 3D printen, was dus selfmade  ;)



In vergelijking met de 3D prints....zie je het verschil behoorlijk...

OlivierV

Citaat van: loebaske op 14 februari 2015, 09:10:55 AM
idd. Olivier, in de tijd dat ik die heb gemaakt was er nog geen sprake van 3D printen, was dus selfmade  ;)
knip

In vergelijking met de 3D prints....zie je het verschil behoorlijk...

Zo'n 3dprint lijkt mij handig, dat moet ik enkel nog schilderen en monteren.



Nog snel een module ineen gedraaid en zopas kwam de pakketman met een wissel, wat flex, wat ballast en nog wat groenspul.

Onder het motto: wat ben je met een verzameling treinen als je ze niet kan laten rijden ... ;)

Nog een leuke avond voor de boeg dus.

De bochten krijgen hier een straal van 63 en 57cm, dat is vrij krap om zichtbaar te leggen, maar nog +- acceptabel, ook ga ik de bochten ietwat progressief leggen zodat ze geleidelijk aan naar hun minimumstralen gaan.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Ik heb deze week een weekje verlof en ik wou deze bocht nog maken.

Dit hield in nog een modulebakje van 80*80cm maken waarop een bocht komt te liggen die ervoor zorgt dat ik het emplacement kan oprijden en afrijden.

Deze bocht komt wel volledig in het zicht te liggen, een beetje jammer want hij is niet van de ruimste, maar zoals te zien is, ruimer kan niet.

Vervolgens moeten er nog 3 bakken gemaakt worden met het schaduwstation en de overloopwissels om van het buitenste naar het binnenste rondje te komen, opdat er ook effectief treinen kunnen binnenkomen. Dit wordt geen vaste opstelling want met het schaduwstation kom ik voor zo'n 30cm in het deurgat te zitten.... Gelukkig ben ik vrij slank dus dat is geen probleem.



Hier staat ook het niet zichtbare gedeelte afgebeeld. Wel ga ik proberen om zo'n 4 opstelsporen te creƫren en 2 sporen om door te rijden. Misschien nog een kopspoortje om een trek-duw stel of wat locs op te plaatsen.
Dat zien we allemaal nog wel.



Groeten,
Den bochtenmaecker.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Chrisrail

#289
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

OlivierV

Citaat van: Chrisrail op 19 februari 2015, 14:40:48 PM
Citaat van: OlivierV op 19 februari 2015, 13:49:27 PM
Gelukkig ben ik vrij slank dus dat is geen probleem.

Hopelijk is Uw moeder met den stofzuiger dat ook.......... :-X

;)
Ik stofzuig daar zelf wel.

Balen wel, op die ene wissel in den bocht niet anders dan ontsporingen. Dat wordt toch eventjes brainstormen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

ik heb daar ook zo ergens een wissel in liggen en van de week ga ik er de camera langs zetten om te kijken wat en waar de wagons juist uit het spoor lopen
want bij zo een wissel is da nogal moeilijk om te kijken wat er juist verkeerd loopt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Reed er daarnet met mijn Roco 204 op en die reed er gewoon uit, heb die wissel er al terug uitgehaald, dat kan niet zijn. Ik denk dat ik me het best gewoon een bochtwissel aanschaf. Flexibele wisselbouwsets zijn handig maar ik denk dat ik gewoon ietsje te veel flexibiliteit van die wissel vroeg.

Best even goed nadenken wat nu te doen, ik zou een bochtwissel kunnen kopen, maar dat is dan ook weer 25 euro... en dan moet die ook nog passen binnen de geometrie...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

is het die wissel aan dat mesje of die er verder op inlicht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Je kan best met een stukje (niet-flexibel) gebogen rail, of een malletje in karton, nakijken of alle bogen wel ruim genoeg zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

ja Luc daarom wilde ik weten welke van de twee het was
nadat ik de poets wagons heb gekocht gingen die hier en daar ook uit de baan
een slechte las was soms de oorzaak maar op sommige rails was het midden in de 90 cm lange flex rails en dan bleek daar een bolletje houtlijm de schuldige te zijn
die droogt helder op en dan zie je dat niet zo snel

soms een klein knikje kan de oorzaak zijn hoor het hoeft echt geen mm te hoog te steken om reeds een probleem te geven

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Citaat van: doomslu op 19 februari 2015, 21:42:22 PM
Je kan best met een stukje (niet-flexibel) gebogen rail, of een malletje in karton, nakijken of alle bogen wel ruim genoeg zijn.
Het probleem zat hem zo'n beetje in de tongen, de wissel zelf buigt wel (flexsteg bouwset), maar de tongen niet en het stukje dat gepolariseerd wordt, dat buigt ook niet echt goed mee. Daardoor kwam de ontsprong/feit dat de loc er zichzelf gewoon uit reed.

Ik denk door Tillig wissel 85313 aan te schaffen (gebogen wissel rechts, straal 77 en 54cm) dat het probleem van de baan moet zijn.

@raf het is de verste, niet die bij het mes, die bij het mes laat zich prima berijden, kan ook niet anders want die ligt quasi perfect).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Ik denk dag ik dit stukje niet zichtbaar hou. Code 100 flex erop en wat verlenging van de emplacementsporen opdat rangeren makkelijker zal gaan.

Een oplossing die mij geen drol zal kosten want die rails heb kk hier toch al een tijd liggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Chrisrail

#298
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SuSke

Bij de flexsteg's van Tillig mag je niet vergeten de tongen ook voor te buigen alvorens ze op lengte te maken.
Je moet er bijna recht inrijden als je tongpunten aanrijdt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.